מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו ועלייתו של סבא פישל פוקס

אני אחי וסבי מדליקים נרות חנוכה
סבא שלי בצעירותו
מדבר על ילדותו ועל מה שעבר בחיים

שמי ניר, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבא שלי, פישל פוקס. סבא שלי נולד בעיר צ'רנוביץ' באוקראינה בתאריך 11.11.1947. שם אמו שלימה, מוצאם של ההורים גם מצ'רנוביץ'.

סבא פישל גדל בצ'רנוביץ'. בית ספר יסודי ותיכון למד בצ'רנוביץ, לימודים אקדמים למד בטכניקום בעיר הבירה קייב. כילד שיחק כדורסל, פינג פונג, ולמד נגינה על פסנתר בקונסרבטוריון. כשהיה בן 14 אמו נפטרה, היא קבורה באוקראינה.

עלייה לארץ ישראל

סבא מספר: "מאז שנולדתי חלמתי לעלות לישראל, אבל מברית המועצות אי היה אפשר לצאת לא לארצות הברית ולא לארץ ישראל. ביקשנו כמה פעמים לצאת אבל הבקשות סורבו. בשנת 1973 במהלך מלחמת יום הכיפורים אישרו לי ולאבא שלי לצאת מברית המועצות. את המסע לארץ עשינו דרך וינה, בירת אוסטריה. היינו צריכים להמתין שם זמן מה עד שניתן לנו האישור מהסוכנות היהודית לעלות לארץ.

שירות צבאי

עליתי לארץ בגיל 27, במהלך מלחמת יום כיפור, רציתי להתגייס ישר לצבא אבל בגלל שעברתי את הגיל הייתי צריך להתעקש שיקבלו אותי לשירות. לבסוף לאחר כמה חודשים, אחרי שהשלמתי לימודי עברית באולפן, גייסו אותי לצבא. השירות הסדיר שלי היה לשנה וחצי ואהבתי את הצבא. מה שגרם לי אחרי זה להמשיך לעבוד בצבא כאזרח עובד צה"ל כטכנאי. במהלך השירות הייתי נוסע ומתקן תקלות בהרבה בסיסים בפיקוד הצפון וכן שירתי במהלך מלחמת לבנון.

עבדתי בצבא כטכנאי קירור וחשמלאי בתקופה כשעליתי ארצה היה מחסור בטכנאים ובגלל שלמדתי ועבדתי בגולה במקצוע הזה, הייתה לי אפשרות להשתלב ולתרום לצבא בתחום הזה.

היכרות ונישואים

הכרתי את אשתי (סלווה) במוצקין. היא הייתה חברה של שכנה שלי שהכירה בינינו, נפגשנו אצל השכנה שלי ודיברנו והכרנו אחד את השני. לאחר מספר חודשים שיצאנו והכרנו אחד את השנייה יותר טוב החלטנו להתחתן. החתונה נערכה ממש לפני שהתגייסתי לשירות סדיר. לאחר כשנה וחצי נולד לנו הבן הבכור דוד, לאחר שנה וחצי נוספות נולד לנו הבן האמצעי שי (שהוא אבא של ניר), ולבת הצעירה שנולדה שלוש שנים אחריי קוראים שלומית. כמשפחה אנו אוהבים לבלות ולחגוג את החגים ביחד. וגם יוצא לנו להפגש עם הנכדים בטבע לטיולים.

אני מאוד אוהב מוסיקה, מגיל צעיר למדתי לנגן על כינור ופסנתר וכיום אני מנגן על פסנתר הרבה שעות ביום. אני גם אוהב לעשות הליכות ולשחק כדורסל.

יציאה לגמלאות וחוויותי היום

לאחר שיצאתי לפנסיה התפנה לי יותר זמן לתחביבים שלי, אני מאוד אוהב לקרוא, לכתוב, לצייר, לפתור תשבצים. במקביל התחלתי להתנדב בביטוח לאומי וכמו שהזכרתי, התחביב העיקרי שלי הוא נגינה על פסנתר.

מסר או סיפור לדור הצעיר: לעזור לאנשים שצריכים עזרה כי אז הטוב יחזור אליך בחזרה.

הזוית האישית

ניר הנכד המתעד: סבא שלי עבר סיפור חיים מעניין, אני שמח שתיעדנו אותו.

סבא פישל: שמחתי לגלות שניר ילד סקרן.

מילון

ציונות
הציונות היא תנועה לאומית ואידאולוגיה התומכת בקיום מדינה המהווה בית לאומי לעם היהודי ובפרט בארץ ישראל. התנועה הציונית, כתנועה לאומית-יהודית, קמה בשליש האחרון של המאה ה-19, בעיקר במרכז ומזרח אירופה. ציונות כאידאולוגיה נפוצה לא רק אצל יהודים וישנם אף נוצרים-אוונגליסטים ברחבי העולם הרואים את עצמם כציונים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מאז שהייתי ילד רציתי לעלות ארצה“

הקשר הרב דורי