מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא טלי והקמת המשפחה

סבתא טלי ואני
סבתא טלי בילדותה
סבתא טלי מספרת לנועה

שמי נועה נפרין, ואני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי, טלי שונטל יצחק.

לסבתי במרוקו קראו שונטל, אך כאשר הגיעה לארץ שינו את שמה לטלי מכיוון שלא ידעו להגיד את שמה נכון ולהגות אותו נכון. סבתי נולדה בקזבלנקה שבמרוקו. לאבא שלה קראו אלברט אברהם חיים קדוש ז"ל ולאימא שלה קראו טיטי אסתר קדוש (שם המשפחה לפני החתונה אבוקסיס). לסבתי יש שני אחים וארבע אחיות. שמותיהם: רחל, מוניק, יעל, נטלי, יורם וצ'ארלי. אמה הייתה עקרת בית, בשלנית טובה מאוד, אוהבת ניקיון ומארחת טובה, חייכנית ונדיבה. אביה היה מנכ"ל חברה אשר סחרה בקטניות באירופה ואיש עסקים. אביה היה גם ראש העיר והיה אדם ותרן, סלחן, נדיב, נעים הליכות ועוד.

סבתי גדלה במרוקו ולמדה בבית הספר "גורפס סקולר". בבית הספר למדו שפות כמו ערבית, עברית וצרפתית, וגם מקצועות כמו מתמטיקה, דקדוק, היסטוריה ועוד. בשעות הפנאי היו יוצאים לשחק עם חברים בחצר המשותפת או שהיו הולכים לחברים שגרים בקרבת הבית. לעיתים היו הולכים לחברים שגרים קצת יותר רחוק. משחקי הילדות במרוקו היו קלאס, חבל, חמש אבנים שהיו מיוצרות מעצמות ועוד.

סבתי התחתנה עם סבי דני, הם הביאו יחד חמישה ילדים. שמותיהם: מזל ז"ל, ורד, לימור, חן ואבי בן הזקונים. לסבתי וסבי יש עשרים וארבעה נכדים וארבעה נינים. שמות ילדיה של דודתי מזל הם יעל, יוסף חיים, חנה, רחלי ושרה. אמי היא ורד, ולי יש שלושה אחים ושמותיהם: דניאל, יהונתן, אני נועה וטליה. שמות ילדיה של דודתי לימור הם: רחמים, דניאל, שרה, טליה, מיכל, דוד, ישראל מאיר ויהונתן. שמות  ילדיו של דודי חן הם: טליה, דניאל, אברהם ונועה. שמות ילדיו של דודי אבי הם: טליה, דניאל ונתנאל. לבת דודתי יעל יש שני ילדים ושמותיהם: רפאל, דניאל ותמר. לבן דודתי יוסף חיים יש שתי ילדות ושמותיהן: נועה והדר.

הזוית האישית

נועה הנכדה: דרך התוכנית למדתי עוד דברים על סבתי ומשפחתי.

טלי הסבתא: נהניתי מאוד לסייע לנכדתי ולהעלות זכרונות מילדותי.

מילון

עקרת בית
עקרת בית היא אישה העובדת במשק ביתה, ואינה מועסקת, כשכירה או כעצמאית, מחוץ לו. במשך דורות רבים זה נחשב תפקיד המיועד לנשים. הגדרת האישה כ'עקרת בית' היא גם הגדרה פוליטית או כלכלית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”משפחה זה בית“

הקשר הרב דורי