מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא גדעון בקרית ים

סלפי עם סבא גדעון
סבא גדעון, אימו ואחיו בחוף קרית ים
תחנות בחייו של סבי

שמי גדעון רותם, נולדתי בחיפה ב 1952.

בילדותי התגוררתי עם הוריי- ישראל שעלה לישראל מגרמניה ב 1935, אמי- נעמי, שעלתה לישראל מטריפולי ב 1949, ועם אחי הצעיר עמירם. גרנו בקריית ים בבית דו – משפחתי קטן מאוד, עם חצר עמוסה בעצי פרי וכן בתרנגולות. אחי, ואני ישנו באותו החדר, ובין שתי המיטות שלנו הייתה ספרייה ששימשה גם כשולחן להכנת שיעורי בית. אחי תמיד הכין שיעורים בשעות מאוחרות בלילה, מה שהפריע לי לישון.

בדרכנו הביתה מבית הספר, אחי הגיע תמיד אחריי, היות ותמיד ניצל את ההזדמנות לחפש גרוטאות בדרך הביתה. למרות הצפיפות בבית ובחדר, היחסים עם אחי היו נהדרים, תמיד דאגתי לו בתור אח גדול, וגם הוא דאג לי. בבית הספר היסודי למדנו ביחד, אבל לאחר מכן התפצלנו, וכל אחד מאתנו למד בבית ספר תיכון אחר. באותה תקופה הייתי פעיל בתנועת "הנוער העובד והלומד" וכן בתנועת "השומר הצעיר".

כבר בצעירותי התעניינתי בספורט, בעיקר בכדורגל ובכדורסל. שיחקנו בשכונה כמעט בכל יום כדורגל ואף בכיתה ט', שיחקתי בקבוצת הנערים של הפועל קריית חיים בכדורגל. שיחקתי גם כדורסל בליגה למקומות עבודה, ומפעם לפעם צפיתי באימוני הפועל חיפה, באצטדיון בקרית חיים. נסעתי למשחקים מדי שבועיים בחיפה, תל אביב, גבת, יגור, ניר דוד ועוד. תקופה קצרה הייתי שופט כדורסל וכתב ספורט, וזכיתי לחניכתו של כתב הספורט המיתולוגי- ניסים קיוויתי, ואף לשיעור יוצא דופן של שדרן הספורט יורם ארבל. בבגרותי נסעתי ליד אליהו למשחקים של מכבי תל אביב בליגת האלופות בכדורסל, בתקופה של טל ברודי, אולסי פרי, מיקי ברקוביץ ועוד.

התגייסתי לצבא לחיל השריון, שירתתי כמפקד טנק ובמלחמת יום כיפור, השתתפתי בקרבות ברמת הגולן ובסוריה. אחרי הצבא עבדתי בחברת החשמל בחיפה במשך ארבעים וחמש שנים.

בשנת 1981 התחתנתי עם עדנה ונולדו לנו שלושה ילדים: מיטל בשנת 1982, עידן בשנת 1985 ואבירן בשנת 1990.

תחביביי כוללים טיולים בארץ ובעולם, ספורט וטיפוח הגינה. בתקופת הקורונה נאלצתי לשהות בבית, ולשמור על ריחוק חברתי גם מילדיי ומנכדיי, על אף העובדה שהם מתגוררים באותו יישוב בסמוך מאוד לביתי. חוויה לא פשוטה ונדירה בחיי בני אדם.

המסר שלי לדור הצעיר: שימרו וטפחו תמיד את הקשר המשפחתי.

הזווית האישית

אופיר: תכנית "הקשר הרב דורי" היתה עבורי חוויה מיוחדת. זכיתי להכיר טוב יותר את עברו של סבי, לשוחח איתו ולבלות עימו זמן איכות. למדתי שאהבתו לספורט התחילה כבר בילדותו ונהנתי לשמוע את סיפוריו.

מילון

"השומר הצעיר"
תנועת נוער ציונית שנוסדה בגליציה שבדרום מזרח פולין ומערב אוקריאנה ב 1913, בה נאספו צעירות וצעירים יהודים לקבוצות, נפגשו לפעולה ולמדו מפיו של מדריך על ציונות, שיתוף והגשמה (ויקיפדיה).

ציטוטים

” מסר לדור הצעיר: שימרו וטפחו תמיד את הקשר המשפחתי. “

הקשר הרב דורי