מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא ורדה בתל אביב

סבתא ורדה ותום
סבתא ורדה כילדה בתל אביב
סיפורה של סבתא ורדה

הקשב הרב דורי של תום זיו עם סבתא ורדה רשף

שמי תום זיו, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, יחד עם סבתא שלי ורדה רשף. במסגרת המפגשים, ראיינתי את סבתא שלי ושאלתי אותה שאלות שעיניינו אותי.

השם של סבתא

שמי ורדה רשף. לפני כן שם המשפחה שלנו היה פילקנשטיין. שמי הפרטי לא השתנה רק שם משפחתי השתנה. סבא שלך ואני חשבנו שהשם – פילקנשטיין – זה שם לא כל כך ישראלי אז החלטנו לבחור בשם ישראלי – רשף.

שמי הפרטי – ורדה, נקראתי כך על שם סבתא שלי, היא מתה בשואה וקראו לה רייזלה. רייזלה זה בשפת היידיש ובעברית זה ורד אז קראו לי ורדה.

סבתא ורדה בילדותה

תמונה 1

סבתא ורדה מספרת משפחתה 

את סבא וסבתא שלי, גם מצד אבא שלי וגם מצד אימא שלי אני לא הכרתי, כי הם מתו בשואה. להרבה ילדים אז לא היה סבא וסבתא. הם נולדו בארץ פולין ולכל אחד מהם גם לאבא שלי וגם לאימא שלי היו הרבה אחים ואחיות. ממשפחתה של אמי, כולם מתו בשואה וממשפחתו של אבי נשארו ניצולים, כמה אחים ואחיות שעלו לארץ.

ההורים שלי נפגשו והכירו בגרמניה אחרי השואה. הם עלו לארץ ישראל, כמו רבים מפליטי השואה אחרי המלחמה. אני לא יודעת עם אתה שמעת על כך, אבל  לפני שישראל קיבלה את עצמאותה בשנת 1948, הבריטים שלטו בארץ, והאנגלים לא נתנו לליהודים שהיגיעו מאירופה להיכנס לארץ. היהודים עלו ממדינות אירופה  לישראל בספינות מעפילים. קראו לתקופה זו העפלה. הם ניסו לעלות בספינת מעפילים. כשהורי עלו בספינת מעפילים, האנגלים לא נתנו להם להכנס לחופי ארץ ישראל, ושלחו את אוניית המעפילים לקפריסין. אתה מכיר את קפריסין, כמקום שבו  עשינו מלא חופשות, אבל הם היו שם במחנה מעצר, במשך שנה וחצי ושם גם נולד אח שלי הגדול אברהם. אחי נולד בדיוק ביום הקמת המדינה בתאריך ה' באייר 1948.

אחי, ניפטר כבר לפני כעשרים שנים הוא, נולד הרי עם קום המדינה וקראו לכל בני דורו – דור ילדי המדינה. הוא נפטר בגיל צעיר, לאחר שקיבל התקף לב, אז אני בעצם הרבה שנים אני בת יחידה להורי.

זו תמונה מיום חתונתי עם סבא – בתמונה עם אחי אברהם ז"ל

תמונה 2

כשסוף סוף הורי היגיעו לארץ ישראל אחרי תקופת המעצב בקפריסין, ותקופת הסתגלות, הם קנו דירה ועברנו כולנו לגור שם: אבא אימא אחי ואני. גרנו כל השנים בתל אביב. בהתחלה כשהייתי ממש קטנה בגיל חמש, גרנו בדרום תל אביב ואחר כך עברנו לגור בצפןן תל אביב.

אבי היה אורג במקצועו. הוא ארג בדים בבית חרושת ואחר כך הוא עבד בבנק. אימא שלי רוב הזמן הייתה עקרת בית והייתה תקופה  שהיע עבדה מעט, כדי לעזור לפרנסת המשפחה, היא טיפלה בילדים.

ילדותי הייתה בתל אביב, שם למדתי ועם סיום לימודיי התגייסתי לשירות בצה"ל.

זו תמונה מהתקופה בה סבתא הייתה חיילת

תמונה 3

החלום של ההורים שלי

החלום שלהם קודם כל היה לחיות בארץ ישראל. הם היו ציונים זה נקרא ציונים, אוהבי ארץ ישראל. אחרי השואה במיוחד, שבזמנו לא הייתה ליהודים מדינה והם רצו להיות במדינה משלהם, שזו ישראל. הם מאוד שמחו שהוקמה מדינת ישראל.

החלום הנוסף שלהם היה לבנות משפחה בישראל, להוליד ילדים, להרחיב את המשפחה ושהילדים יהיו בריאים. היה חשוב להם שהילדים שלהם ילמדו.

החלום של הורי התגשם –  ביום נישואי עם הורי

תמונה 4

גם החלום שלי, דומה לשלהם, אני חלמתי שתהיה לי משפחה ויש לי משפחה שאני אוהבת, ובני משפחתי אוהבים אותי. ומאחלת שכולם יהיו בראים ושמחים.

קישור לסרטון: https://youtu.be/Pmc3eCKUta0

הזוית האישית

תום: היה לי ולסבתא שלי כף להשתתף בתוכנית.

מילון

העפלה
ההעפלה (המכונה גם "עלייה בלתי-לגאלית" ו"עלייה ב'") הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948. אומנם כניסתם של יהודים לתחומי הארץ באופן בלתי חוקי ובלתי מאורגן התגברה מאז תום מלחמת העולם הראשונה, כאשר הונהג ממשל צבאי בריטי, אך ההעפלה המאורגנת החלה ב-1934. כונתה גם עלייה ב', משום שנעשתה בד בבד עם העלייה החוקית שנמשכה באותה עת על פי תקנות ההגירה החמורות שנקבעו על ידי ממשלת המנדט הבריטית.

ציטוטים

”המשפחה היא הדבר הכי חשוב“

הקשר הרב דורי