מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יהדות טנ'גיר

אסתר ועמית
חתונה הוריי בחדרה
עליית אימי מטנג'יר באוניית המעפילים ירושלים

אמי, דורה בן אוליאל, עלתה לארץ ישראל בשנת 1955, בהיותה בת 23.
 
היא עלתה לבד באניית "ירושלים" עם עולים חדשים, לאחר כמה חודשים היגיע אחותה גם היא מטנג'יר, שתיהן עברו לגור במעברת "מנצי".לאחר כמה חודשים הכירה אמי את אבי, משה עמר ועברה לגור איתו בגבעת אולגה. שאר המשפחה עלו לארץ בשנת 1956 והם עברו לגור בסמוך לאמי, בשנה זו הוריה התחתנו.
 
אבי היה מובטל וחיפש עבודה ואמי הייתה עקרת בית וגידלה שישה ילדים קטנים בדירה קטנה בגבעת אולגה כאשר תנאי החיים לא היו קלים. אני נולדתי לאחר שלושה בנים והבאתי שמחה גדולה למשפחתי. אחריי נולדו עוד שני אחים נוספים. כמה שנים לאחר שגדלנו אחיי ואני, הוריי חזרו בתשובה ועברו לגור בירושלים יחד עם אחיי. אני התחתנתי והמשכתי לגור בגבעת אולגה, ואחרי שנתיים עברנו לגור ברעננה. אבי נפטר במהלך השנים ואמי עדיין מתגוררת בירושלים וכיום היא בת 83. היא זכתה לנכדים ונינים  ויש לה נחת מכולם ב"ה.
 
היהדות בטנג'יר: טנג'יר נמצאת בראש הצוק הצפוני של מרוקו ודרומית לצוק גיברלטר על שפת מייצרי גיברלטר. במשך יותר ממאה ושלושים שנה הייתה תחת חסותם של חמש מדינות באירופה כעיר בינלאומית עד שנת 1956 ובגלל מעמדה זה מעמד היהודים היה טוב.
 
בטנג'יר  היו כמה משפחות יהודיות עשירות מאוד ששלטו בכלכלה המקומית. במהלך מלחמת העולם השנייה קלטו פליטים יהודים מאירופה שהצליחו לחמוק מהגרמנים ואף גם אחרי המלחמה הגיעו יהודים מאירופה לטנג'יר. בשנות החמישים יהדות טנג'יר מנתה בין 10000 ל 15000 נפש.
 
היהודים היו מלוכדים מאוד וקשרו את גורלם אחד בשני. בטנג'יר היו משרדי הקהילה היהודית שדאגו לצרכיהם וגם עזרו לנצרכים. במקום היו כ 20 בתי כנסת, בית חולים יהודי " hospital ben chimol  ", בית אבות ובית יתומים יהודיים. היה גם גן ילדים ובתי ספר יהודיים לבנים ולבנות בנפרד (בתי הספר של אליאנס). בכל בתי הספר לימדו בשפה הצרפתית.
 
תמונה 1
 Know Before Whom You Stand – Tangier Synagogue

בסוף שנות החמישים ותחילת שנות השישים טנג'יר כמעט והתרוקנה מיהודים נשארו כמה מאות בלבד מעטים היגרו לצרפת, ספרד, קנדה ודרום אמריקה. רובם הגדול עלו לישראל. כיום נשארו בטנג'יר כמה עשרות יהודים בלבד שמחזיקים את הרכוש הקיים ואת שני בתי העלמין.
 
העשרה
טנג'יר: "היא עיר בצפון מרוקו, בה חיים כ-850,000 תושבים (נכון ל-2012). היא שוכנת בכניסה המערבית למצר גיברלטר, בו נפגש הים התיכון עם האוקיינוס האטלנטי, כ-12 ק"מ ממזרח לכף ספרטל. טנג'יר היא עיר הבירה של מחוז טנג'יר-טטואן."
 

 תשע"ה

מילון

מעברת אגרובנק
המעברה נמצאה בגבעת אולגה ליד הגשר במחלף אולגה. הביאו לשם את יהודי מרוקו מקזבלנקה.

טנג'יר
היא עיר בצפון מרוקו, בה חיים כ-850,000 תושבים (נכון ל-2012). היא שוכנת בכניסה המערבית למצר גיברלטר, בו נפגש הים התיכון עם האוקיינוס האטלנטי, כ-12 ק"מ ממזרח לכף ספרטל. טנג'יר היא עיר הבירה של מחוז טנג'יר-טטואן.

ציטוטים

”הריכוז היהודי הגדול ביותר היה במרוקו, עם קום המדינה.“

הקשר הרב דורי