מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות אחרת

נטע עם סבא וסבתא
סבא יוסי בילדות
זכרונות מישראל של פעם

סבי יוסי פינק נולד ב1950 בישראל הוא מספר על ילדותו וחייו בשנות החמישים בארץ ישראל:

הכל היה פשוט וצנוע. ביתם היה עשוי מבטון. יצקו אותו בלילה ואחרי כמה ימים נכנסו לגור בו . בבית הזה לא מים חמים, והיו מבשלים על פתילייה. בביתו לא היו מקררים היו עושים ארגז קרח. כשהוא היה ילד הוא ירד לרחוב כדי לחכות לעגלה וסוס שהיו מביאים בלוקים של קרח. היו שמים לו חצי בלוק של קרח אותו היה מביא הביתה לארגז הקרח. היו שמים את הקרח וכך מקררים את מוצרי המזון.  הם  היו מקבלים נפט בג'ריקן לשים בפתילייה כך שיוכלו לבשל בימי שישי. בבית היו רק מטבח וחדר שינה. בלילה היו פותחים את המיטות, ובבוקר היו מקפלים חזרה כדי שבמהלך היום יוכלו  להסתובב בבית.  בבוקר הוא היה הולך עם אביו לים כדי לדוג דגים, שיהיו להם לארוחת השבת.

יום כביסה

הייתה  להם גיגית גדולה שהיו שמים על הפתילייה. בתוך הגיגית עם המים החמים היו מכניסים את הבגדים עם סבון מרובע ( בלוק ). את הבגדים היו מוציאים מהמים, מניחים אותם על קרש ומשפשפים. כשהבגד היה נקי היו תולים אותו על חבל בחוץ.

משחקי ילדות

בילדות לא היו להם משחקים כמו היום. הם היו בונים קורקינט מעץ או עגלות של עץ, עם גלגלים של מיסבים של אוטו,  ועשו מסמרטוטים כדור כדי לשחק כדורגל . הם לקחו חישוק של האופניים עם מקל, והיו רצים איתו ברחוב ולפעמים עשו תחרויות ביניהם מי מגיע ראשון. הם גם היו משחקים חמש אבנים . לא היו טלפונים באותה תקופה כדי שידברו ביניהם, אז הם שולחים ילד שילך לאותו אדם, שיגיד מה שצריכים להגיד.  כשהם היו קרובים לקחו חוט ושתי כוסות. אחד דיבר והשני היה מקשיב וככה גם ההפך. הם היו הולכים לחולות ושם בונים מחנה מחול. בשכונה גם היו קבוצות וכל קבוצה הייתה בונה בית מעץ על העצים.

כמו כן הם היו הולכים למועדון טכני והיו בונים סירות מעץ, וביום שבת הלכו לנחל הקישון כדי להשיט את המפרשיות הקטנות שבנו . כמו כן, בנו מטוסים קטנים מעץ, והיו מעיפים אותם בחולות. בימי השבת היו כל חברים נפגשים בקולנוע בקריית ים  שם היה בית קולנוע יחיד. הכיף שלהם היה חצי פיתה עם חומוס ובקבוק מים, כי לא היו עדיין פופקורן ושתייה מתוקה. כניסה לסרט עלתה חצי גרוש אבל היה מקום בו היו מוכרים גרעינים ובוטנים. היו עושים מגביע של נייר קונוס והיו ממלאים אחד בוטנים ואחד גרעינים וזה עלה חמישה גרושים.

היה להם שכן שהיה לו סוס ובימי שבת הילדים היו מביאים את קליפות האבטיח והיו נותנים לבעל הסוס, ובתמורה נתנו להם ללטף את הסוס, וביום ראשון  היו עושים סיבוב עם העגלה והסוס.

הכסף שהיה בשימוש אז היה- חצי גרוש מנייר שניראה מרובע שעשוי מדף, ובאמצע מגן דוד. חמישה גרוש מנייר, לירה, עשר לירות, וחמש לירות . היו גם מטבעות ממתכת שהיו חמישה גרוש, ועשרה גרוש.

הייתה להם חצר גדולה שבה גידלו פלפל, מלפפון חסה ועגבניות והיו תרנגולות שהיו מטילות ביצים  ביצים.  כמו כן היו שתי עזים שנתנו חלב. על גגות הבית היה שובך גדול שבו הם גידלו יונים ופעם בשבועיים היינו לוקחים יונה או שתיים והיו מנקים בבית, וכך אוכלים בשר בשבת .

הזווית האישית

נטע: סיפורי הילדות של סבא מרתקים. היה מרתק לשמוע כמה הם נהנו מכל כך מעט  יחסית לילדות שלנו.

מילון

פתילייה
כירה ניידת, הבנויה ממכל דלק נוזלי.

ציטוטים

”בימי השבת היו כל חברים נפגשים בקולנוע בקריית ים  שם היה בית קולנוע יחיד. הכיף שלהם היה חצי פיתה עם חומוס ובקבוק מים, כי לא היו עדיין פופקורן ושתייה מתוקה.“

הקשר הרב דורי