מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא אפרים פלד

פריאל בבת מצווה של ילדה מהכיתה
פעילות כללית במסגרת התכנית
קורותיו של סבא אפרים בפנימיה

שמי פריאל, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את חייו של סבי, אפרים פלד, ומתעדת את סיפורו במאגר המורשת של התכנית.

לסבא שלי קוראים אפרים פלד והוא בן 66, שם משפחתו מעוברת מהשם "פלך". סבא נולד ביפו להורים בשם רפאל ומרים פלד אחריו נולד אחיו הצעיר, חיים פלד.

כשסבא שלי היה בן 4 פרצה בביתו שריפה, אך למזלם של בני המשפחה, אף אחד לא נפגע בשריפה, שכן סבא שלי ואחיו היו בגן וההורים שלהם היו בעבודה. המדינה הציעה לסבתא שלי להעביר את הילדים שלה לפנימיה בנתניה עד לשיקום ושיפוץ הבית, וכדי שהיא תוכל להמשיך לעבוד.

יום אחד, כשסבא שלי היה בערך בן 7, החליט סבא לעזוב את הפנימיה, הוא אמר: "רק רציתי לברוח מהפנימיה". הוא ברח משם ולאחר שעזב את הפנימיה, הוא ישן אצל קרובי משפחה. אחרי כמה שנים, כשהיה בן 14, התחיל לעבוד עם דוד שלו במפעל ברזל, והתמקצע בפרזול ובניית כלי מתכת שונים עבור הצבא. בנוסף, הכין סבא שלי במפעל בו עבד חומרי בניין.

חלפו מספר שנים, ובגיל 17 סבא שלי הכיר את סבתא שלי. סבא הספיק להשלים את השירות הצבאי, שכן התחתן עם סבתא שלי בגיל 19. לאחר החתונה נולד בנם הראשון, ינאי, ולאחר מכן בנם השני, רודי. בשנת 1979 עברו סבא וסבתא שלי לבת ים וסבא שלי עבד כדייג וצוללן. בבת ים נולדה לסבא וסבתא שלי ילדה נוספת ששמה מירי.

בשנת 1987 נולדה אימא שלי (של פריאל) לורה, שנקראת בקיצור על שם אמה של אימא שלי, ששמה ליאורה. אחרי שאימא שלי נולדה, סבא שלי פרש מהעבודה שלו כצוללן והתחיל לעבוד כקבלן שיפוצים. אחרי כמה שנים נולדו הנכדות הקטנות של סבא וסבתא: אוריין ואוניל. הנכד הראשון של סבא שלי, ששמו אור, נולד בשנת 2003. בהמשך נולדו עוד מספר נכדים לסבא וסבתא שלי. אני נולדתי בשנת 2011.

לפניי כשנתיים סבא שלי הפסיק לעשן אחרי שחלה במחלת הקורונה וריאותיו והלב שלו נפגעו, הוא נזקק לניתוח בו הושתל בליבו קוצב לב. סבא שלי פרש מעבודה פיזית קשה בתקופה האחרונה עקב מצבו, שכן הוא מתקשה כבר להרים דברים כבדים, וכיום הוא בפנסיה.

הזוית האישית

פריאל הנכדה המתעדת: במסגרת התכנית והתיעוד עברתי תהליך מעניין ומהנה. היה לי ממש מרתק לעבור את התהליך ולדעת על דברים שלא ידעתי עליהם קודם לתכנית. תודה על התכנית! גם סבא שלי נהנה לספר לי את הסיפור, הוא תיאר זאת כ" חוויה אמיתית".

מילון

פרזול
התקנה פרסה לסוס. פִּרְזוּל סוסים היא אומנות הטיפול בטלפי הסוסים ובכלל זאת התאמת ואיזון פרסות (מנעלים) לרגל הסוס. מפרזלים משלבים את אומנותו של הנפח (בשל הטיפול והעיצוב של המתכת) עם ידע בפיזיולוגיה ובאנטומיה של הסוס ובבעיות הבריאותיות השונות שסוסים עלולים לפתח ברגליהם (למשל למיניטיס, דלקת העלעלים). (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשסבא שלי היה בן 4 פרצה בביתו שריפה, אך למזלם של בני המשפחה, אף אחד לא נפגע בשריפה“

הקשר הרב דורי