מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מטריפולי לשדי חמד: מסע של משפחה

סבתא ואני בבת מצווה שלי
סבתי כשהייתה קטנה בת חמש
סיפור חייה של סבתי שרה

סיפורינו מתחיל עם אמה של סבתי רחל שנולדה בעיר טריפולי שבלוב. אמה של סבתי, רחל, עלתה לארץ עם הוריה ושני אחיה מתוך ציונות. בארץ ישראל הכירה את מוריס הם התחתנו וילדו את ארבעת ילדיהם. בשנת 1953 עברו מהעיר אל הכפר. סבתי והאחים שלה עבדו בשדות בשביל לפרנס את הבית.

סבתי הייתה בחורה מאוד ספורטיבית, היא אהבה מאוד לרכב על סוסים ובשעות הפנאי סבתי וחבריה שיחקו במשחקי כדור. סבתי פגשה את בן זוגה, ואחרי כמה שנים טובות התחתנו וגידלו את בנם היחיד. סבתי שרה נולדה בשנת 1948, חמישה חודשים לפני קום המדינה בבית החולים הדסה שבתל אביב. אביה מוריס נולד בתוניס בשנת 1917 וכשהיה בן 17 עלה לארץ ישראל. בגיל 36 נהרג בתאונת דרכים. אמה רחל נולדה ב1923 בטריפולי שבלוב ובגיל שתים עשרה עלתה עם הוריה ושני אחיה לארץ ישראל. אביה עסק בבית חרושת לייצור פלדה ואמה הייתה עקרת בית שטיפלה במטלות הבית ובילדיה. רחל ובעלה הקימו משפחה ורחל ילדה את ארבעת ילדיה. את הבן הבכור ילדה בשנת 1946 ולאחר שנתיים, בשנת 1948, ילדה את סבתי שרה. לאחר שנתיים נוספות בשנץ 1950 נולדה הבת השלישית מלכה, ושנה לאחר מכן נולדה אילנה, בשנת 1951. בשנת 1953, מוריס, בעלה של רחל נפטר ולאחר זמן ממושך רחל הכירה את בעלה השני יעקוב וייס. כבר בשנת 1955 התחתנו ולאחר שנתיים ב1957 רחל ילדה את בנה הקטן צביקה. בשנת 1954, כשסבתי הייתה בת שש, הוריה החליטו לעשות שינוי ולעבור מן העיר אל הכפר.

העלייה מן העיר אל הכפר הייתה מאוד קשה. החיים בכפר היו מאוד שונים מהעיר: לא היה חשמל, מים, והשירותים היו יחידה נפרדת מהבית, ההסתגלות הייתה ארוכה וקשה. אבל אחרי קצת זמן הם התרגלו והסתגלו במסגרת החדשה בכפר. סבתי והאחים שלה דאגו לפרנסת הבית בעוד אביהם עסק בבית חרושת לייצור פלדה. הם קמו בחמש בבוקר לשדות, עבדו בעבודה חקלאית והעבודות נמשכו עד הלילה. סבתי למדה בבית ספר יסודי "שדי חמד״ ועם סיום בית ספר היסודי סבתי ניסתה להשתלב במסגרת קיבוצית, שם למדה עד גיל 18 וחצי. בבית הספר סבתי למדה לשון, חשבון, הנדסה, תנ״ך, אנגלית, גאוגרפיה ואנגלית. המקצועות האהובים עליה היו היסטוריה, תנ״ך ואנגלית. בתיכון היו הרבה מסיבות שהנערים של המושב ארגנו. לאחר סיום בית הספר סבתי קיבלה מכתב פטור מהצבא בגלל עודף בנות במחזור. סבתי הייתה בגילה הצעיר בחורה מאוד אנרגטית וספורטיבית, ואחד תחביביה היה לרכב על סוסים. בגיל יותר מאוחר סבתי הכירה את בעלה בצלאל והם יצאו שנתיים. לאחר שנתיים טובות של זוגיות הם נישאו וגידלו את בנם היחיד רועי.

הזוית האישית

סבתא שרה השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי נכדתה אלמוג. התכנית נערכה בחטיבת הביניים בן גוריון, פתח תקוה, התשע״ט.

מילון

ציונות
תנועה לאומית יהודית שתבעה בית לאומי לעם היהודי. זמן קצר לאחר הקמת התנועה הציונית קישרו רוב מנהיגי התנועה את מטרתה הראשית עם חידוש הריבונות של העם היהודי במולדתו ההיסטורית - ארץ ישראל. מאז הקמת מדינת ישראל ב-1948 ממשיכה התנועה הציונית בעיקר לתמוך בישראל, ולטפל באיומים על קיומה וביטחונה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”נסו לא להפוך להיות אנשים מצליחים, אלה אנשים בעלי ערך“

הקשר הרב דורי