מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טריק הטרקטורים

סבא שלי (במרכז) ואני (משמאל)
סבא, סבתא, אמא לילך ואחותה יעל
זה סיפור על שנת 1967 מלחמת ששת הימים

אני, אהוד דנין, סבא של רותם וענת לביא, מורן שמואלי, יותם ויונתן פולג גר בתל אביב. 

נולדתי ברמת- גן בשנת 1936.
בשנת 1967 מצריים וירדן התארגנו לתקוף את ישראל משני כיוונים. בחודש מאי ביום העצמאות, האזנו לרדיו. ההודעות היו מאוד מפחדות והיה ברור שמלחמה מתקרבת. למחרתו החל גיוס מילואים וגויסתי. היייתי שייך לחטיבת שריון, שכולה מאנשי מילואים. זו הייתה מלחמת ששת הימים.
כמה חודשים לפני כן, היה כנס קצינים של החטיבה וקצין מודיעין בכיר מהמטה הכללי נתן הערכה מודיעינית ובמהלכה תיאר בשקפים את מערך ההגנה המצרי בסיני, שמולו היינו צריכים להילחם במלחמה עתידית. המערך היה בנוי לפי דוקטרינה סובייטית בעת הצגת המערך השתרר שקט מוחלט באולם, כולם היו בהלם. מפקד החטיבה ישכה שדמי ביקש את רשות הדיבור ואמר :"אין לנו כל ברירה אנחנו נמצא איך לפצח את המערך המצרי" נעשו סיורים רבים גם מעבר לגבול עם מצרים ונמצא מסלול שהופיע במפות הטופוגרפיות כלא ניתן למעבר בגלל דיונות חול גדולות.
הרעיון היה לקחת טרקטורים כבדים לעזרה. השיטה הייתה: בראש הדיונה עמד טרקטור וכאשר הטנק התחפר בדיונה משכו כבל פלדה מהטרקטור אל הטנק וכך נמשך הטנק עד לראש הגבעה במורד הדיונה הטנק נסע בכוחות עצמו. כך העברנו את הטנקים את הדיונות, הופענו עם חטיבת השריון בכוחה המלא, בעורף המערך המבוצר המצרי. בקרב שריון לא ארוך, חוסל המערך המצרי והתקדמנו בתוך סיני. במסלול קרבות מאוד קשה כבשנו את המערכים המצריים שהיו ממוקמים בציר המרכזי בסיני עד שהגענו עד תעלת סואץ.
הפלוגה שלי התמקמה בביר תמדה (שנקראה אחר כך רפידים). בביר תמדה היו הרבה מחנות בבסיסים שונים בינהם: מחסני אספקה גדולים, שדה תעופה מאוד גדול ובסיס תיקונים לכלי רכב. על  אל הגבעות מסביב ברחו כל החיילים המצרים שאישו את ביר תמדה .לא היה להם מים ולא אוכל, בלילות הם היו יורדים מהגבעות ומגיעים למקומות שהתמקמנו כדי לנסות למצוא אוכל ומים. היינו יורים באוויר כדי להפחידם ולגרשם.
 
על יד הפלוגה שלי התחיל להתארגן אזור מעצר למבוקשים מהצבא המצרי. על אזור המעצר שהיה מגודר עם גדרות תיל ניידים. שמרו מ.צ (משטרה צבאית) .אני הזהרתי את החיילים שלי לא ללבוש מדים מצריים שהיו בשפע במחסנים. חלק מהחיילים לא קיימו את הפקודה שלי (אני הייתי מפקד הפלוגה).
 
לפתע באו אלי בבהלה כמה חיילים והזעיקו אותי לבוא לאזור המעצר ומעבר לגדר הצביעו על אחד החיילים שלי, שהיה לו חזות פנים כהה ולבש מדים מצריים. סביבו היו הרבה עצורים מצרים והתברר שה מ.צ ראו חייל לבוש מדים מצריים, בעל חזות פנים כהה והכניסו אותו למעצר הוא פחד לדבר פן, יהרגו אותו המצרים, בקושי הצלחתי לשכנע את ה מ.צ שזה אחד מהחיילים שלי הוצאנו אותו מהמעצר ואף חייל שלי לא העז ללבוש מדים מצריים לאחר תקרית זו . שם החייל היה קרסנתי ועוד שנים רבות הוא שירת במילואים בפלוגה שלי, כולל במלחמת ההתשה שהייתה בשנת 1968-1969 ומלחמת יום כיפור בשנת 1973.
 
העשרה
מלחמת ששת הימים: "מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר – ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה". ויקיפדיה
 
תשע"ו, 2016

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

דוקטרינה סובייטית
תורת המלחמה של הרוסים

ציטוטים

”אף חייל שלי לא העז ללבוש מדים מצריים לאחר תקרית זו .“

הקשר הרב דורי