מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי במלחמות ישראל

הרמטכ"ל דיין סיום מלחמת סיני
שר הביטחון דיין בעיר העתיקה
זה היה הרגע בו הבנתי מה המשמעות האמיתית של מלחמה

אני סבתא רותי, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי ים. בבית הספר השיטה, ברחובות. במהלך המפגשים סיפרתי לים סיפורים רבים. בחרנו יחד לכתוב על הנושא: ילדותי במלחמות ישראל.

ים שאלה אותי: "למה חשוב לך הנושא הזה?" . אכן, נושא זה חשוב לי, מכיוון שהוא מייצג עבורי את היכולת לתרום ולעשות – גם במציאות בלתי רצויה, ועל ידי כך להפוך מציאות זו לאפשרית.

מבצע סיני – 1956 – גיל 5

גרתי בשכונת מעוז אביב. אבא שלי היה קצין בצבא. יום אחד נהייתה מלחמה , לא הבנתי שום דבר במילה הזאת, לא הבנתי מה זה. ראיתי, שפתאום אנשים צבעו את המנורות בחדר מדרגות, בכחול. אחר כך, כשגדלתי הסתבר שזה היה כדי שמטוסי האויב לא יראו את אורות הבתים ויפגיזו אותם. כשהי אזעקות היינו יורדים למקלט. המקלט היה משותף לשתי כניסות של הבניין. כל הילדים היו שם, עם פיג'מה והיינו משחקים. זו הייתה חוויה מאוד נעימה בתוך המצב הלא נעים.

מלחמת ששת הימים – 1967 – גיל 16

אני בת 16,תלמידת כתה י', פורצת מלחמה עם מצרים סוריה ירדן ולבנון. תלמידי בתי הספר בארץ מגויסים לתמוך ולעזור. אני נשלחת להיות דוורית ברחובות תל אביב. כל בוקר בשעה מוקדמת אני נוסעת לדואר המרכזי, לוקחת את המכתבים שבאחריותי ומתחילה לחלק. אנשים מאוד מאוד חיכו לדרישת שלום מן החזית, אמהות יצאו לרחוב, מחכות למכתב מבניהן או בעליהן. התחושה הייתה של שותפות גורל, עזרה ותמיכה.

לשמחת כולנו הייתה זו מלחמה קצרה.

מלחמת יום הכיפורים – 1973- גיל 23

מלחמת יום הכיפורים פורצת באופן מפתיע. אני בהריון עם קרני, בתי הבכורה וגרה עם בעלי בבסיס חיל-האוויר תל נוף. הזמנו את אחי הבכור ומשפחתו לשהות אתנו בחג, וכך אנו מוצאים את עצמנו אורזים מזוודות, ובשעה שתיים בצהרים שיכון המשפחות מפונה מהבסיס. אני גיסתי וילדיה, נוסעים להורי שגרים במעוז אביב, תל אביב. הדרך מאוד מפחידה מכיוון שכל הדרך מכוניות נוסעות במהירות לכיוון דרום, הארץ רועשת ואנו שמחות להגיע לבית ההורים. הקשר עם ישראל בעלי מתקיים אחת ליומיים בטלפון, ובאחת השיחות אני מבינה שהמסוק אותו הטיס בסיני, כמעט ייורט על ידי מיג של האויב.

זה היה הרגע בו הבנתי מה המשמעות האמיתית של מלחמה. רגע משמעותי עבורי היה היום בו החלטתי לנסוע לבסיס לראות את בעלי ואחי. פנסי המכונית היו צבועים בכחול, הש"ג בבסיס נתן לי להיכנס והבאתי אוכל לכל המילואימניקים שגרו אצלנו בבית. זו הייתה חוויה חשובה עבורי.

 העשרה

מבצע סיני – 1956: "מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", ובערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" – ?????????? ???????????) היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני". ( ויקיפדיה)

מלחמת ששת הימים – 1967: "מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר – ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה".

מלחמת יום הכיפורים – 1973: "מלחמת יום הכיפורים (נקראת גם מלחמת יום כיפור; בערבית: ??? ?????, תעתיק: חַרְבּ תִּשְרִין או ??? ?????? – חַרְב אכתובר: "מלחמת אוקטובר" וגם ??? ????? – חַרְבּ רמצ'אן: "מלחמת רמדאן") פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפה של צבאות סוריה ומצרים על ישראל, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן". ( ויקיפדיה)

תשע"ה

מילון

מבצע סיני
מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", ובערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" - ?????????? ???????????) היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים (נקראת גם מלחמת יום כיפור; בערבית: ??? ?????, תעתיק: חַרְבּ תִּשְרִין או ??? ?????? – חַרְב אכתובר: "מלחמת אוקטובר" וגם ??? ????? – חַרְבּ רמצ'אן: "מלחמת רמדאן") פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפה של צבאות סוריה ומצרים על ישראל, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד 26 באוקטובר בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן

ציטוטים

”הבנתי שהמסוק אותו הטיס בסיני, כמעט ייורט על ידי מיג של האויב.“

הקשר הרב דורי