מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של אילן קלוס בעיר חיפה

סבא אילן ואני
באמצע משמרת בחדר בקרה של האונייה
ילדותו של סבי, אילן בחיפה

שמי יונתן, אני משתתף השנה בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי, אילן קלוס. בחרתי לתעד ולהעלות את סיפורו של סבי,  על ימי ילדותו בחיפה ושירותו הצבאי המעניין בצי הסוחר.

סבא אילן מספר ליונתן

שמי אילן קלוש נולדתי ב-19 בחודש דצמבר בשנת 1943, כלומר כיום אני בן 80. נולדתי בישראל בעיר חיפה.

הורי

שם אמי מרגוט והיא נולדה בגרמניה. אמי למדה רפואה בברלין כשסיימה את לימודיה עלתה לישראל.

שם אבי סטפן והוא נולד בהונגריה. הוא למד באיטליה מכונאות ימית. כשסיים את לימודיו התחיל לעבוד כמכונאי ימי על אוניות שהפליגו מישראל והעלו עולים.

אבי ואמי נפגשו באונייה בה עבד אבי, אמי הצטרפה לצוות כאחות וכך הכירו. לימים התחתנו והשתכנו בחיפה.

ילדותי בחיפה

כשנולדתי גרו הורי בדירת חדר בשכונת הדר בחיפה. אחותי נולדה שנה אחרי. בגיל שש עברנו לשכונת בת גלים בחיפה, שם התחלתי ללמוד בבית ספר שנקרא בית ספר עממי בת גלים. השכונה הייתה קרובה לים ולבריכת שחיה, בילינו הרבה בים ובבריכה. היו לי הרבה חברים בשכונה רכבנו על אופנים ושיחקנו.

כשהייתי בן אחת עשרה עברנו לגור בשכונת הכרמל בחיפה. עברתי ללמוד בבית ספר תיכון חוגים. בבית הספר שיחקנו כדורגל, בשכונה שיחקנו  משחקי חברה.

בשירות הצבאי שלי התגייסתי לחיל הים. לאחר שחרורי מצה"ל התחלתי לעבוד בצי הסוחר הישראלי. הייתי קצין על אוניות והפלגתי למדינות רבות באפריקה ובאירופה במשך למעלה מעשר שנים. התחלתי לעבוד בצי הסוחר בגיל 22, עבדתי שם במשך 10-11 שנים, בהם הפלגתי למדינות רבות בעיקר לאפריקה ואירופה.

תמונה זו צולמה במשמרת של סבי על האונייה, בערך בשעות הצהרים, לאחר מלחמת ששת הימים. חבר של סבא שלי צילם את התמונה.

התמונה צולמה באמצע משמרת בחדר בקרה של האונייה בה עבד סבי בצי הסוחר

תמונה 1

באחת החופשות הכרתי את אישתי ריקי שעבדה באותה תקופה בבית חולים רמב"ם כאחות. כשהייתי בן 23 התחתנו. שנתיים לאחר מכן נולד הבן הבכור שלנו – יוסי, לאחר מכן נולדו שירי וטלי. שהתבגרנו נולדו נכדנו תומר, מור, פלג, יובל, מיקה, יונתן ואיתמר.

המשפחה נפגשת לעיתים קרובות ובעיקר בחגים.

הזוית האישית

סבא אילן: היות ואני מכיר את יונתן ויש לנו קשר טוב שמחתי להיות איתו בכתה בבית הספר, במסגרת  תוכנית הקשר הרב דורי.

יונתן: זה גרם לי להיות יותר קרוב לסבא שלי. וגם אני יכולתי לבלות יותר זמן עם סבא שלי. אני אומר שזה כייף כי למדתי דברים שלא ידעתי על סבא שלי

מילון

צי הסוחר
זו חברה של אוניות שמעבירים חפצים ממקומות למקומות וצי הסוחר הוא צבר כלי שית למטרות מסחר ותעבורה בדרך הים. "צי הסוחר הישראלי החל עוד בתקופת היישוב בארץ ישראל והתחדש ונשא דגל עם הכרזת הקמתה של מדינת ישראל ביום ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948." ויקיפדיה

ציטוטים

”במשך 10-11 שנים הפלגתי למדינות רבות בעיקר לאפריקה ואירופה. “

הקשר הרב דורי