מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בירושלים ובגרות בחיל הים

הקשר הרב דורי
הקשר הרב דורי
תחנות בחייו של סבי

שמי עמי חיימי, נולדתי במרוקו בעיר ווזאן ביום 5.3.1953 למשפחת חימי.

אני החלפתי את השם לחיימי במסגרת השירות הצבאי כי התבלבלו בשם חימי לכימי -שזה חומר מסוכן. אני הבן השביעי מבין עשרת אחים ואחיות, עלינו לארץ כשהייתי בן שלוש.

יש לי לפעמים געגועים לשכונה בה גדלתי בירושלים "עיר גנים", לחברים של אז ועם חלק מהם אני בקשר היום. מהשכונה לא היו לי חברים לא יהודים, היום בארץ יש לי חברים כאלו . בבית שלנו בארץ היו שני חדרים, וחיינו עשרה אחים ואחיות, שני הורים וסבתא מצד אמי. גודל הבית כולו היה 45 מ"ר, בית בתור בניין רכבת, של שתי קומות. אלו היו בנייני מגורים שבנו בשנות השישים, בניינים ארוכים עם שתי קומות. ארבע כניסות וגרמי מדרגות שמסביבם למעלה ומטה שתי דירות, סה"כ סביב כל גרם מדרגות ארבע דירות. אני זוכר את דמותו של אבי אברהם חימי שהיה דוגמא לאיש צנוע וענו, איש עבודה, מסור למשפחתו ולחבריו, איש עם ערכים של כבוד לזולת בעל ענווה וצניעות, אוהב אדם.

מכיוון  שעליתי לארץ בגיל שלוש אינני זוכר הרבה ממרוקו , אבל  שמעתי סיפורים שסופרו לי מהתקופה הזו ע"י אחיי. אני זוכר כשכשהייתי ילד, אכלנו באירועים  מיוחדים קוסקוס עם תבלינים ממותקים, קציצות דגים, או קציצות בשר עם אפונה, וכמובן ממתקים שונים. בחג המימונה אני זוכר בעיקר את טעם הזבן. השיר שאהבתי כילד היה  "אלף נשיקות" של יהורם גאון ושיר שקיבל תרגום בכל מיני שפות, אך במרוקאית הוא נשמע מלא ברגש "חיי לא אשכחך אותך אמא". בחופש הגדול הייתי עושה ניקוי לולים במושב אורה, ועבדתי כעוזר הפקה ברשות השידור, בתקופה שבה נחת האסטרונאוט הראשון מאמריקה על הירח.

שירתי בחיל הים כמפקד דבור סטי"ל, מפקד אוניית אם, ועשיתי עוד תפקידים, אחרי שסיימתי קורס חובלים בשנת 1973. במלחמת יום כיפור השתתפתי כחובל בשלב האחרון של המלחמה. שירתי במבצעים כמו "מבצע שלום הגליל" ומבצע "ליטני" ועוד.

שירתי עד גיל ארבעים ושש ואז במערך מילואים עד גיל שישים ושש. את זוגתי, סבתא אתי פגשתי בחיל הים.  התחתנו ב.15.8.12.19 החתונה נערכה באולם אירועים בחיפה. סבתא אתי ואני הלכנו וסגרנו את האולם ועשינו את כל ההכנות, אני הייתי בן עשרים ושתיים וסבתא אתי בת עשרים.

עם השנים צברתי לי חברים מתקופת הלימודים בבי"ס יסודי, מביה"ס התיכון שהיה צבאי, הפנימייה – קציני ים עכו. חברים מקורס חובלים ובהמשך, חברים מלימודיי האקדמאיים באוניברסיטת חיפה, תל אביב ואוניברסיטת רייכמן. תחביבים שאהבתי היו בעיקר משחק כדורגל, תיפוף על תופים ושירה בציבור. אהבתי ללימודים הובילה אותי ללימודים אקדמיים של שלושה תארים ראשונים ושני תארים שניים.

הזווית האישית

סבא עמי חיימי ונכדתו מאי קרוננברג השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי במקיף עמקים תבור בתשפ"ג 2023

מילון

זבן
מאכל מקצף ביצים מתוק שאוכלים במימונה.

ציטוטים

”אני זוכר כשכשהייתי ילד, אכלנו באירועים  מיוחדים קוסקוס עם תבלינים ממותקים, קציצות דגים, או קציצות בשר עם אפונה, וכמובן ממתקים שונים. בחג המימונה אני זוכר בעיקר את טעם הזבן“

הקשר הרב דורי