מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טרנטה

סבא וסבתא באירוע
סבא בגיל 40
סיפור העלייה המרתקת של סבא יעקוב עם הוריו מרודוס

שמי שלו פינגלה, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי ומביא את סיפורו של סבא יעקב, כפי ששמעתי ממנו.

סבא יעקוב נולד ברודוס בשנת 1932.

כשסבא היה בגיל שש התחילו השמועות שהנאצים בדרך לכבוש את איטליה ויוון ורודוס היה אי בשליטה איטלקית. סבא רבא שלי – משה (מוריס) היה מדריך תיירים ברודוס והיה לו חבר קצין בצבא האיטלקי שבא ואמר לו שיש סכנה ליהודים מהנאצים והם שמעו מה מעוללים הנאצים ליהודים.

בנוסף סבא רבא משה חלם לילה אחד שהוא, אשתו וכל ילדיו במיטה והיא בוערת באש. היה להם הרבה כסף ברודוס וסבא רבא החליט שהוא לוקח את משפחתו ובעזרת הכסף בורח לארץ ישראל. הוא ניסה לשכנע את המשפחה הגדולה, אך רק אח של סבתא רבתא שלי – ויולה, הקשיב לו ועזב יחד איתם.

אבא של סבתא רבתא ויולה היה רב ברודוס והוא לא יכל לעזוב את הקהילה שלו. אונייה של יהודים מפולין בשם "רים" עגנה בנמל רודוס, סבא רבא שלי קנה כרטיסים והם עלו לאונייה לארץ ישראל. סבא יעקוב זוכר בחורים צעירים שנאבקים בכוח לעלות על האנייה שכבר לא היה עליה מקום. כאשר האונייה הייתה בים באזור של איי יוון, רב החובל שהיה גרמני הבעיר את קצה האונייה וברח עם הצוות שלו בסירת ההצלה. הייתה בהלה גדולה על האונייה.

הצעירים קפצו לים כשהם מלווים את האונייה בשחייה. היו צעקות גדולות. סבא רבא שלי אמר לסבתא רבתא שלי שכל אחד מהם יקשור שני ילדים אחד בגב ואחד בבטן ויקפצו למים וינצלו, אך הייתה להם תינוקת בת חודשיים, שלא ידעו מה לעשות איתה. סבא רבא שלי אמר: "אין בררה ואת התינוקת (רחל) נזרוק לים ונציל את שאר הילדים". היה ויכוח שתוך כדי האונייה נתקעה על שירטון (גוש אדמה גדול מתחת לפני המים) ואז הורידו מגלשיים גדולים מהסיפון והם התגלשו עליהם למים וכך ניצלו.

במרחק של כקילומטר משם היה אי עם מנזר והנזירים ראו את המתרחש והעבירו את כל 600 היהודים אל המנזר בסירות קטנות במשך שעות רבות. סבא יעקוב זוכר את מראה האונייה הבוערת במשך כל הלילה. למחרת הגיעה אניית משמר איטלקית בשם "פיומה", שלקחה את כל היהודים חזרה לרודוס. המשפחה המתינה ברודוס ואחרי ששה שבועות המעפילים הועברו לאונייה "אגיוס ניקולאוס" ואיתה הגיעו לארץ ישראל לחוף בת גלים בחיפה.

האונייה "אגיוס ניקולאוס" הייתה ישנה מאוד והיו בה יותר יהודים ממה שיכלה לקחת. סבא יעקוב סיפר שכילד הם היו נוגעים במי הים כשהם יושבים על סיפון האונייה. ראו אותם הבריטים ושלחו אליהם את משמר החופים של הצבא הבריטי, כיון שאז הבריטים לא נתנו לאניות המעפילים עם היהודים לרדת בחופי ישראל והיו מגרשים את האניות הללו חזרה ללב ים וכך רצו הבריטים לעשות לאנייה של סבא שלי.

סבא רבא שלי (מוריס) שידע הרבה שפות, הוא ידע לדבר טוב אנגלית והוא לקח רמקול ודיבר עם הבריטים שאם הם לא גוררים אותם עם האונייה לחוף האונייה תטבע. סבא רבא דיבר הרבה לליבם והם באמת ראו שהמצב של האונייה מאוד קשה ואז הביאו אונייה גוררת שגררה אותם לחוף בת גלים. הבריטים הכניסו את כל נוסעי האונייה היהודים למחנה מעצר של מעפילים שהיה בבת גלים.שם היו כל בני המשפחה של סבא יעקוב כמה חודשים במעצר עד ששוחררו.

סבא בגיל ארבעים

תמונה 1

הזוית האישית

הנכד שלו: זה היה מעניין לדבר עם סבא ולשמוע את סיפור העליייה מרודוס לישראל.

מילון

עלייה בלתי-לגאלית
בזמן המנדט הבריטי היו אנשים שעלו למדינת ישראל בלי רשות הבריטים ששלטו בארץ. הם הסתננו ונכנסו בלי רשות. עליה כזאת נקראה 'עלייה בלתי-לגאלית''

אגיוס ניקולאוס
אגיוס ניקולאוס הוא שמה של סדרת הפלגות העפלה של שתי אוניות מעפילים שנשאו את אותו השם. אגיוס ניקולאוס א' - "פלש טרנספורט" שאורגנה על ידי הרמן פלש ואגיוס ניקולאוס ב', שאורגנה על ידי ד"ר ברוך קונפינו. סמיכות ההפלגות של שתי אוניות, שמן הזהה והעובדה שעגנו יחדיו בשלהי אפריל 1939 בנמל האי היווני קיאה, הוביל למחלוקת היסטוריוגפית לגבי פרטי ההפלגות, מספר ההפלגות ואף לניכוס פרטי הפלגות של האחת לרעותה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”''שאנחנו עלינו בלי ''סל קליטה'' אנחנו עלינו במצב קשה-קשה וב"ה הסתדרנו טוב"“

הקשר הרב דורי