מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של נעמי צדקי ברמות השבים

אלמה וסבתא נעמי
סבתא נעמי עם סבא וסבתא מצד אמה
סבתא נעמי החזירה את ספר התורה של סבא שלה

שמי אלמה צדקי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להשתתף בתכנית יחד עם סבתי נעמי צדקי. שמעתי את סיפורה ותעדתי אותו. סבתא נעמי צדקי נולדה בשנת 1944, בישראל ברמות השבים לבית משפחת גריסבך.

סבתא נעמי מספרת:

הורי עלו לארץ מגרמניה, אבי גרשון עלה בשנת 1935 ואמי גרדה בשנת 1936. הם התחתנו בארץ בשנת 1942. אני נולדתי בשנת 1944 ואחי יונה נולד 1949.

אבי שירת בצבא הבריטי, עם הקמת המדינה הוא התגייס לצה"ל. הוא נלחם במלחמת השחרור, במלחמת קדש ובמלחמת ששת הימים.

סבתא נעמי עם סבא וסבתא מצד אמה

תמונה 1

ילדות

שמי נעמי, גדלתי ברמות השבים, שם חיו אנשים שעזבו את גרמניה והם אלו שהקימו את רמות השבים. היישוב רמות השבים נוסד בשנת 1933 על ידי יהודים שנמלטו מגרמניה במסגרת העלייה החמישית. הם הקימו לולי תרנגולות, שיווקו ביצים לחנויות מכולת בתל אביב, כמו כן גידלו עופות לפיטום.

אנחנו הילדים עזרנו במשק כמו לאסוף ביצים ולהכין אותם למשלוח. גדלנו בתקופת הצנע, זאת הייתה תקופה של תחילת קום המדינה. בתקופה זו לא הייתה תעשיית מזון וביגוד ולכן עשו את הצנע שמשמעותו הייתה לחלק לכל תושבי המדינה כמויות מזון וביגוד באופן שווה לכל אדם ואדם זה התבטא בחלוקת פינקסי תלושים, כדי לעקוב אחרי התושבים שיקבלו את כמות המזון וביגוד המותר.

עם אחי הקטן

תמונה 2

בית ספר

למדתי בבית ספר כפר מל"ל מכיתה א'-ד', משם עברתי לבית הספר הממלכתי א' ברמתיים (היום הוד השרון). הסיבה שעברתי בית ספר הייתה מסיבה חברתית, היה ויכוח בין הורי למנהל בית הספר בגלל שהכניסו אותי בודדה לכיתה א' ואת יתר ילדי רמות השבים בכיתה המקבילה. אבי ניסה כל הזמן להעביר אותי לכיתה המקבילה עם החברים שלי והמנהל התעקש לא להעביר אותי כיתה מסיבה שאיננה ברורה, לכן הורי העבירו אותי לבית הספר ברמתיים. כתוצאה מכך, לא היה לי ממי לקחת שיעורים בזמן שלא הגעתי לבית הספר וכמובן באותה התקופה טלפונים לא היה לאף אחד. בתיכון למדתי בויצו בנחלת יצחק שם למדתי במגמת תפירה.

בגרות

בגיל 17 הכרתי את בעלי דניאל צדקי, לאחר שנת חברות, בגיל 18 התחתנו והקמנו משפחה יפה, נולדו לנו ארבעה ילדים: דפנה – היא אחות בבית חולים מאיר, בעז – בונה ומתחזק בריכות דגי נוי, ורד – רואת חשבון, תומר – מרצה וחוקר כימיה (אבא של אלמה). מהם נולדו לנו אחד עשר נכדים ושלושה נינים. לדפנה שני ילדים: אדיר וליאור. לאדיר נולדו שני ילדים: דור ורן. לליאור נולד בן יחיד רוי. לבועז יש שלושה ילדים: יערה והתאומים צוק ורון יחד צורונים. לורד יש שלוש בנות מעיין, נועה וגלי ולתומר יש שלושה ילדים: מיקה, אלמה (עמה אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי) וגבע.

היום אני סבתא לנכדי, וממשיכה בתחביבי. תמיד היו לי תחביבים, בעבר היו: סריגה ורקמה והיום ויטראז' ופסיפס בזכוכית.

החפץ היקר במשפחתנו הוא ספר התורה של סבי (בסרטון למטה סיפורו של ספר התורה)

תמונה 3

סבתא נעמי מספרת בסרטון על גלגולו של ספר התורה היקר, שהיה שייך לסבא שלה, אלברט דניאל. לפני כשלוש שנים החליטה סבתא שהיא רוצה להביא את ספר התורה של סבא לישראל, לרמות השבים……

סבתא נעמי מספרת:

הזוית האישית

סבתא נעמי: היה לי מאוד מרגש לשבת עם אלמה ולספר לה על ילדותי, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

אלמה: היה לי מאוד מעניין להכיר את העבר של משפחתי. היה לי מהנה לשמוע את הסיפורים ולהשתתף במפגשים. בנוסף נהניתי מאוד מהביקור במוזיאון "אנו".

מילון

תקופת הצנע
מדיניות צנע הונהגה בישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע. מטרתה של מדיניות כלכלית זו הייתה ליצור שער חליפין יציב וכך לחסוך במטבע חוץ. מדיניות זו באה לידי ביטוי בשתי דרכים מרכזיות: הכוונת אשראי והשקעות, אך בעיקר הגבלת הרכישה של מזון ומוצרי צריכה. בתחום המזון כל אזרח שובץ לחנות מכולת קבועה שבה קיבל את מוצרי המזון הבסיסיים על פי הקצבה קבועה, תמורת נקודות שהוקצבו לו בפנקס אישי לצורך זה. הוטלו הגבלות על כספים שניתן להוציא מהארץ. אזרח ישראלי שיצא לחו"ל באותה תקופה יכול לשאת עמו רק סכום קטן של מטבע חוץ.

קוד מורס
הוא קוד עבור שיטות תקשורת קולית או חזותית שיטות שידור בהן יש שני מצבים: דולק וכבוי. הקוד פותח על ידי סמואל מורס ואלפרד וייל במהלך שנת השלושים של המאה ה 19. קוד המורס הבינלאומי שבו נעשה שימוש ברוב חלקי העולם נקבע בשנת 1851.

ציטוטים

”מי שלא שומר על העבר לא יהיה לו עתיד“

הקשר הרב דורי