מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדה קטנה במלחמה גדולה

עגלת סוס
אנדרטה לזכר קורבנות השואה
סיפורה של סוניה ציטרטו

סיפורה של סוניה 

כשהתחילה מלחמת העולם השנייה הייתי בת שלוש. מלחמת העולם השנייה היא המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. במהלך מלחמת העולם השנייה התרחשה גם השואה – רצח עם שיטתי בו נרצחו כשישהמיליון יהודים על ידי הנאצים ועוזריהם.

המלחמה העולמית איפשרה לנאצים להחריף באופן קיצוני את פעולותיהם נגד היהודים. לפני המלחמה התמקדה מדיניותה של גרמניה הנאצית בעיקר באפליית יהודים ובעידוד הגירתם. בזמן המלחמה, לאחר שכבשו שטחים נרחבים באירופה, עברו הנאצים לפעולות חריפות הרבה יותר כלפי היהודים: ריכוזם בגטאות ובמחנות, ושילוחם למחנות השמדה לצורך רצח עם שיטתי והשמדה המונית, שבוצעו מתוך קנאות אידאולוגית אנטישמית קיצונית.

כל יהודי רומניה נרדפו, נעשקו ונשדדו על ידי השלטון וגם על ידי פרטים וארגונים שונים. כשהמלחמה הגיעהלאיזור מגורינו, האירגונים האנטישמים החליטו לגרש את היהודים מהעיר וכל משפחה הייתה צריכה בשיירה לצאת מהעיר בזמן מוגבל עם מעט חפצים.

לפני שיצאנו מהבית, אבי לקח את חפצינו המעטים והעלה את החפצים ואת אמי ואחי על עגלת סוס.מרוב בהלה ובלבול הוא התחיל לנסוע והשאיר אותי על המדרכה. אחרי זמן קצר עברו בני משפחתי וראו אותייושבת לבד ובוכה הם הבינו שקרה משהו והעלו אותי לעגלה שלהם.

אחרי נסיעה קצרה הם השיגו את משפחתי והעבירו אותי לעגלה של אבי, אז הוא הבין שהוא השאיר אותי לבד.נסענו לעיר אחרת שנקראה בוחוש. " בוחוש (Buhu?i), עיר קטנה במחוז בקאו ברומניה. " שוכנת ליד נחל ביסטריצה , במרחק 24 קילומטרים מהעיר בקאו. בשנת 2002 התגוררו בבוחוש 18,746 תושבים."בוחוש מוזכרת לראשונה במסמך משנת 1438 בשם בודשט (Bode?ti). בשנת 1457, ביישוב אורביק, שמהווה היום רובע בעיר בוחוש, נערך קרב בו שטפן הגדול ניצח את פטרו ארון. בשנת 1930 המקום הוכרז כעיר."בבוחוש הייתה קהילה יהודית ואף חצר חסידית, אשר ממנה יצאו מייסדי ראש פינה. המשכה של חסידות זו מכונה כיום בוהוש.

 

תמונה 1

בבוהוש, המשכנו לחיות תחת עוצר קבוע עד סוף המלחמה שחזרנו לעיר מולדתי.ועדת ההיסטוריונים, שהוקמה על ידי ממשלת רומניה, החליטה שאינה יכולה לנקוב במספר היהודים, שהומתובשואת יהודי רומניה תחת שלטון רומני, אך ציינה שמספרם נע בין 280,000 ובין 380,000.

מילון

בוחוש
עיר קטנה במחוז בקאו ברומניה

ציטוטים

”מרוב בהלה ובלבול הוא התחיל לנסוע והשאיר אותי על המדרכה“

הקשר הרב דורי