מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של תלמה ידלובקר

תלמה ידלובקר ומאיה חליוה
תלמה ידלובקר עם האחיות שלה רותי ועופרה
ילדותה של סבתא שלי

אבי ד"ר ישראל בן זאב היה ד"ר לספרות ערבית.

כל ספרי הלימוד בבתי הספר בישראל היו שלו, הקים אגודה לגרי צדק. גייר מאות אנשים ובנייהם השחקנית הידועה אליזבת טיילור ונתן לה את השם העברי אלישבע.

ד"ר ישראל בן זאב

תמונה 1
 אבא של סבתי

היא ביקרה בביתנו וההתרגשות הייתה גדולה. הוא גם הביא את המגזר השומרוני לארץ ודאג לשכן אותם בחולון שעד היום הם חיים שם. הייתי איתו בהר גריזים בחג הפסחא של השומרונים והחוויה הייתה עצומה.

בילדותי גרתי בשכונת רחביה בירושלים ולמדתי בגמנסיה רחביה, ואני בוגרת הגמנסיה רחביה. בביתנו היו מתארחים הרבה דרוזים, שומרונים ושייחים ערבים. אבי היה חברו של סבא של המלך חוסיין-עבדאלה והיו בניהם חילופי מכתבים ששמורים אצלי עד היום.

אבי ואבא של הנשיא רובי ריבלין תרגמו את הקוראן מערבית לעברית. אביו של הנשיא פרופ' יואל ריבלין היה חברו ושכנו הטוב של אבי. אני הייתי בת בית בביתם ברחוב אבן עזרא ברחביה בירושלים. אני דור שישי בירושלים, ירושלמית גאה. ירושלים זו העיר הכי האהובה עליי מכל ערי העולם.

אבי היה גם סופר וספרו הידוע נקרא "היהודים בערב". הוא היה איש ספר ברמ"ח אבריו. אמא של אמי שקראו לה גיטל דינוביץ, הייתה תושבת העיר העתיקה בירושלים. הייתה אישה פעילה ביותר. במרתף ביתה היה סליק של נשק שהיה שייך לפלמ"ח. על שמה יש רחוב בשוק מחנה יהודה שנקרא "סמטת גיטל דינוביץ". ע"ש אבי יש רחוב גדול ברמות ג', שנקרא רחוב "ד'ר ישראל בן זאב". גדלתי  כמעט כבת יחידה, כי אחיותי גדולות ממני בהרבה שנים. אהבתי לטייל בחוצות ירושלים ולהסתכל על חומות העיר העתיקה שאז לא יכולנו להגיע לעיר העתיקה כי הייתה בידי הירדנים.

אבי היה חברו הטוב ביותר של הנשיא יצחק בן צבי, היינו גם שכנים של הנשיא בן צבי ואשתו רחל ינאית, ובילדותי הייתי הולכת עם אבי לצריף שהיה גר בו, ברחוב "אלחריזי" ברחביה שבירושלים. לבני הבכור קראתי ע"ש של הנשיא עדו יצחק. במוסד "יד בן צבי" המחלקה הערבית היא על שם אבי ד'ר ישראל בן זאב. אבי היה ממייסדי אוניברסיטת בר אילן וחלק מהמחלקה הערבית באוניסברטיה ע"ש אבי. בילדותי הייתי מאוד קשורה לאבי והוא היה קורא לי בכינוי "הנסיכה של רחביה". הייתי פעילה בצופים בשבט מצדה בגמנסיה רחביה. יש לי שתי אחיות עפרה שגדולה ממני ב-19 שנה ורותי שגדולה ממני ב-8 שנים.

כשאחותי הבכורה עפרה התחתנה הייתי בת 5. הייתי קשורה יותר לרותי אחותי, שהייתה הולכת איתי כמעט מדי יום לגן הציבורי לשחק והייתי מחכה לארטיק שהייתה קונה. רותי נולדה במצרים כשאבא שלנו למד ערבית באוניברסיטת "אל-אזהר" שנמצאת בקהיר, אבי היה הסטודנט הראשון והאחרון באוניברסיטת זו. הוא קיבל  דוקטורט לשפה הערבית מאוניברסיטת "אל-אזהר". הורי גרו כ – 12 שנה בקהיר שבמצרים. השהות השפיעה על אמי באוכל האופיני למצרים כמו פול ושעועית.

אני נולדתי בירושלים כדור שישי כשהורי חזרו ממצרים. שמלאו לי 12 שנים אחותי רותי נישאה היא נסעה לדנבר שבקולורדו להתחתן עם החבר שלה, שלמד שם גאולוגיה. היא הקימה את משפחתה בקולורדו, לכן גדלתי כמו בת יחידה מפונקת. הינו נוסעים לבקרה בקולורדו.

בשכונת רחביה מקום מגורנו היה ביתו של הרב יצחק הרצוג, שהיה הרב הראשי לישראל באותה תקופה הוא האבא של הנשיא חיים הרצוג, והסבא של בוז'י הרצוג. אבי היה מיודד עם הרב יצחק הרצוג והרבנית הרצוג. היינו מוזמנים לליל הסדר כמעט מדי שנה בבית הרב שהיה בית פרטי גדול ברחוב "אבן-עזרא" ברחביה. כילדה זו הייתה חוויה בלתי נשכחת מהסיפורים של הרב על ההגדה של ליל הסדר שעד היום אני זוכרת סיפורי הרב. מילדותי אני זוכרת שאמי שושנה אהבה לשתות קפה עם חברותיה במלון המלך דוד בירושלים וכילדה הייתי מתרוצצת בקומות המלון ובגינה המדהימה. עד היום מלון "המלך דוד" הוא המלון האהוב עלי מכל המלונות בעולם.

אמי הייתה לוקחת אותי לשוק "מחנה יהודה" שהוא שוק ססגוני במיוחד, עם אנשים ירושלמים גזעיים ועד היום אני אוהבת להסתובב בשוק ולהריח את ניחוחות הירקות והתבלינים שבשוק. היום השוק הוא מקום בילוי גם לתל אביבים. יש שם מסעדות מדליקות שהידועה בהם נקראת "מסעדת מחנה יהודה".

בבית הורי הייתה חצר גדולה וארוכה. לכל אורכה היו עצי ברוש גבוהים שנתנו לחצר מראה מרהיב. רוב ילדי השכונה ברחביה, היו באים לשחק בחצר הבית. היינו משחקים במחבואים,קלאס,חמש אבנים וקפיצה בחבל. בין חבריי שהיו באים היו מתן וילנאי שהיה שר בממשלה, דן מרידור שגם היה שר, אליעזר ריבלין אח של ראובן ריבלין נשיא המדינה. יש לי זיכרונות ילדות מקסימים מהווי חצר הבית.

מצד אמי שמשפחתה – משפחת דינוביץ, הייתה משפחה ידועה בעיר העתיקה בירושלים. לסבתי גיטל דינוביץ היה עסק גדול של סיטונאות מזון, שהייתה משווקת להרבה בתי מכולת בירושלים. היא הייתה אישה צדיקה שנתנה בסתר אוכל וכסף לנזקקים. היא נפטרה לפני הולדתי ואמי הייתה מספרת לי רבות עליה. משפחת אמי גרו גם בשכונת רחביה, ובילדותי שיחקתי והייתי קרובה לבני דודיי ביחוד לדני ויעקב שאביהם היה אח של אמי.

סבתי החורגת הייתה גרה בשכונת "שערי חסד", שהייתה סמוכה לשכונת רחביה. בילדותי הייתי מבקרת בביתה, שהיה בית פרטי עם חצר ענקית שאהבתי לשחק שם עם בני דודיי מצד אבי. שכונת "שערי חסד" הייתה שכונה דתית עם הרבה בתי כנסת ובתי ישיבות לילדי השכונה. מאוד אהבתי להסתובב בשכונה המיוחדת עם הבתים והחצרות הגדולים.

תלמה ידלובקר עם האחיות שלה רותי ועופרה

תמונה 2

תלמה ידלובקר תרמה סיפור נוסף לתכנית הקשר הרב דורי, לקריאתו לחצו כאן

הזוית האישית

מאיה חליוה: חוויתי הייתה מאוד מיוחדת מפני שלמדתי דברים חדשים על דורתיה של המשפחה שלי ובנוסף נהנתי לעבוד עם סבתא שלי.

מילון

ישראל בן זאב
ישראל בן-זאב (וולפנזון) (30 ביוני 1899, כ"ב בתמוז תרנ"ט - 1980) היה היסטוריון, חוקר ערבית ואסלאם ופעיל ציוני ששימש כמרצה לשפות שמיות באוניברסיטת קהיר ובדאר אל-עלום. בארץ ישראל כיהן בתור המפקח על לימודי השפה הערבית במחלקת החינוך של הועד הלאומי ולאחר מכן במשרד החינוך. היה גם מרצה באוניברסיטת בר-אילן.

ציטוטים

”הסבא של בוז'י הרצוג. אבי היה מיודד עם הרב יצחק הרצוג והרבנית הרצוג. “

הקשר הרב דורי