מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יהלומים מצילים חיים

מתן וסבתא רינה נהנים מהתכנית
מתן פוגש את סבתא סוזי ז'ל לראשונה
ירידה לצורך עלייה

קראו לסבתא רבתה שלי סבתא סוזי. היא נולדה באנטוורפן בבלגיה בשנת 1923. היו לסבתא סוזי שלוש אחיות ואח אחד. בשנת 1942, יום לפני שהנאצים כבשו את בלגיה, אבא של סבתא סוזי החליט שהמשפחה צריכה לברוח. הם יצאו מהבית שלהם בחצות הלילה. כל ילד לקח איתו תיק קטן. אבא של סבתא סוזי היה סוכן יהלומים ולקח שק יהלומים. המשפחה עלתה על הרכבת האחרונה שיצאה מבלגיה לפני כניסת הגרמנים. בקרון האחרון של הרכבת היו חיילים בלגיים ששרפו כל גשר שהרכבת עברה עליו כדי למנוע מהגרמנים לרדוף אחריהם. כשהמשפחה הגיעה לגבול צרפת, אבא של סבתא סוזי שילם לחיילים הצרפתיים עם יהלומים כדי שהמשפחה תצליח לעבור את הגבול בשלום. כך היה גם בגבול ספרד וגם בפורטוגל. כשהמשפחה הגיעה לתחנת הרכבת במרסיי, צרפת, הייתה תקיפה אווירית של הגרמנים שגרמה להפסקת חשמל. היו המון אנשים בתחנה, היה חשוך מאוד והייתה בהלה גדולה. בבהלה סבתא סוזי הופרדה ממשפחתה ולא הצליחה למצוא אותם. היא פחדה מאוד ופתאום זכרה את המילים של אביה שאמר לה לפני שהם ברחו. הוא אמר: "אם אתם תהיו בסכנה, חס ושלום, אתם צריכים לומר את השם של הבעל שם טוב שוב ושוב" .סבתא סוזי התחילה לומר "ישראל בעל שם טוב" ולפתע שמעה שריקה. היא רצה לכיוון השריקה ומצאה את משפחתה, ברוך ה'.

כל המעברים והנסיעות היו רק בגלל היהלומים. בפורטוגל המשפחה עלתה על אנייה שהביאה אותם למוזמביק. משם הם הגיעו לדרום אפריקה. בדרום אפריקה סבתא רבתא שלי התחתנה עם סבא רבה שלי ושמו יוסף שאול גרין, שקוראים לי על שמו והוא ייסד את תנועת בני עקיבא בדרום אפריקה. שאר המשפחה עלתה לארץ ישראל ב1947. נשארו ארבעה יהלומים וסבא רבה רבה שלי, חיים מרדכי  ליבר, יצר שני עגילים מהם ונתן לאשתו, איטה מרים ליבר.

העגילים האלה נשארים כמשהו חשוב ויקר במשפחה שלנו. בלי היהלומים שסבא רבה רבה שלי לקח איתו, המשפחה שלי לא הייתה מגיעה לדרום אפריקה וסבתא שלי לא הייתה נולדה ואני לא הייתי נולד.

העגילים – חפץ שעובר מדור לדור במשפחה 

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא רינה: זה היה חשוב למסור למתן את הרקע והניסיונות של הסבתא רבתה שלו. אני מקווה שהוא למד על החשיבות של אמונה ונחישות מהספור הזה. מתן, אני מאוד אהבתי לעבוד אתך בתכנית "הקשר הרב דורי" ואני מאוד מעריכה את כל מה שתרמת ליצירתנו. אני מברכת אותך שה' ימשיך לברך אותך עם חכמה, שמחה, ענווה ועדינות. אני אוהבת אותך מעומק הלב!

הנכד מתן: לסבתא רינה היקרה! תודה רבה על תכנית נפלאה. היה לי ממש כיף אתך. אני מקווה שיהיו לנו עוד הרבה חוויות כאלה. אני שתמשיכי להיות הסבתא הכי טובה בעולם ושתכונותיך רק יתרבו. תודה רבה סבתא רינה. באהבה מתן.

מילון

הבעל שם טוב
רבי ישראל בן אליעזר, הידוע כבעל שם טוב (בר"ת: בעש"ט; בין ת"נ ל-ת"ס, 1690 ל-1700 – ו' בסיוון ה'תק"ך, 21 במאי 1760) הוא אבי תנועת החסידות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אם אתם בסכנה אתם צריכים להגיד את השם של הבעל שם טוב שוב ושוב“

הקשר הרב דורי