מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא פאני אבוחצירא בבאר שבע

סבתא פאני ונכדתה תהל
סבתא פאני בילדותה
בבית הוריה של סבתא הקפידו על עריכת שולחן חגיגי בחגים, ותמיד היה אצלם שמח.

הנכדה תהל פרץ, מתעדת במסגרת הקשר הרב דורי, את סיפורה של סבתא פאני אבוחצירא.

ילדותה של סבתא

סבתא פאני נולדה בארץ ישראל, בעיר באר שבע, בבית החולים סורוקה, להוריה, אליס ואליהו ז"ל אוחיון.

סבתא גדלה ב"שכונת דרום" בעיר העתיקה, יחד עם אחיה: יהודית, זהבה, שלומית, פאני ומאיר, "שכונת דרום", או "שיכון דרום" היא השכונה הראשונה שהוקמה אחרי מלחמת העצמאות, כהמשך לעיר העתיקה, ומדרומה לה. זו הייתה שכונה יהודית, בשכונה נמצא בית כנסת אור החיים".

בבית הוריה של סבתא הייתה מרפסת קדמית גדולה וממנה נכנסו לבית. בבית היו: סלון ושלושה חדרי שינה, שני חדרי שירותים ומקלחת אחת.

אמה הייתה עקרת בית ואביה עבד בשרברבות – אינסטלציה. ההורים היו עורכים קניות בשוק ובמכולת ליד הבית. חפץ שזכור לי מהילדות, הוא מנורת לילה שהייתה לאמי ליד ראשה, היא שמרה עליה בערך 40 שנה.

סבתא פאני למדה בבית ספר "מדדה", היא אהבה בעיקר את שיעורי שפה ומתמטיקה, היו לה הרבה שיעורים ומבחנים ולבסוף היא הוציאה תעודת בגרות.  מסיבות כיתה היו נערכות ביחד עם האימהות. טיול שנתי היה מתקיים פעם בשנה.

 בילדותה

תמונה 1

שבתות מנהגים ומסורת

המאכלים שלהם בסעודות השבת היו ברמה גבוהה, הם אכלו: דגים, בשר, אורז, קציצות ומרק, לקראת סיום הסעודה הגישו לשלחן, תמיד פיצוחים ופירות. לעיתים קרובות היו מגיעים אורחים והיו שרים ביחד "שלום עליכם". בבית הוריה של סבתא הקפידו על עריכת שולחן חגיגי בחגים.

בפורים, אימא של סבתא הייתה מכינה בורקוקש. זהו מאכל חלבי שמכינים אותו מסולת, חלב וחמאה. ובנוסף היא הייתה מכינה עוגיות ואוזני המן. אני זוכרת, ששנה אחת התחפשתי לליצן.

בחג פסח

הבישולים של אימא היו מאוד טעימים, יפים ונקיים. הכול הוכן אצלה בקפידה. היא הייתה מכינה בטן של פרה/חומוס (דווארה) בשר ראש, גידים ומוח.

שלושה שבועות לפני פסח, סבתא ואחיותיה היו עוזרות לאמה, אליס, לנקות ולהכשיר את הבית. ואבא היה עורך קניות בשוק, דואג  לכל צרכי הבית, שלא יחסר דבר. תמיד היה שמח אצל הוריי בחגים.

הקמת בית וחיי משפחה

סבתא הכירה את סבא במסיבת יום הולדת בהיותה בת 23. זה היה בשנת 80. כשסבתא הייתה בת 24 נולדת הבת הבכורה. ולאחריה נולדו אימא שלי ועוד 2 בנים.

היום…

כיום סבתא עקרת בית. לפני 13 שנים היא החליטה לצאת לעבוד  עם קשישים. זוהי עבודה של חסד בשעות נוחות. היא התמסרה מאוד לעבודה ומעולם לא אחרה. לפני שנה היא נפלה ומאז היא בבית. היא מנקה, מבשלת ומסדרת את הבית. סבתא שלי אוהבת מאוד סדר וניקיון, היא תמיד דואגת שיהיה בקבוק אקונומיקה וסמרטוטים בבית.

סדר היום של סבתא…

היא קמה בבוקר, שותה קפה להנאתה, מבשלת ארוחת צהרים ויוצאת לסידורים אם יש. אם אין סידורים – אז היא כמובן בבית – מנקה מסדרת ומארגנת. היא תמיד אומרת: "תמיד לשמור על סדר וניקיון, כי ככה הסביבה תאהב להיות לידך תמיד".

סבתא תמיד מודה להשם על הנכדים. מתפללת שהחינוך שהיא העניקה יושרש בהם. מתפללת שיהיה להם קל בחיים, כי החיים מאוד מאתגרים.

השאיפה של סבתא היא, לשמור את הילדים והנכדים קרובים אליה.

הזוית האישית

הנכדה תהל: תודה לך סבתא, למדתי ממך הרבה. מאחלת לך בריאות, אושר ושמחה.

מילון

שרברבות
שרברבות הוא שם כולל למקצוע העוסק בזרימת נוזלים מוסדרת בתוך מבנה ולמערכות המיועדות להעברת נוזלים עבור מגוון רחב של שימושים. בעל המקצוע העוסק בשרברבות הוא השרברב. שרברבות משתמשת בצינורות, שסתומים, אביזרי אינסטלציה, ומכשירים אחרים להעביר נוזלים. מערכות חימום וקירור סילוק פסולת ועוד

ציטוטים

”סבתא אומרת: "הקפידו לשמור על סדר וניקיון, כדי שהסביבה תאהב להיות לידך תמיד".“

הקשר הרב דורי