מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות באופקים

סבתא אורנה בצעירותה
סבתא אורנה ונכדתה אודל
ההורים שלי מכרו יהלומים. היינו מאד שמחים ומרוצים.

סבתא אורנה מספרת לנכדתה אודל אוזן את סיפור חייה,

שמי אורנה חיון, נולדתי בשנת 1965 בארץ ישראל בעיר אופקים להורי מוסדי ויוסף בוסקילה. היו לי עוד חמישה אחים: שמעון, מסעוד, תמר, עזר ויגאל. אני השלישית במשפחה. גרנו בבית עם ארבעה חדרים, מטבח חדרי כביסה ושירותים. בשכונה שלנו היו הרבה ילדים ובית כנסת שנקרא: "מגן דוד". ההורים שלי מכרו יהלומים. היינו מאד שמחים ומרוצים. הייתי ילדה טובה, אספתי את השיער בעזרת קוקו מתוח. אהבתי לאפות עוגות וחלות. היו לנו גם ממתקים. החברות של היו: זהבה וסימונה, שחקנו יחד בשכונה ועד היום אנחנו חברות. בשעות הפנאי שלי הייתי מטיילת או שומעת חדשות.

לימודי בבית הספר

בבית הספר היסודי למדתי בבית ספר "אשלים" ובבית ספר "מורשה". התחברתי לכל המקצועות חוץ מחשבון. בבית הספר היו טיולים, מבחנים ובסוף כל שנה קיבלנו תעודות.

בפורים התחפשתי לחיילת. בבית הספר שלי היו שוק פורים. בכל פורים כל הדודים היו באים, ובכל פעם הדודים ואנחנו הכנו משלוחי מנות.

מנהגים במשפחתי

אצלנו במשפחה היינו אוכלים קוסקוס ומרקים בחגים ובשבת. אני אוהבת במיוחד את חג המימונה כי אוכלים בו מופלטות. בימי ההולדת שלי הזמנתי את כל החברות לביתנו. אמי הכינה עוגה וקנינו מעט חטיפים שהיו ושתייה.

בערב פסח תמיד נקינו את הבית יסודי, שטפנו את כל החלונות וסידרנו את כל הפינות בבית. הדבר שזכור לי במיוחד, זאת העבודה הקשה  עם ניקיון המקרר. על שמירת שבת וחגים מאד הקפדנו.

נישואיי

בגיל 19 הכרתי בעבודה את בעלי – שמעון. בשנת 1984 התחתנו באולם "יהלום" באופקים. בגיל 20 הפכנו להורים ונולד לנו בן – מוריס. אחריו נולדו הדר, רן ורותם.

ב"ה יש לנו שבעה נכדים מתוקים והם מבקרים אותנו כל יום, אנחנו גרים בשכנות אליהם. אני אוהבת לבלות עם ילדיי.

סדר היום שלי  היה, לנקות את הבית, אהבתי לכבס, לבשל  ולטייל עם חברה, אני אוהבת גם לדבר ולשוחח עם חברות. לכבוד שבת אני מכינה מאכלים שונים, בשולחן השבת שלנו  יש הרבה אוכל והרבה סוגי סלטים. אני מכינה לשבת במיוחד, קוסקוס, סלטים ודגים. בשולחן השבת היו לי מלא אורחים.

עיסוקיי

למדתי להיות מטפלת. עבדתי כמטפלת במעון, כי מאד אהבתי ילדים ונהניתי בעבודה. היו מקרים, שאיחרתי לעבודה בשל אילוצים, אבל בדרך כלל הייתי מגיעה בזמן.

היום אני מטפלת בנכדים שלי, אוהבת אותם מאד ומטיילת איתם. לא הייתי בוחרת במקצוע אחר כעבודה.

הזוית האישית

אודל: היה לי כיף מאוד להכיר את סבתא לעומק ולהתעניין בסיפור חיים שלה.

סבתא אורנה: נהניתי מאוד לספר לנכדתי הבכורה והאהובה אודל את תולדות חיי.

מילון

חג המימונה
חג המימונה הוא חג עממי של יהודים יוצאי עדות המזרח ובעיקר בולט אצל יהודים מיוצאי מרוקו, הנחוג במוצאי שביעי של פסח, באסרו חג (בישראל בכ"ב בניסן ובחוץ לארץ בכ"ג בניסן). מקור המנהג הוא ברכה לשנה חדשה לאחר הפסח, וסימוכין לחגיגת המימונה נמצאו החל מהמאה ה-18. מסורת החג נחוגה בישראל החל מ-1965. חגיגת המימונה כוללת פתיחת שולחן ועליו מטעמים, ביניהם מופלטה, ספינג' ומיני מתיקה. המסובים נוהגים ללבוש בגדים מסורתיים מפוארים לרוב ירוקים עם ניטים הזהים למלבושי המימונה של יהודי מרוקו, כגון קפטאן מרוקאי, גלימות רקומות ותרבושים צבעוניים, והוא כולל שירים, ברכות וריקודים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”משפחה הוא הערך הכי חשוב, אני אוהבת לבלות ולטייל עם משפחתי“

הקשר הרב דורי