מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של ענת שטיין בליפתא

סבתא ענת עם הנכד אריאל
סבתא ענת ביום חתונתה
סבתא ענת מספרת על השכונה

שמי ענת שטיין ואני משתפת את סיפורי בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי אריאל מביה"ס הדרור מבשרת ציון.

נולדתי בשנת 1950, כבת זקונים לשלושה אחים: דויד, יוסף ומיכאל. נולדתי בשכונת ליפתא שבירושלים, שכיום נקראת רוממה-ליפתא. ליפתא היתה לפני קום המדינה כפר ערבי שננטש בזמן מלחמת העצמאות.

ההורים שלי ושאר התושבים פלשו לדירה ריקה בגלל שהם היו צריכים לברוח משכונתם בימין משה. שכונת ימין הייתה אזור בסכנת מלחמה, אז הם בחרו לברוח לליפתא, כי זו הייתה שכונה מאוד מבודדת. לא היו אוטובוסים ולא הייתה מכולת או סופר כמו התקופה כיום, ובתור ילדים היינו יורדים לשחק ולהסתובב בואדי של השכונה, או למעיין ליפתא שהיה בתחתית השכונה. זכור לי שהיינו קוטפים כלניות ורקפות כי בעבר זה היה מותר. היינו גם קוטפים שקדים ועוד כל מיני פירות נהדרים.

למדתי בבית הספר היסודי ואז הוריי רשמו אותי לבית הספר האקדמיה למוסיקה, שם למדתי מוסיקה לנגן על גיטרה בכיתה י"א. כשפרצה מלחמת ששת הימים הייתי בבית הספר וזכור לי שהכניסו אותנו למקלטים וכל המורים ישבו איתנו ועל ידינו. לא היו אז טלפונים ולא היינו בקשר עם המשפחה, לכן המורים הם אלה שהשגיחו והרגיעו אותנו. בבוקר התחלתי ללכת ברגל לביתי, ובכל הזמן שמעתי פיצוצים של הפגזים. בשנת 1969 התגייסתי לחיב"ה – חיילות קשרות בשירות המשטרה.

הזוית האישית

הנכד אריאל המתעד: היה מעניין לשמוע את סבתא מספרת על שכונת ליפתא. הכי התעניינתי בכך שהיא למדה בביה"ס למוסיקה ולשמוע על מלחמת ששת הימים.

מילון

לפתא
ליפתא (בערבית لفتا) הוא כפר נטוש במבואותיה המערביים של ירושלים, המצוי בתוך שמורת הטבע מי־נפתוח (ליפתא). הכפר הנטוש ממוקם מצפון לכביש 1, במדרון היורד לנחל שורק, בגובה ממוצע של כ־700 מטר מעל פני הים. יש המזהים את הכפר עם היישוב המקראי "מי נפתוח".

ציטוטים

”ההורים שלי ושאר התושבים פלשו לדירה ריקה בגלל שהם היו צריכים לברוח משכונתם בימין משה“

הקשר הרב דורי