מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתי עצמונה ביסוד המעלה

סבתא עצמונה ואיתמר
מציגה קרש כביסה מהעבר
סבתי עצמונה שנולדה למשפחה ממייסד המושבה יסוד המעלה מספרת על ילדותה.

אני איתמר גרינפלד מספר וכותב את סיפורה של סבתא עצמונה במסגרת תכנית "הקשר הרב-דורי" המתקיימת בבית ספרי "מבוא הגליל" בקיבוץ איילת השחר.

סבתא עצמונה, נולדה בישראל בינואר 1950, למשפחה מאוד ותיקה. סבתא דור שישי בארץ. סבא של סבתא, מצד אמא שלה. חכם שלמה מזרחי היה מראשוני היהודים שהגיעו ליסוד המעלה ב-1872. הוא נולד בצפת היה אדם מאוד מאמין, שאמר שאם אלוהים רוצה שנחזור לארץ, הוא לא מתכוון שרק נשב ונלמד תורה, אלא לקנות אדמות ולעבד אותם, לכן קנה אדמות בעמק החולה והחל לעבד אותן.

סבתא גדלה ביסוד המעלה, כנינה לאחד ממייסדי המושבה, המושבה הייתה מאוד קטנה עם מעט מאוד ילדים. בכיתה שלה היו שישה תלמידים בכיתה א'. בכיתה ג' נוספו עוד שני תלמידים. הכיתות היו קטנות מאוד ולמדו שני מחזורים ככיתה אחת. א'- ב', בחדר אחד, ג'- וד' למדו בחדר אחד וכו. מורה אחת לימדה שתי כיתות. חלק עשו עבודה חלק למדו עם המורה, וההפך.

התקופה הייתה ממש אחרי קום המדינה, סבתא גדלה ממש מתחת לרמה הסורית. מידי פעם היו הפגזות מהרמה על המושבה גם בלילה וגם ביום. בימים מתוחים מבחינה ביטחונית, היו מודיעים לבית הספר שצריך להוריד שני תלמידים למקלט, כדי שיאזינו למכשיר קשר (בתקופה זאת לא היו טלפונים), כדי להודיע לילדים לרדת למקלט. הרבה פעמים היו הפגזות באמצע הלילה, והיו צריכים לרוץ למקלט שהיה רחוק מהבית, כי זה היה מקלט שכונתי.

שמה של סבתא שלי הוא עצמונה, והוא ניתן לה על שם הר החרמון שהצפתים קראו לו הר עצמון (אבא של סבתא שלה הוא ממשפחה ותיקה בצפת גם כמה דורות בארץ).

בגיל שמונה עשרה סבתא התגייסה לצבא, זה היה שנה אחרי מלחמת ששת הימים, סבתא שירתה בתותחנים כפקידה.

סבתא התחתנה ב 1971 בקיבוץ חולתה עם סבא ניסן עובדיה ז"ל. לסבתא נולדו שלושה ילדים, שני בנים ובת, והיום לסבתא יש שישה נכדים, חמש נכדות ונכד אחד – אני.

 

סבתא עצמונה  במפגש הכיתתי מציגה חפץ מעברה של משפחתה

תמונה 1

הזווית האישית

איתמר: במפגשים היה לי כיף להקשיב לסיפורים של סבתא, לגלות דברים שלא ידעתי עליה ולכתוב את הסיפור.

עצמונה: מאד שמחתי להשתתף בפרויקט הזה, אני חושבת שזה ממש מבורך להעביר לנכד (נכדים) איך חיינו פעם. בעקבות הפרויקט המשכתי לספר לאיתמר, עוד הרבה דברים על חיינו ומשפחתי. אני בקשר חזק מאד עם איתמר שגר ממש לידי בקיבוץ. שמחה מאד שהשתתפתי ואני מקווה שגם עם נכדותיי שלומדות ב"עלי גבעה" (בכפר גלעדי) יתקיים הפרויקט הזה. תודה לכן שהרמתם את זה.

מילון

יסוד המעלה
היא מושבה ומועצה מקומית בדרום עמק החולה. היא הוקמה ב-1883 והוכרזה כמועצה מקומית ב-1949.(ויקיפדיה)

קיבוץ חולתה
הוא קיבוץ באזור עמק החולה השייך למועצה אזורית הגליל העליון. היישוב קרוי על שם אגם החולה.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”שמה של סבתא שלי הוא עצמונה, ניתן לה על שם הר חרמון שהצפתים קראו לו הר עצמון. “

הקשר הרב דורי