מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי בפרדס חנה

סבתא מאירה ותומר
סבתא מאירה במיטת תינוק
מאירה מספרת על פרדס חנה בילדותה

מאירה פישביין נולדה בשנת 1948 בחדרה
 
השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרת המפגשים ספרתי לתומר סיפורים על ילדותי, משפחתי  על חוויות הילדות מפרדס חנה בתקופתי.
 
בסיפורי אני מספרת על הורי אבי, אתיי איצקוביץ ז"ל ואימי סילבי לבית ברנשטיין מהעיר גלאץ ברומניה. הם ברחו מרומניה בשנת 1947 לישראל. במשך שנה וחודשיים נדדו בארצות אירופה, השונות בדרך לארץ ישראל. הם עברו תלאות בתנאים קשים ביותר עד שעלו לישראל בקיץ 1948.
 
הם הגיעו לפרדס חנה, בשנת 1948, אימי כבר הייתה בהריון מתקדם. הם היגיעו כעולים חדשים וגרו ברחוב הראשונים. כעבור שלושה חודשים אני נולדתי בחדרה.
 
תמונה 1

 אני בילדותי מאירה פישביין
 
שבע שנות ילדותי הראשונות גדלתי ברחוב הראשונים בפרדס חנה זה וכאן היו לי חוויות ילדות. 
 
"מקור השם של היישוב פרדס חנה  הוא על שמה של חנה רוטשילד, אשתו של הברון נתן מאיר רוטשילד, דודו של הנדיב הידוע, הברון אדמונד ג'יימס דה רוטשילד. בכך הצטרפה פרדס חנה לשרשרת יישובים הנקראים על שם בני משפחתו של הנדיב הידוע: זכרון יעקב,בנימינה, גבעת עדה. המלה פרדס מתייחסת להדרים, שהיו ענף הפרנסה העיקרי שתוכנן לתושבי היישוב החדש."
 

בפרדס חנה הוקם מחנה עולים ומעברה בשנות ה-50 אליה היגיעו הורי. בתקופת המנדט הבריטי שכנו פרדס חנה וכרכור בלב מתחם ענק של מחנות צבאיים בריטיים, אשר שריד להם נותר במחנה 80. רק אחרי קום המדינה הסכים ועד המושבה לקבל מעמד רשמי של מושבה.

"פרדס חנה וכרכור הוקמו על יער אלונים גדול. בראשיתן היו שתי מושבות נפרדות. הן אוחדו בשנת 1969, עקב קשיים כלכליים של המועצה המקומית כרכור."

 
תמונה 2
 
העשרה
פרדס חנה – כרכור: " פַּרְדֵּס חַנָּה–כַּרְכּוּר היא מועצה מקומית במחוז חיפה בישראל, שנוצרה בשנת 1969 מאיחוד שתי המועצות המקומיות פַּרְדֵּס חַנָּה (נוסדה ב-1929) וכַּרְכּוּר (נוסדה ב-1913)."
 
תשע"ה – 2015

מילון

פרדס חנה - כרכור
פַּרְדֵּס חַנָּה–כַּרְכּוּר היא מועצה מקומית במחוז חיפה בישראל, שנוצרה בשנת 1969 מאיחוד שתי המועצות המקומיות פַּרְדֵּס חַנָּה (נוסדה ב-1929) וכַּרְכּוּר (נוסדה ב-1913).

חיל התותחנים
חיל שבו משתמשים בתותחים במלחמה

ציטוטים

”המשפחה זה הדבר הכי חשוב“

הקשר הרב דורי