מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא דליה בתל אביב

סבתא דליה ואני במפגש
מקשיבה לתכנית ילדים לשבת ברדיו
שלג ועדלידע בתל אביב בשנות החמישים

נולדתי באוקטובר 1947 בבית החולים צהלון (דג׳אני) ביפו. מעט לפני הכרזתו של בן גוריון על עצמאותה של מדינת ישראל.
בשנת 1950 פרצה בארץ מגפת פוליו, הייתי כבת שלוש כשנפגעה רגלי השמאלית כתוצאה מהמגפה. חום גופי עלה ואמי מיהרה לקחת אותי לבית החולים, הרופאים אמרו לה שבזכות החום הגבוה לא נפגעו שתי רגליי וניצלתי משיתוק בשתי רגליי. הוריי לקחו אותי לטיפולים רבים במטרה לשפר את הליכתי אך עד היום אני סובלת מקושי בהליכה ואינני מסוגלת להרים את רגלי השמאלית ללא תמיכה כלשהי.
בשנת 1951 אני זוכרת את השלג שירד בתל אביב, אבי שעבד במשטרה נכנס הביתה עם המדים והכובע מכוסה בשלג. אחותי ואני השתעשענו עם פתיתי השלג. נהנינו מאוד להתבונן מבעד לחלון בפתיתי השלג, אט אט כוסתה תל אביב בלבן משגע.
אבי אחותי ואני בכיכר המושבות בלת אביב

אבי אחותי ואני בכיכר המושבות בלת אביב
מסורת משפחתית אצלנו שזכורה לי מילדותי: ארוחות צהריים בשבתות. נהגנו לאכול בביתה של סבתא עמליה אימה של אמי אסתר. כל הדודות היו נוהגות להביא אוכל שהכינו בביתן והתענגנו במטעמים יחדיו.
אני זוכרת את אחת העדלויעדות הראשונות בתל אביב, בה אמי אסתר צעדה בראשה, כיוון שהייתה יפה מאוד ושמה כשם המלכה אסתר, נבחרה להוביל את התהלוכה.
 
אני מחופשת בפורים

אני מחופשת בפורים
 
במצעד צה״ל שנערך בתל אביב רכב על אופנוע גדול ויפה, אבי רחמים אשר היה שוטר בכיר במשטרה. הוא היה הרוכב הראשון בשיירה של נשיא המדינה מר חיים וייצמן וראש העיר הראשון של תל אביב הלוא הוא מר  מאיר דיזנגוף.
 
אני השמאלית במסיבת שבועות

אני השמאלית במסיבת שבועות
 
תקופת ילדותי לא הייתה קלה, המצב הכלכלי בארץ היה קשה, מצרכים בסיסיים נרכשו באמצעו תלושים שהתקבלו מהמדינה. חיסונים בילודים לא היו בשגרה ולכן תינוקות רבים נפטרו כתוצאה ממחלות, שבימינו אינן קיימות בזכות החיסונים המונעים אותן. חיסון הפוליו שקיים היום יכול היה להציל את רגלי במידה והיה ניתן לי בינקותי.
 
היום אני שמחה ומאושרת שהשפע והקדמה שקיימים משפרים ללא ספק את איכות החיים ותקופת ילדותם של נכדיי  עוברת בקלות ובנועם. 
 
העשרה
"שיתוק ילדים (פוליומייליטיס, Poliomyelitis) היא מחלה של מערכת העצבים, הנגרמת על ידי נגיף הפוליו. המחלה מועברת מאדם לאדם, בעיקר באמצעות מחזור צואה-פה….. בישראל יוצר החיסון לראשונה על ידי נתן גולדבלום בסוף שנות החמישים של המאה העשרים. עד אז, לעתים היו התפרצויות של המחלה, כפי שאירע בשנים 1949 – 1953 בישראל כשפרצה מגפת שיתוק הילדים (בשנת 1950 נצפו 1,621 מקרים כאלו)". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

מגפת פוליו
מחלה שגורמת לשיתוק ילדים. היא נגרמת על ידי נגיף שחודר למחזור הדם. בעבר הייתה מחלה נפוצה מאוד והביאה למותם של רבים עד לפיתוח החיסון נגדה בשנות החמישים.

שיתוק ילדים - פוליו
שיתוק ילדים (פוליומייליטיס, Poliomyelitis) היא מחלה של מערכת העצבים, הנגרמת על ידי נגיף הפוליו. המחלה מועברת מאדם לאדם, בעיקר באמצעות מחזור צואה-פה..... בישראל יוצר החיסון לראשונה על ידי נתן גולדבלום בסוף שנות החמישים של המאה העשרים. עד אז, לעתים היו התפרצויות של המחלה, כפי שאירע בשנים 1949 - 1953 בישראל כשפרצה מגפת שיתוק הילדים (בשנת 1950 נצפו 1,621 מקרים כאלו).

ציטוטים

”בשנת 1951 שלג ירד בתל-אביב, אבי שעבד במשטרה נכנס הביתה עם המדים והכובע מכוסה בשלג. “

הקשר הרב דורי