מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא תמי וסיפורה של כף מרק מיוחדת

סבתא תמי ואני במפגש בביה"ס
סבתא תמי בילדותה
העלייה לישראל, מסורות המשפחה ונתינה

שמי נורי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי תמי מוזס. במסגרת התכנית אנו מתעדים סיפור מחייה של סבתא ומנציחים אותו במאגר המורשת של התכנית. סבתא תמי מספרת על ילדותה ועל כף מרק מיוחדת.

סבתא תמי נולדה בשנת 1961 בבואנוס איירס שבארגנטינה. סבתא מספרת: "סבא וסבתא שלי מצד אבא נולדו בפולין ועברו לארגנטינה. סבא וסבתא שלי מצד אימא נולדו בפולין ועברו לגרמניה. אימא שלי (סבתא רבתא מלכה), נולדה בגרמניה וכשהייתה בת שנה הנאצים הגיעו אליהם. לכן הם ברחו באונייה לארגנטינה. אני נולדתי בארגנטינה וכשהייתי בת שנתיים וחצי עלינו לארץ ישראל".

כף מרק מיוחדת 

לסבתא שלי שנולדה בפולין הייתה כף מרק מכסף. סבתא שלי מאוד אהבה את כף המרק ולכן לקחה אותה איתה מפולין לגרמניה. כשהם ברחו מגרמניה לארגנטינה הכף כמובן הייתה חלק מהרכוש שלקחו עימם. בארגנטינה, סבתא שלי נהנתה ואהבה לאכול מרק עוף, כמובן עם כף המרק הגדולה ולפעמים גם האכילה את אימא שלי (סבתא רבתא מלכה) עם הכף המיוחדת.

כף המרק המיוחדת

תמונה 1

כשהייתי בת 3, הוריי החליטו לעלות לארץ ישראל. מספר חודשים לאחר שהגענו לישראל נולד לי אח קטן בשם אורי. ההורים שלחו מברק לסבא וסבתא שלי שנולד להם בן. ביום של ברית מילה הם הגיעו בהפתעה מארגנטינה והתברר שהם עלו לארץ. ומה מיוחד בסיפור הזה? שכף המרק המיוחדת עלתה ביחד איתם לארץ.

כף המרק ליוותה אותי במהלך החיים עד שהתחתנתי עם סבא נפתלי, ומהיום שסבא נפתלי נחשף לכף המרק הגדולה והמיוחדת הוא התאהב בכף ואולי גם בי.. מאז ועד היום סבא נפתלי אוכל מרק אך ורק עם הכף המאוד משפחתית והמיוחדת שלנו."

סבא נפתלי עם הכף המשפחתית

תמונה 2

מפליגים לארץ ישראל

סבתא תמי עלתה לארץ בשנת 1963 על אונייה באוקיינוס האטלנטי. סבתא תמי הייתה בת כמעט בת שלוש. המעבר לישראל התרחש בגלל שבשנת 1963 הייתה הרבה אנטישמיות בארגנטינה בעקבות תפיסתו של הצורר אדולף אייכמן, משפטו שהתקיים בישראל וגזר דינו. בשנה זאת הייתה עלייה גדולה של יהודים לארץ ישראל.

זיכרונות ילדות מתקופת החגים 

סבתא מספרת: "המאכל המסורתי שלנו הוא מרק עוף – מרק מסורתי עם איטריות שעובר מדור לדור. בשבתות וחגים הייתי אוכלת מרק עוף עם המשפחה והיום הנכדים מחכים למרק עוף שלי.

בראש השנה אהבתי מאוד את התשליך, בגלל שגרנו ליד הים בעיר בת ים, וזה היה מדהים לראות את כל הקהילה הולכת לכיוון הים בבגדי חג. בחג פורים יש לנו מסורת משפחתית שאהובה עליי במיוחד: סבא ברוך וסבתא מלכה, ההורים שלי, מכנסים לסעודת פורים את כל המשפחה המורחבת. כולם מגיעים מחופשים ועושים שמח.

חלום ילדות  

כילדה היה לי חלום שיום אחד תהיה לי משפחה גדולה עם הרבה ילדים שאין להם משפחה ושנוכל לתת להם חיים טובים. לשמחתי הצלחתי להגשים ביחד עם סבא נפתלי חלק גדול מהחלום. אימצנו את דניאל כשהיה בן שנתיים. דניאל הוא ילד עם תסמונת דאון והיום הוא בן 24. לפני כארבע שנים אימצנו את יוסף, חייל בודד.

הזוית האישית

סבתא תמי: נהניתי מאוד מאוד. התכנית איפשרה זמן איכות משותף עם נורי נכדי המקסים. למרות הנסיעה הארוכה זה היה שווה כל רגע.

נורי הנכד המתעד: מאוד נהניתי לבלות וללמוד על סבתא תמי, היה לי כיף מאוד להיות כאן עם סבתא לחקור ולהעמיק על עברה. למדתי הרבה דברים מרתקים.

מילון

מברק
הודעה מהירה ודחופה הנשלחת באמצעות הדואר או בטלגרף. (מילוג)

משפט אייכמן
משפט אייכמן הוא משפט שהתנהל בישראל בשנת 1961, ובו הועמד לדין הפושע הנאצי אדולף אייכמן על פי החוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם, בגין מעשיו בשואה, שבסיומו נידון למוות והוצא להורג בתלייה, לאחר שערעורו ובקשת החנינה שלו נדחו. משפט אייכמן השפיע עמוקות על זכר השואה בארץ ובעולם. רבים מניצולי השואה פתחו לראשונה את סגור לבם בעת עדותם, וכך גברה תודעת השואה בציבור הישראלי ובעולם, כמו גם האמפתיה כלפי הניצולים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשסבא וסבתא שלי ברחו מגרמניה לארגנטינה, כף המרק הייתה חלק מהרכוש שלקחו עימם“

הקשר הרב דורי