מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא דוד במרקש

התמונה של סבא שלי כשהיה צעיר
השוק במרקש, מרוקו- ויקיפדיה
החיים של המשפחה והאהבה

שלו סבן משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבו דוד סבן. דוד נולד בשנת 1942, בעיר מרקש שבמרוקו. הוא עלה לארץ בשנת 1991. במפגשים סיפר דוד לשלו את סיפוריו על משפחתו ומורשתו: שלו בחר להביא חלק מזכרונות הילדות של סבא דוד ממרקש במרוקו.
ילדות במרקש
כשסבא שלי נולד קראו לו דוד על שם סבא שלו, הבא רבא שלי. אחרי שהוא גדל הוא הלך לבית ספר במרקש. שם היה חינוך מאוד נוקשה. הוא מספר שהיה יחס רע מאוד של המורים. בבית המשפחה היו הרבה קשיים. כל המשפחה גרה בשני חדרים, בבית מאוד גדול, שהיו בו שבעה חדרים. מתוך שבעת החדרים הם גרו בשני חדרים, כל שאר החדרים היו להשכרה למשפחות אחרות. הוא זוכר שבכל פעם שירדו גשמים, הבית היה מוצף מים. המים היו יורדים דולפים מהגג של הבית.
 
אחר הצהריים הוא שיחק עם חברים בחוץ במשחקים של פעם וגם מישחקים שיש היום. הוא סיפר לי, שהוא למד שני מקצועות מקצוע חייט ומקצוע שען. בהמשך עבד במפעל שקראו לו בית אריזה. שם בבית האריזה הוא הכיר את סבתא שלי. אחרי תקופת חברות, לבסוף הם התחתנו ונולדו להם ילדים.
 
העשרה
"בשנת 1492, כשהציף זרם מגורשי ספרד את ארצות צפון אפריקה הגיעו גליו עד למרקש, שהתחילה להתפתח אז בתור בירת השושלת הסעדית. השולטאן קרא ליהודים לבוא ולהתיישב בה, ואז החלו לבנות את מלאח היהודי בהוראת הסולטאן הבניה החלה ב-1578 והסתימה ב-1622 עם בנית שער למלאח. רוב הבתים במלאח הם בתי חצרים. היהודים עסקו בעיקר במסחר. בעבר היו בתי המלאח מסוידים בכחול ולבן והיו בוהקים ונקיים. עד היום נותר במלאח השער בצבע ירוק על שם ר' חיים בן עטר. כיום רוב יהודי מרקש עזבו, ואלה שעדיין מתגוררים שם מבוגרים מאוד ואף נזקקים ומתקיימים מתרומות הקהילה הגדולה בקזבלנקה". ויקיפדיה
 
תשע"ו 

מילון

יהדות מרקש
בשנת 1492, כשהציף זרם מגורשי ספרד את ארצות צפון אפריקה הגיעו גליו עד למרקש, שהתחילה להתפתח אז בתור בירת השושלת הסעדית. השולטאן קרא ליהודים לבוא ולהתיישב בה, ואז החלו לבנות את מלאח היהודי בהוראת הסולטאן הבניה החלה ב-1578 והסתימה ב-1622 עם בנית שער למלאח. רוב הבתים במלאח הם בתי חצרים. היהודים עסקו בעיקר במסחר. בעבר היו בתי המלאח מסוידים בכחול ולבן והיו בוהקים ונקיים. עד היום נותר במלאח השער בצבע ירוק על שם ר' חיים בן עטר. כיום רוב יהודי מרקש עזבו, ואלה שעדיין מתגוררים שם מבוגרים מאוד ואף נזקקים ומתקיימים מתרומות הקהילה הגדולה בקזבלנקה.

טירו
לתת מכה

ציטוטים

”כשהייתי בבית אריזה פגשתי אותה את אשתי לעתיד“

הקשר הרב דורי