מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא דייזי מיוחס בעיראק

הקשר הרב דורי בחט"ב קוגל
חט"ב קוגל
העלייה של דייזי מעיראק לישראל

שמי תום מיוחס, השתתפתי בתוכנית הקשר הרב דורי ובחרתי בסבתא שלי דייזי מיוחס. הריאיון עם סבתא שלי היה מפתיע ומרגש, סבתא דיזי סיפרה לי דברים שלא ידעתי לפני כן, למרות שאני ממש בקשר טוב איתה. בכל יום אני מבקר את סבתא שלי אחרי שעות הלימודים והיא מדברת איתי הרבה, אנחנו משוחחים על כל מיני נושאים, אך פעם לא שמעתי דברים ממנה על העבר שלה. נהניתי לדעת דברים מהעבר של סבתא וסבא שלא ידעתי.

רקע תקופתי – קהילת יהודי עיראק

עד שנת 1917, שלטה האימפריה הטורקית בעיראק. משנה זו השתלטו הבריטים על האזור ומינו את המלך פייסל הראשון לשליט. זו הייתה התקופה הטובה בחיי היהודים בעיראק. חיי הקהילה היהודית היו בפריחה, היה להם אפילו ייצוג בפרלמנט העיראקי, וליהודים היו קשרים של מסחר עם הבריטים. בשנת 1932 עיראק קיבלה את עצמאותה ולשלטון עלה הבן של המלך פייסל הראשון, גאזי. מתקופה זו התחילה ההשפעה של המפלגה הנאצית. "מיין קאמפ", האנטישמי של אדולף היטלר אפילו תורגם לערבית, והיהודים החלו .לסבול מרדיפות, פיטורים ועוד…  השיא הגיע בפרעות הפרהוד – הפוגרום ביהודי בגדאד שהיה בחג השבועות, ו' בסיוון–ז' בסיוון תש"א, 1–2 ביוני 1941. בפוגרום זה נרצחו לפחות 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים נשארו יתומים, ורכוש רב נבזז.

סבתי דייזי נולדה בשנת 1933 בעיר בגדאד שבעיראק לבית משפחת שהרבני. היא עלתה לישראל בשנת 1951, בעלייה הגדולה, כשהייתה בת שמונה עשרה שנים. סבתא סיפרה שפירוש שמה של סבתא הוא 'פרח יפה'. היא אמרה ששמה ניתן לה בהשראת השלטון האנגלי ששלט באזור באותה תקופה בעיראק.

סבתא סיפרה לי שבעיראק בתקופה ההיא לא ציינו ימי הולדת לפי תאריך. הפתיע אותי שבעבר היו זוכרים את ימי ההולדת לפי החג שהיו חוגגים בתקופה בה נולדו האנשים, רק אז הבנתי למה אנחנו חוגגים לסבתא כל שנה חגיגת יומולדת בחג שבועות ולסבא היינו חוגגים בט"ו בשבט.

הריאיון עם סבתא גרם לי להבין הרבה מאוד מנהגים שהיו בעבר. כמו למשל, שסבתא יצאה לעולם העבודה כבר בהיותה ילדה צעירה מאוד, במקום להיות בבית ספר, היא עבדה ועזרה  להוריה בפרנסת המשפחה. ולמדתי שבנות לא כולן למדו בתקופתה, זה לא היה מקובל. בנוסף לכך נהגו לחתן את הבנות בגיל צעיר יחסית וגם סבתא שלי התחתנה מאוד צעירה.

הפתיע אותי שסבא התגייס כל כך מוקדם

שאלתי את סבתא דיזי אם יש לה בבית חפץ  שעבר בירושה במשפחתה וסבתא חידשה לי שיש לה סיר בישול מתקופת סבתא שלה, שעבר מדור לדור. היא קיבלה אותו מהסבתא שלה והיא עדיין מבשלת בו באותו סיר.

העלייה לישראל בשנת 1951 מבצע עזרא ונחמיה

סבתי עלתה בשנת 1951 לישראל. החל משנת 1948 בו קיבלה ישראל עצמאות, היחס ליהודים היה קשה בעיראק. החוק העיראקי לא איפשר ליהודים לצאת  מהמדינה. היו כאלה שהצליחו לברוח בסתר דרך איראן. בשנת 1950, ממשלת עיראק התירה את יציאתם של היהודים מתחומה וישראל יצאה למבצע בשיתוף  הסוכנות היהודית וארגון הג'וינט, מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל.

הזוית האישית

תום מיוחס: הריאיון עם סבתא גרם לי להבין מה היו המנהגים בעבר. הפתיע אותי שסבא התגייס כל כך מוקדם וסבתא עבדה כבר בהיותה ילדה צעירה מאוד במקום להיות בבית ספר והתחתנה מאוד צעירה.

מילון

פרהוד
פַרְהוּד הוא כינוי לפוגרום שנעשה ביהודי בגדאד בחג השבועות, ו' בסיוון–ז' בסיוון תש"א, 1–2 ביוני 1941. במהלך הפרעות נרצחו לפחות 179 יהודים, 2,118 נפצעו, 242 ילדים היו ליתומים, ורכוש רב נבזז. (ויקיפדיה)

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, הקרוי גם מבצע בבל או מבצע חזרה יהודי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי החזרת היהודים לישראל במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגי היהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילת תקופת בית שני. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הריאיון עם סבתא שלי היה מפתיע ומרגש“

הקשר הרב דורי