מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יונה סידרר מספרת את סיפורה של משפחה שכולה

משפחת סידרר בפולין
יונה סידרר בילדותה
סיפור זה מספר על חייה של יונה סידרר

שמי יונה סידרר, נולדתי בארץ ישראל – פָּלֶשְׂתִּינָה, בשנת 1950 בעיר חדרה. ההורים שלי דוב וחיה עלו מפולין. דוב היה אח של יהודית, אימא של נעמי שהייתה אימא של מורן. מורן הוא אביה של אלה שאיתה שוחחתי במסגרת התכנית.

ילדותי

גדלתי בקבוצת משמר השרון בעמק חפר. עם אותם ילדים הלכנו מהגן לבית הספר. היו לנו מורים ומורות טובים בהפסקות שיחקנו בחצר.

ליד בית הספר היתה פינת חי, היו בה: עיזים, תרנגולות, ברווזים, ברבורים, חמור וגמל. אחרי שהעיזים המליטו גדיים, חלבנו את העיזים כל בוקר וערב. חילקנו אוכל ומים לכל החיות, אהבנו לעבוד עם החיות.

לפעמים יצאנו לטייל בשדות בסביבה, בחורף אספנו פטריות בשדות וגם בחורשת אורנים מתחת לעצים. החברים מבית הספר אנחנו חברים גם היום, יש לנו קבוצת וואטסאפ משותפת.

שירות צבאי

שירתי בשני תפקידים. בשנה הראשונה לשירותי הצבאי, הייתי מורה חיילת במושב סגולה, ליד קריית גת. בשנה השנייה שירתי במטכ"ל בקריה בתל אביב. שם קראתי על אלי כהן, שהיה המרגל שלנו בסוריה.

ממלחמות ישראל – שכול

במלחמת יום הכיפורים, איבדתי את שני אחיי הצעירים בקרבות ליד תעלת סואץ בגבול עם מצרים.

נפתלי שנקרא בקיצור תלי היה סטודנט בטכניון ולמד הנדסת חשמל. במלחמת יום כיפור, ביום כיפור גויס למילואים.

נפתלי סידרר זיכרונו לברכה

תמונה 1

"במלחמת יום-הכיפורים השתתפה יחידתו בקרבות הבלימה וההבקעה נגד המצרים בסיני. אור ליום כ' בתשרי תשל"ד (15.10.1973) השתתף תלי בקרב הפריצה ל"חווה הסינית", שהיה קשה ומר וכוחותינו סבלו בו נפגעים רבים. בקרב זה נהרג גם תלי; ובאותו יום, במרחק קצר ממקום נפילתו, נפל גם אחיו אשר. בעיתון "ידיעות אחרונות" סופר על לחימתו של נפתלי: "באותן שעות ממש לחם אחיו, סגן אשר, בטנק שלו. הם לא ידעו כי קרובים הם איש אל אחיו. הם לא ידעו כי מעבר לדיונות אורב לשניהם המוות. נפתלי נהרג ב"חווה הסינית". שני אחים, אותו גורל".  מתוך אתר "יזכור".

אשר סידרר זיכרונו לברכה

תמונה 2

אשר, אחינו הצעיר, נקרא אשי, היה קצין בחיל השריון בשירות חובה. היחידה שלו הייתה בסיני לפני שהתחילה המלחמה. שניהם נהרגו בקרבות ליד החווה הסינית באותו תאריך 15 באוקטובר 1973.

היינו הוריי ואני עצובים מאוד.

סיפור משפחתי

החפץ המשפחתי שבו בחרתי הוא הספר "סיפור משפחתי" שיצא לאור בשנת 2004. בספר זה תיארתי את קורות משפחתנו משני הצדדים, בארץ ובגולה, בספר תמונות בני המשפחה ועצי משפחה המפורטים, של שורשינו.

 הספר שכתבה יונה סידרר

תמונה 3

 

הזוית האישית

אלה: שמחתי על ההזדמנות להשתתף בתוכנית ולשמוע דברים רבים שלא ידעתי על משפחתי, משפחה של גיבורים שחרפו נפשם להצלת המולדת.

מילון

תעלת סואץ
תעלת מים מלאכותית העוברת במצרים, ממערב למדבר סיני ומשמשת למעבר אוניות ממזרח אסיה, האוקיינוס ההודי והים האדום, לים התיכון ולאירופה.

ציטוטים

”למדתי הרבה שנים באוניברסיטה, זה טוב וחשוב ללמוד, אפשר אחר כך לבקר בהרבה ארצות ובעיקר למצוא עבודה טובה.“

הקשר הרב דורי