מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יאיר האח האבוד

מאלבום התמונות
אמי ז"ל
תעלומה שנותרה בעינה

שמי מנחם בר און, בגיל שלוש עליתי עם הוריי ז"ל ואחותי ציונה, בשנת 1949, מתימן לארץ ישראל. בחודשים הראשונים הסוכנות שיכנה את משפחתי במעברת פרדסיה ואחר כך בעין שמר.

מה שאני זוכר מאותה תקופה את הצפיפות הנוראה, את הצריפים מפח ואת חלוקת המזון היום יומית. לאחר כמה חודשים הציעה הסוכנות למשפחתי לעבור לגור ביוקנעם.

קרובים שעלו לארץ לפני קום המדינה הציעו לנו לגור בכפר סבא, ואכן עברנו לגור בכפר סבא, בה אנו גרים עד היום. גם כאן גרנו בצפיפות בלתי נסבלת: שש נפשות בדירת חדר. סבא שלומה וסבתא שולמית ז"ל, הוריי ניסים וגליה ז"ל, אני ואחותי.

למרות התנאים הקשים המשפחה התרחבה, ונולדו שני בנים: אריה ויאיר. יאיר ז"ל נולד בשנת 1952. בשנת 1954, בהיותו בן שנתיים, אושפז בבית חולים בילינסון. לאחר מספר ימים הודיעו לנו שהוא נפטר. אמנם הייתי רק בן 8 אבל אני זוכר שלא הייתה הלוויה ולא ישבו שבעה.

הרבה שנים לאחר מכן מגיע מכתב מצבא הגנה לישראל ובו צו גיוס לאחי יאיר. עוברות עוד שנים רבות ואחותי מאירה שנולדה אחרי יאיר, בגרה, נישאה לבעלה משה גדליה קאלו ועברה לגור בצפת. במסגרת עבודתה כמזכירה במוסד לביטוח לאומי הייתה לה גישה למרשם האוכלוסין. היא מצאה בקלות את שמו של יאיר, את מספר תעודת הזהות שלו, את יום ההולדת שלו ואת כתובתו. פרט משמעותי היה חסר: תאריך הפטירה. כל הפניות לבית החולים ולמשרדי הממשלה לא פתרו את התעלומה.

יאיר

תמונה 1

אני זוכר היטב את יאיר. הוא היה ילד יפה תואר, מלא מרץ, חברותי וחייכן. לי ולכל המשפחה זו הייתה טראומה שמלווה אותנו עד היום.

הזוית האישית

הנכד איתמר: נהניתי מאוד מכל התהליך שעברתי עם סבא וסבתא. נהניתי לשמוע את כל הסיפורים מסבא ולבשל עם סבתא, לשמוע על הדורות הקודמים שלי ובכלל לבלות עם סבא ולהנות מחוכמתו.

סבא מנחם: נהניתי מאוד לבלות עם איתמר מאחר וביום יום לא יוצא לנו לבלות ביחד רק אני והוא. היה לי מאוד חשוב להעביר לו את הסיפור המשפחתי שלנו ממקור ראשון על מנת שיכיר את העבר של המשפחה. בנוסף, אני חושב שחשוב מאוד לתעד ולשמור את הסיפורים שבעוד מספר שנים לא יהיה מי שיספר אותם.

מילון

טראומה
טראומה נפשית, ובעברית: "בהלת" או פסיכוטראומה היא תוצאה של משבר (שהוא לעצמו תוצאה של לחץ) חזק, מהיר ומוקדם. התפתחותה של טראומה תלויה בפרשנות אישית של האדם והמשאבים העומדים לו, לכן יש קושי לקטרג מה היא טראומה ומה הטיפול המתאים לה. החוויה הטראומטית עשויה להיות חד-פעמית או חוזרת ונשנית. התוצרים של טראומה יכולים להיות הסתגלות, פוסט טראומה או צמיחה פוסט טראומתית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”למרות שאתה עובר דברים קשים, תמשיך להאמין באלוקים ולהאמין בטוב“

הקשר הרב דורי