מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של אסתר פרנקל בתוניס

סבתא אסתר ובתה-אימא של מנוחה
הנכדה מנוחה
צריכים לקום מוקדם מאוד בבוקר וללכת לרפת, לחלוב את הפרה או לעמוד בזמן החליבה ולהשגיח

הנכדה מנוחה רחל פרטוש מתעדת את סיפורה של סבתא אסתר פרנקל

סבתא שלי, אסתר פרנקל, נולדה בתוניס בכו' תשרי 1944 להוריה משפחת דבש.

ילדותה של סבתא

קוראים לה אסתר אדלה, היא הבכורה במשפחה, יש לה עוד ארבע אחיות. היא למדה בבית הספר של שליח הרבי, הרב פינסון, שהקים אימפרייה יהודית שלמה בתוניס: ישיבת 'אהלי יוסף יצחק', גן ילדים, בית-ספר, בית-הכנסת, ספרייה, מקווה טהרה ועוד. סבתא למדה בכיתות הנמוכות בתוניס, וכשהיא גדלה היא נסעה ללמוד בבית ספר חב"ד "בית רבקה" שבצרפת.

סבתא מספרת, שבתוניס היהודים יכלו לקנות בשוק פירות, ירקות ודגים. אבל את החלב אי אפשר לקנות מגוי. ולכן, הם היו צריכים לקום מוקדם מאוד בבוקר וללכת לרפת, כדי  לחלוב את  הפרה או לעמוד בזמן החליבה ולהשגיח, כדי שלא נשתה חלב עכו"ם. את העופות –השליח היה גם השוחט. אחר כך הם היו צריכים למרוט את הנוצות, לנקות ולהכשיר את העופות.  העבודה הזאת חזרה על עצמה מידי שבוע בשבוע. לסבתא שלי היה גם תפקיד לעזור בכל התהליך הזה. את מיץ הענבים והיין הם היו גם מכינים לבד בבית.

אימא של סבתא הייתה עוזרת לשליח המקומי. את התוועדויות החסידיות ערכו בבית שלהם, בהן השתתפו עוד מספר משפחות יהודיות שגרו  קרוב אליהם. בכלל, בשכונה שסבתי גרה הייתה סביבה מעורבת של יהודים וערבים.

הקמת המשפחה

אחרי החתונה של סבתא  הזוג עבר לגור בצרפת. לפני החתונה סבא וסבתא קיבלו ברכה מהרבי, כשהם היו חתן וכלה. לסבתא שלי נולדו ב"ה 10 ילדים, שישה בנים וארבע בנות. הדודים שלי הם שלוחים בכמה מקומות בצרפת. במשפחה של סבתא שלי כולם עובדים בחינוך. סבא וסבתא שלי גם היו מורים. הם היו מהמשפחות הראשונות בעיר סרסל ופתחו בית כנסת חב"ד עם הברכה של הרבי. סבא ע"ה היה אחראי על בית הכנסת והוא פתוח עד היום.

סבתא הייתה מכניסה אורחים ומוסרת שיעורים וקירבה משפחות רבות ליהדות. סבתא אוהבת לבשל ולאפות. כל שבוע היא מכינה חלות ועוגות טעימות לכבוד שבת. יש לה לב טוב מאוד. היא חושבת על כולנו ומתפללת בשבילנו, שנהיה ילדים חסידיים עם יראת שמיים.

הזוית האישית

הנכדה מנוחי: תודה לך סבתא על הכול. מאחלת לך הרבה בריאות ונחת יהודי חסידי מכולם.

מילון

הרב פינסון
הרב ניסן פינסון (ג' מנחם אב תרע"ח-כ"ג כסלו תשס"ח) היה שליח הרבי בתוניס, שם הקים אימפריה יהודית ועמד בראש מוסדות חב"ד המקומיים.

חלב עכו"ם
חלב נכרי (או חלב עכו"ם) הוא כינוי לחלב שנחלב ללא השגחת יהודי, על חלב כזה גזרו חז"ל שלא לשתות ממנו. דיני החלב נידונים בסימן קט"ו ביורה דעה.

ציטוטים

”אני מתפללת שכל צאצאיי יהיו חסידים ויראי שמים בעז"ה“

הקשר הרב דורי