מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבי מיכאל אוסטר

סבי ואני
סבי בכיתה ד'
הפיצוץ הגדול ושוד הסיגרים

סבי מיכאל אוסטר נולד בישראל ב קריית ביאליק בשנת 1944. ברצוני לשתף בשני הסיפורים החשובים והמשמחים בילדות סבי.

כשסבי היה בן ארבע, פרצה מלחמת השחרור, מלחמת העצמאות החלה ב-30 בנובמבר 1947. בבוקר היום שלאחר קבלת תוכנית החלוקה בעצרת האו"ם, פתחו ערביי ארץ ישראל בהתקפות כנגד היישוב היהודי בארץ ישראל כדי למנוע את יישומה. ויקיפדיה.

הקרב על חיפה היה תקופת לחימה בת כ־5 חודשים בראשית מלחמת העצמאות, בה נאבקו כוחות ההגנה היהודיים בכוחות ערביים על השליטה בחיפה. הקרב המכריע החל ב-21 באפריל 1948 והסתיים כעבור 24 שעות בניצחון כוחות ההגנה על הכוחות הערביים, שהשתלטו על מבואות העיר והשיגו שליטה על ריכוזי האוכלוסייה הערבית. ויקיפדיה.

על פי הסיפורים שיירה של גדוד לבנוני שבאה לעזור בכיבוש חיפה, נעצרה בצומת מוצקין – ביאליק ברחוב אפרים . בעת שניסו לעצור את השיירה היה פיצוץ גדול. סבי שהיה ילד  קטן בדיוק ישן שנת צהריים, בביתו ברחוב יחיעם. אימו לקחה אותו במהירות מהמיטה שהייתה מכוסה בשברי זכוכית, עקב הפיצוץ. היא התכוונה לקחת אותו לביתו דודו שגר ברחוב קרן קיימת בקריית ביאליק. הדוד בא לקחת אותו רכוב על אופניים, כדי להרחיק אותו מאזור הפיצוץ, וזאת הפעם היחידה שהוא זוכר את דודו רוכב על אופניים.

כשהיה סבי בגיל תשע הוא ועוד חברים שלו מהשכונה פשטו על מפעל סיגרים, שהיה ברחוב  נרקיסים  בקריית ביאליק. והוא והחברים שלו לקחו נייר סיגריות וקופסאות . סבי זוכר שהדברים שנלקחו  מהמפעל, הוחבאו בחצר האחורית של ביתו, הבית שעד היום הוא גר בו. אחרי כמה ימים הופיעו בכיתתו בבית הספר חוקרים שרצו לגלות מי היו אלה שפרצו למפעל שלהם, וכל התלמידים היו בשקט ולא גילו לחוקרים מי פרץ, גם סבי.

קִרְיַת בְּיַאלִיק היא עיר במחוז חיפה בישראל, אחת מהערים המרכיבות את אזור הקריות. בשנת 1950 הוכרה קריית ביאליק כמועצה מקומית, ובשנת 1976, כעיר. קריית ביאליק, שדרות ח"ן בצפון העיר, בית הספר "ביאליק" וכן כפר ביאליק הסמוך, קרויים על שמו של המשורר הלאומי, חיים נחמן ביאליק. ויקיפדיה. סבי גר עד היום בקרית ביאליק בבית שבו גדל בילדותו. ואלו הסיפורים שהשפיעו על ילדותו.

הזווית האישית

גילעד: החוויה שלי היא שהרגשתי שאני לומד דברים חדשים על ילדותו של סבי, והבנתי שהיא שונה משלי. סבי אומר שהיתה לו חוויה נעימה מאוד לספר על ילדותו, ולדבר איתי זמן רב.

מילון

פשטו
פרצו והשתלטו

ציטוטים

”אחרי כמה ימים הופיעו בכיתתו בבית הספר חוקרים שרצו לגלות מי היו אלה שפרצו למפעל שלהם, וכל התלמידים היו בשקט ולא גילו לחוקרים מי פרץ, וגם סבי“

הקשר הרב דורי