מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יורם מור עלפי – אדם של נתינה

יורם מור עלפי ז"ל
פעילות תיעוד במסגרת התכנית (אילוסטרציה)
לזכרו של יורם מור עלפי

שמי טליה צפתי. במסגרת תכנית הקשר הרב דורי אני מתעדת את סיפורו של אחי, יורם מור עלפי ז"ל.

יורם נולד בירושלים במרץ 1952 וגדל ברחוב נבון, בשכונת שערי צדק. בנם הרביעי של מסעודה ומרדכי עלפי ז"ל. הוריו היו אנשי המחתרות: האבא, עלפי מרדכי, הגה ובנה את המשוריינים שפרצו את הדרך אל העיר בשנת 1948 והציל את תושבי ירושלים מהמצור הכבד. והאימא, על פי מסעודה, הייתה שייכת לש"י שירות הידיעות ונחשבה גיבורת המחתרות. על שניהם ניתן לקרא בכתבה מעיתון "כל העיר".

בילדותו למד בבית הספר כצנלסון וכבר אז התגלה למורה למתמטיקה כי לילד יש קישורים מתמטיים מעולים. מספרים כי המורה אהב אותו במיוחד ולעתים היה מגיע לבית הוריו כדי לקחת אותו לבית הספר. עם גיוסו של יורם לצה"ל, שירת בהנדסה קרבית כחבלן והשתתף ארוכות במלחמת שלום הגליל. עם נסיגת צה"ל לאחר שנים ארוכות בדרום לבנון, ניתנה הוראה לפוצץ את המבצר הצלבני בופור (מקום מושבם של מחבלי אש"ף שהיווה זירת מלחמה קשה  ללוחמי גולני). יורם היה זה שנקרא למשימה וביצע אותה בהצלחה רבה. 6 טונות חומר נפץ הונחו שם. עם זאת, שמיעתו נפגעה קשות בעת הפיצוץ ולאחר המלחמה התברר כי סבל גם מטראומה. (ראו סרט "בופור").

בעת שירותו הצבאי הייתה לו חברה חיילת חיב"ה בשם רותי. לימים, הזוג התחתן ונולדו להם, לאחר שנים רבות של המתנה, שני בנים: רואי ואסף. יורם קנה את דירתם תחילה ברחוב עובדיה סומך, בנחלאות. לאחר הולדת הילדים, עברו לגור בשכונת נווה יעקב, בירושלים. יורם שהיה גם בעל תפיסה ריאלית ובעל חוש טכני מפותח מאוד, הפך להיות עם הזמן מכונאי רכב – בין הטובים שידעו המוסכים בעיר ירושלים. בזמנו הפנוי, אהב מאוד לרקוד ריקודי עם.

משפחתו מספרת, כי יורם תמיד אהב ופירגן לכולם. תמיד עזר ותיקן בבית ההורים כל דבר שהתקלקל. קשר מיוחד היה לו עם האמא, הרי הוא היה בנה הרביעי והקטן מבין הבנים. יורם תמיד דאג לשמח אותה וקנה לה לשבת את פרחי הגלדיולה היפים ביותר לשבת. הכל עשה באהבה גדולה, הנתינה לאחר מלאה אותו בשמחה ואושר גדול.

אחותו הקטנה מספרת, שכשיורם היה חייל, תמיד דאג לפני כניסתו הביתה לעבור דרך חנות השוקולדים היוקרתית שהייתה אז בשוק הפתוח של מחנה יהודה ולקנות לה כמה עיגולי שוקולדים עם סוכריות צבעוניות, כדי לשמח אותו ולהמתיק את ליבה. כשעבד, קנה לה מכונית מוסטנג אדומה ממתכת, שתיסע בה בחצר ביתם.

יורם נפטר ביום שישי, כ' בניסן 2.4.2021 ערב פסח שני עקב חולי, בדיוק חודשיים אחרי פטירת אמו, מסעודה עלפי (נפטרה בתאריך 2.2.2021). שניהם קבורים אחד ליד השני בהר המנוחות, גבעת שאול ירושלים. אבל כבד נפל על המשפחה בעת לכתו. אחותו, הניחה על מצבתו מכונית אדומה, לזכר אותה מכונית שקנה לה בילדותה.

יורם היה מוכר כבחור מתולתל, יפהפה, בעל לב זהב וידי זהב. נדיב ורגיש באופן מיוחד לזולת. לשבעה שלו הגיעו אנשים שסיפרו למשפחה, עד כמה העריכו אותו ואיך עזר והציל את אהוביהם בשעה שהם היו חסרי אונים. היה מי שסיפר למשפחה על נדיבותו הרבה וידו הרחבה, בקניית סלי מזון למשפחות מרובות ילדים, בשכונת נוה יעקב. לצער כולם, לא הספיק לראות את בניו נישאים ולא זכה לראות נכדים. בן 69 היה במותו.

יהי זכרו ברוך ומנוחתו עדן.

על הגיית ובניית המשוריינים שפרצו אל ירושלים, תיעדה: טליה צפתי

יורם מור עלפי

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, תשפ"ב 2022.

מילון

שכונת שערי צדק
שכונת שערי צדק היא שכונה קטנה בירושלים, השוכנת בצמוד לרחוב יפו מצפונו, מול בניין שערי צדק הישן, הקרוי על שם השכונה, וממערב לשכונת מחנה יהודה. במסגרת ההכנות לבניית הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים, העתיד לעבור ברחוב יפו, הורחב הרחוב ונהרסו הבתים הקיצוניים של השכונה, דבר שחשף את השכונה, שבתיה החיצונים שימשו כחומה לה. (ויקיפדיה)

משוריין
משוריין הוא כלי רכב ממוגן בלוחות פלדה אשר נבנה בצורה מאולתרת בישראל בתקופת קום המדינה ומלחמת העצמאות ושימש להעברת אנשים ואספקה, בעיקר בשיירות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הכל עשה יורם באהבה גדולה, הנתינה לאחר מילאה אותו בשמחה ואושר“

הקשר הרב דורי