מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בירושלים – מאיה וסרמן

סבתא ואני
סבתא ליד הבית בקריית מנחם
זיכרון ממלחמת ששת הימים

שמי מאיה וסרמן ואני משתתפת עם נכדתי מיקה ברקוביץ' בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אנו מתעדות סיפור מחיי במאגר המורשת.

נולדתי בירושלים בשנת 1960, דור תשיעי למשפחה ירושלמית. המשפחה גרה ברובע היהודי שנים רבות, עד שהירדנים גירשו אותם והם עברו להתגורר מחוץ לחומות.

ילדותי עברה עלי בשכונת קריית יובל ובהמשך בקריית מנחם. בשנה בה עברנו להתגורר בקריית מנחם התרחשה מלחמת ששת הימים. בבנין חדש, עם שכנים חדשים ישבנו יחד במקלט. בזמן המלחמה היינו צריכים להדביק נייר דבק על החלונות בכניסה לבנין, למלא שקי חול ולצבוע בשחור חלונות ופנסים.

רגע מיוחד אחד זכור לי: עלינו לדירת השכנה בקומה השנייה וכל האמהות והילדים (האבות כולם היו מגוייסים) ישבו סביב הרדיו הגדול והישן, מתוכו נשמע הדיווח על הגעת הצנחנים לכותל המערבי וגם קול שופר. כל האמהות בכו ואנחנו הילדים לא הבנו עד הסוף את המעמד, הן הרגיעו אותנו שזה בכי של התרגשות ושמחה.

הישיבה במקלט יחד קירבה מאוד בין השכנים והפכה אותנו למעין משפחה אחת, כך שבהמשך השנים היינו חבורה מלוכדת, שגם חגגה יחד את חג הסוכות, בבניית סוכה אחת גדולה לכולם, וגם חגגנו יחד את ל"ג בעומר. כך גם הכרתי את סבא של מיקה שהצטרף לחבורה, סבא אמיר, שעלה מרומניה. הוא גר בקומה ראשונה ואני גרתי בקומה השלישית.

סבתא מאיה בילדותה, קריית מנחם

תמונה 1

אנו גרים  במבשרת ציון מיום שהתחתנו – 41 שנים. יש לנו שלושה ילדים ושלושה נכדים.

הזוית האישית

סבתא מאיה: נהניתי מאוד להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי מיקה, זמן איכות מחבר בין סבתא לנכדה.

הנכדה מיקה: שמחתי להשתתף בתכנית זו יחד עם סבתי, הסיפורים ששמעתי היו מעניינים. לא ידעתי שסבתא שלי הייתה ילדה בימי מלחמת ששת הימים. הסיפור הזה הפתיע וריגש אותי. הסיפורים של סבתא תמיד מעניינים אותי.

מילון

הרובע היהודי
הרובע היהודי שוכן בחלקה הדרום-מזרחי של העיר העתיקה בירושלים, והוא אחד מארבעת הרבעים בעיר העתיקה, לצד הרובע המוסלמי, הרובע הנוצרי והרובע הארמני. שמו היה מקובל מאז המאה ה-19.ברובע גרים כ-4,200 תושבים, רובם יהודים דתיים המשתייכים לזרם הציוני דתי. והוא כולל בתי מגורים, מבני דת יהודיים, אתרי ארכאולוגיה ותיירות, חנויות מזכרות ויודאיקה ומסעדות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מן הרדיו נשמע הדיווח על הגעת הצנחנים לכותל המערבי וגם קול שופר. כל האמהות בכו ואנחנו הילדים לא הבנו את המעמד“

הקשר הרב דורי