מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות ביפו – תל אביב

תעודת הוקרה לסבתא על השתתפות בתוכנית
מכתב מהרבי
גרנו בשכונה מעורבת של יהודים וערבים. החיים בשכונה התנהלו מתוך כבוד ודו קיום.

סבתא אילנה מספרת לנכדתה אביה לאה נחמיאס את סיפור חייה:

שלום שמי אילנה כהן ואני נולדתי בשנת 1956 להורי דוד ושרה נבול. נולדתי בארץ ישראל בעיר רמלה. אני השלישית במשפחה מתוך שמונה ילדים.

תקופה קצרה לאחר שההורים שלי עלו לארץ אני נולדתי. היה זה סמוך מאוד לפרוץ מלחמת סיני. ההתאקלמות שלהם בארץ הייתה קשה. ההורים שלי נשלחו למעברות ברמלה, הם גרו בצריפים. תנאי המחייה היו קשים והורי נאלצו לעבוד קשה כדי לפרנס אותנו. מעבר לתנאים הכלכליים הקשים שהיה עליהם להתמודד, הם גם נאלצו להיכנס ישר לתוך מלחמה ולהתמודד עם המתח והלחץ הביטחוני, שהיה לא פשוט. המצב הכלכלי בישראל בכלל בתקופה זו היה קשה. באותה תקופה האוכל היה מוקצב לפי מספר הנפשות במשפחה, הייתה זאת "תקופת הצנע" אפשר היה לקנות מזון או מוצרי יסוד רק עם פנקסי תלושים שחולקו לתושבים. לא אחת, היינו צריכים  לעמוד שעות בתור כדי לקבל כיכר לחם או בקבוק שמן. המכסות היו צנועות מאוד והאזרחים חויבו לקבלן רק לאחר שנרשמו אישית בחנויות מזון, מכולות וצרכניות באזור  המגור הורי, כמובן,  לא ציפו ולא שיערו כלל, לקבלת פנים כזאת……

לאחר מכן, כשהייתי בגיל  צעיר הורי החליטו  לעבור לגור בעיר יפו. בכל שנות ילדותי, עד גיל שלוש עשרה, גרנו בשכונה מעורבת של יהודים וערבים. החיים בשכונה התנהלו מתוך כבוד ודו קיום בינינו ובין השכנים הערבים. והיחסים בין הערבים ליהודים היו תקינים. כשגדלו האחים, החליטו הורי לעבור לשכונה אחרת בדרום תל אביב לשכונת תל- כביר, כי ביפו היה הרבה פשע.

לאורך השנים עברתי בחיים מספר מלחמות כמו מלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים המלחמה פרצה בהפתעה, בעיצומו של היום הקדוש, יום כיפור. האנשים היו בבית הכנסת, ובאמצע התפילה נכנסו חיילים עם צו גיוס וקראו להם לצאת ולהתגייס למלחמה. היינו כולנו נפחדים ומבולבלים. היו אלו זמנים, שהיה בהם פחד גדול. והקדוש ברוך הוא עזר, כעבור שנים חווינו את מלחמות לבנון הראשונה והשנייה.

לימים גדלתי והתחתנתי. זכיתי לקבל מכתב מהרבי, בכל פעם שאני פותחת את המכתב אני מתרגשת מחדש. גם הנכדים מתרגשים יחד איתי, בעיקר הנכדים החבדניקים… יש לי חיבה מיוחדת לחסידות חב"ד. אחי הצעירים התחנכו במוסדות חב"ד והקימו בית חב"די עם שלוחים ברחבי הארץ. גם אני זכיתי שאחת מבנותיי תלך בדרך החסידות.

הזוית האישית

הנכדה אביה: תודה לך סבתא על סיפורך המעניין. מאחלת לך הרבה בריאות, נחת ושמחה.

מילון

מלחמת לבנון הראשונה
מלחמת לבנון הראשונה התרחשה ברובה בשטח לבנון בין ישראל לסוריה ולארגוני טרור פלסטיניים שישבו בלבנון, וביצעו פיגועים בישראל ובמדינות נוספות. מבצע שלום הגליל נערך בין ט"ו בסיון תשמ"ב, 6 ביוני 1982, ל-י"ב בתשרי תשמ"ג, 29 בספטמבר 1982.

מלחמת לבנון השנייה
מלחמת לבנון השנייה התנהלה בין ישראל לחזבאללה בקיץ 2006 בלבנון ובצפון ישראל. המלחמה נפתחה בשם מבצע שכר הולם שלאחר מכן שונה לשם מבצע שינוי כיוון, אולם לאחר סיומה נקבע שמה למלחמת לבנון השנייה.

ציטוטים

”יש לי חיבה מיוחדת לחסידות חב"ד, זכיתי שאחת מבנותיי תלך בדרך החסידות.“

הקשר הרב דורי