מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותי באלוני יצחק

אני עם נכדיי באלוני יצחק
טיול לאנדרטת אלכסנדר זייד
כתוצאה מגירושי הוריי נשלחתי לפנימיית אלוני יצחק. התחנכתי שם עד גיל 15.

תכנית הקשרה קשר הרב דורי – סבא שלמה אלשיך מספר לאיליי את סיפורו:
החיים בפנימייה, כפר הנוער אלוני יצחק
בגיל 9 הורי התגרשו ובאותו תקופה היה קשה להישאר בבית, אז גם אני וגם אחותי הקטנה, נשלחנו
לכפר נוער, שנקרא יותר מוסד שהיה שייך לעליית הנוער. אני הייתי בן 9 ואחותי בת 6 וזה היה כאילו הייתי בכיתה ג'. אני הגעתי לפנימייה זו כי אבי היה פעיל במפלגה שנקראת "ציונים הכלליים". משה קול שהיה מראשי המפלגה היה בעל השפעה במוסד אלוני יצחק, שבו היו ילדים יהודים מכל מיני ארצות שלא היו להם הורים, הרבה מאוד היו יתומים והרבה באו אחרי מלחמת העולם ה-2..
אני מאוד אהבתי את המקום, כי היו שם הרבה צעירים, הרבה חברים לעומת מה שהיה לי בבית.  היה לי יותר כיף להיות באלוני יצחק מאשר בבית. היינו גרים ביחד בחדרים משותפים,  4 ילדים בחדר והבניין היה של ילדים באותו הגיל. היו 5 חדרים בבניין מאורך ובסוף המסדרון היו שרותים. המיקלחות היו מחוץ לבית והיינו הולכים אליהם במרחק של מעל 100 מטר.
מה שהיה מיוחד בפנימייה היה זה שאני הייתי די פעיל ספורטיבית, אני אהבתי מאוד לשחק כדורסל ולעשות כל מיני תרגילי קרקע, השתתפתי בנבחרת כדורסל שלבני גילי והאהבנו מאוד משחקים משחקי כדור אחרים כמו מחניים. לפעמים אנחנו היינו יוצאים לטיולים של מחנה עבודה בקיבוצים בצפון כמו הגושרים ושאר ישוב.
 
סדר היום בפנימייה היה כמו סדר יום רגיל של משפחה, היו אוכלים ארוחת בוקר בחדר אוכל אחר כך היו הולכים לבית הספר עד הצהרים ובכל יום אחרי הבית ספר היו פעילויות חברתיות כמו של תנועות הנוער או פעילויות של ספורט וגם עבודות חקלאות שונות כמו לעזור במטע תפוחים או בננות ועוד. אנחנו היינו מבקרים בבית רק פעמיים בשנה בדרך כלל בפסח ובחופש הגדול.
בפנימייה הייתי 6 שנים עד גיל 15, אני לא רציתי לעזוב את הפנימייה אבל אבא שלי רצה שאני אעזור לו בעבודה, הוא אמר לי שאני כבר ילד גדול ואמר לי לבוא לעזור לו בעבודה, הוא היה עובד בקונדיטוריה אז עזרתי לו שם.
אני הייתי במסגרת לימודים של ערב למדנו משעה ארבע חמש עד שעה שמונה תשע.הייתי מאוד עצוב שעזבתי את הפנימייה התגעגעתי מאוד לשם רציתי לחזור לשם כי למעשה בגלל שחזרתי לתל אביב כל החברים שהיו לי כבר לא שמרתי איתם קשר אז הייתי בודד מאוד באותן שנים.
 
כשנולדו נכדיי החלטתי לקחת אותם לבקר במקום שבו התחנכתי ולמדתי, לאלוני יצחק. שם חגגנו במקום את יום הולדתי ה – 68 שהיה לפני 4 שנים.    
 
העשרה
אלוני יצחק
אתר כפר הנוער אלוני יצחק: "כפר הנוער "אלוני יצחק" הנו מוסד חינוכי שהוקם בשנת 1948 ובו לומדים בתנאי פנימייה  ופנימית- יום 470 תלמידים מכיתה ז´ ועד כיתה י"ב מהארץ ומתפוצות הגולה. הכפר ממוקם בתוך שמורת טבע מרהיבה שצומחים בה אלונים עבותים ועתיקי יומין ומרבדים של פרחי בר בשלל צבעים. תנאי הלימודים והמגורים בכפר מאפשרים לכל תלמיד ותלמיד למצות  את יכולתו וכישוריו. התלמידים הלומדים בתנאי פנימייה זוכים למגורים איכותיים ביותר ולחיי חברה פעילים ומגווניםן, איכותי, מסור ודואג".
 
"השומר היהודי הראשון, שמר על היהודים מהערבים. "אלכסנדר זייד (1886 – 11 ביולי 1938) היה ממקימי ארגוני השמירה "בר גיורא", "השומר", "הקיבוץ" ו"אגודת השומרים", ומהאישים הבולטים בעלייה השנייה". ויקיפדיה
מורה מובילת תכנית עינת רויטור
תשע"ו

מילון

אלוני יצחק
כפר הנוער "אלוני יצחק" הנו מוסד חינוכי שהוקם בשנת 1948 ובו לומדים בתנאי פנימייה ופנימית- יום 470 תלמידים מכיתה ז´ ועד כיתה י"ב מהארץ ומתפוצות הגולה. הכפר ממוקם בתוך שמורת טבע מרהיבה שצומחים בה אלונים עבותים ועתיקי יומין ומרבדים של פרחי בר בשלל צבעים. תנאי הלימודים והמגורים בכפר מאפשרים לכל תלמיד ותלמיד למצות את יכולתו וכישוריו. התלמידים הלומדים בתנאי פנימייה זוכים למגורים איכותיים ביותר ולחיי חברה פעילים ומגווניםן, איכותי, מסור ודואג.

אלכסנדר זייד
השומר היהודי הראשון, שמר על היהודים מהערבים. "אלכסנדר זייד (1886 – 11 ביולי 1938) היה ממקימי ארגוני השמירה "בר גיורא", "השומר", "הקיבוץ" ו"אגודת השומרים", ומהאישים הבולטים בעלייה השנייה".

ציטוטים

”אחרי ההחלטה אל תלך אחורה“

הקשר הרב דורי