מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טעמים מבית ההורים – פנינה רביד

סבתא פנינה והנכד גיא
סבתא פנינה בילדותה
הילדות בירושלים, זכרונות של מאכלים וריחות

שלום, שמי פנינה, והשנה אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי גיא, ומתעדת עימו את סיפורי באתר המורשת של התכנית. נולדתי  בשנת 1964, בישראל בעיר ירושלים. שם הנעורים שלי לפני שהתחתנתי היה בלולו. שמות הוריי הם משה ז"ל ורחל, ויש לי שישה אחים.

זכרונות מבית ההורים

אחד הזכרונות שלי מילדותי, היה טעם האוכל: מרק, ממולאים ובמיוחד הזיכרון של מאכל הספינג' שאהבתי במיוחד. המתכון המיוחד שלי מאמי היה הכנת בצק משמרים עם מים וקצת ערק. אמי הייתה לשה את הבצק ומשאירה אותו לתפוח. לאחר מכן, הייתה מטגנת את הספינג' עם שמן עמוק וכל הבית התמלא בריחות טעימים. אחד המנהגים שהיו אצלנו, היה כשכל בני המשפחה היו אוכלים את הספינג' החם ושותים תה עם נענע. בנוסף, אני זוכרת שאמי הייתה מכינה ריבה מפירות הדר.

בבית הספר כתלמידה אהבתי ללמוד בשיעורי ספרות סיפורים, שירים ויצירות, התעניינתי לנתח אותן וללמוד על הדמויות. בשיעורי עברית אהבתי ללמוד מילים חדשות ואהבתי לקרוא. חשוב היה לי מגיל צעיר לדבר בשפה תקינה, נכונה ורהוטה. עוד היה חשוב לי לעזור לאנשים בעברית. אחד מתחביביי היה לקרוא ספרים בזמני החופשי.

הייתי חוגגת ימי הולדת כשהייתי ילדה קטנה. נהגתי לחגוג רק עם המשפחה, וכשגדלתי חגגתי גם עם החברות, זכורות לי חברותיי הטובות – זהבה, אתי ופנינה. לא הייתי עושה ימי הולדת מפוארים. אצלנו בבית היו חוגגים את "חג המימונה" שחל בסיום פסח, היינו עורכים שולחן גדול שהיו עליו מופלטות, ז'בן, ריבות, דברי מתוקים ומאפים מכל טוב. זכור לי שבחגים אבי היה הולך לבית כנסת עם אחיי ונהגנו ללבוש לחגים ולאירועים מיוחדים בגדים חדשים. החגים היו מאחדים את כולנו – בחגי השנה היינו נוהגים לקבל את החג באופן מסורתי, משפחתי וחגיגי והיינו הולכים לבית כנסת כדי להתפלל.

זיכרון נעורים מיוחד שזכור לי הוא הטיול השנתי בפעם ראשונה לאילת בלי ההורים.

בהמשך חיי הבוגרים הכרתי את בעלי זקי דרך אחותו ולאחר תקופה התחתנו. בילדותי חלמתי להיות עורכת דין ושופטת, אבל לא הגשמתי את החלום הזה. במקום זה למדתי הוראה והפכתי להיות מחנכת ואני עד היום עוסקת במקצוע.

לסיום, המסר שאני רוצה להעביר לדור הצעיר: תהיו מאושרים, תגשימו את כל החלומות שלכם ותהיו טובים אחד לשני, השקיעו במשפחה שלכם וזכרו שמשפחה מעל הכל.

הזוית האישית

גיא הנכד המתעד: היה לי מעניין, נהניתי לעשות את התיעוד וזו הייתה חוויה להשתתף בתכנית.

מילון

מִימוּנָה
כִּנּוּי לַחֲגִיגָה עֲמָמִית שֶׁנּוֹהֲגִים הַיְּהוּדִים יוֹצְאֵי צְפוֹן אַפְרִיקָה לַעֲרֹךְ בְּלֵיל מוֹצָאֵי חַג הַפֶּסַח (לַיְל אַל-מִימוּן) וּבְיוֹם הַמָּחֳרָת בַּאֲכִילַת מַאַכְלֵי חָלָב, בְּטִיּוּלִים וּבְבִלּוּי מִחוּץ לָעִיר בְּשִׂמְחָה, בְּשִׁירִים וּבְרִקּוּדִים וּבְבִרְכַּת שָׁנָה טוֹבָה וִירֻקָּה (תִּרְבְּחוּ וְתִסְעֲדוּ – תַּרְוִיחוּ וּתְאֻשְּׁרוּ!).

ז'בן
קציפת ביצים, מעין ממתק נוגט שהמרוקאים נוהגים להכין למימונה. מסמלי החג המובהקים יחד עם המופלטה והריבות. (מתוך אתר "הלוחשת לאוכל")

ציטוטים

”אחד הזכרונות שלי היה טעם האוכל: מרק, ממולאים וביוחד הזיכרון של מאכל הספינג' שאהבתי במיוחד“

הקשר הרב דורי