מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שלושים שנים בגני תקווה

צביה והתלמיד ניצן בתכנית הקשר הרב דורי
צביה במועדון ביתנו בגני תקווה
צביה לוי מספרת על חייה בגני תקווה של פעם

שמי צביה לוי, ותיקה בגני תקווה. נולדתי בשנת 1937, בתימן, אז לא היה רישום של תעודות זהות, כך שאצל רבים מהעולים, היה תאריך לידה משוער. עלינו בשנת 1949 מתימן לישראל, הייתי אז כבת שתיים עשרה. עלינו בעלייה הגדולה של  יהודי תימן – מרבד הקסמים – מבצע על כנפי נשרים, הגענו לארץ בטיסה ומשם העבירו אותנו למחנה העולים בעתלית. שם שיכנו אותנו באוהלים, היינו ההורים ושישה ילדים – שמונה בני משפחה יחד בצריף ארוך שהיה במחנה העולים. היינו שם יחד עם עוד הרבה משפחות בצריף אחד.

לאחר תקופה במחנה המעבר בעתלית העבירו אותנו למעברה בראשון לציון, לשיכון המזרחי. שם בגלל שהמשפחה הייתה גדולה קבלנו שני בלוקים (חדרים). אפילו מטבח ראוי לא היה, הייתה פינת מטבח יחד עם השירותים – שם בישלנו, היה כיור ושיש קטן ובפינה הייתה האסלה.

היינו שבעה אחים, חסן, אחי הבכור, נפטר בתימן, ונותרנו שישה אחים, אני הבת השנייה במשפחה – הבת הכי גדולה. אחרי נולדו כבר בארץ אחרי העלייה שלנו: משה ויוסי, זיכרונם לברכה. שולה, ז'ק ושלמה.

כשגרנו במעברה, לא שלחו אותנו לבית הספר, כי כבר הייתי גדולה. האחים הקטנים שלי: שלמה וז'קי שנולדו בארץ, כבר זכו ללמוד בבית הספר. עד היום אני מלאת צער, שלא הייתה לי האפשרות וההזדמנות ללמוד. הבן שלי אומר לי: "חכמת החיים שלך יותר טובה מכל התארים".

יצאתי לעבוד בגיל מאוד צעיר, בכל מיני עבודות מזדמנות, בית אריזה, משק בית – המצב בארץ היה קשה מאות אלפי העולים החדשים שהגיעו התקשו למצוא עבודה, כך שכל מה שהוצא לנו קיבלנו כדי להביא עוד פרנסה לבית ולעזור למשפחה.

בעלי יוסף לוי

יוסף, בעלי, עלה לישראל, עוד לפני, גם הוא עלה מתימן. יוסף התייתם מאמו כשהיה ילד קטן בן חמש. אביו התחתן פעם שנייה והאשה השנייה גידלה אותו כאם.

 בצעירותי ועם בעלי יוסף

תמונה 1

אחותו של יוסף, גרה אף היא במעברה בשיכון המזרחי, ויוסף היה מגיע לשם לבקר את אחותו. אנחנו קרובי משפחה רחוקים, כך שהמשפחות הכירו זו את זו. באחד מהביקורים כשיוסף הגיע לבקר את אחותו בשיכון המזרחי, הוא ראה אותי ומצאתי חן בעיניו. בהמשך הוא היגיע לבית הורי וביקש את ידי – ההורים שלי ושלו נפגשו, דברו ונתנו את ברכתם וכך נישאנו בחגיגה יפה שהתקיימה באולמי חן בפתח תקווה.

אחרי החתונה, עברנו לגור בגני תקווה, בה אני גרה עד היום כבר 30 שנה.

 קולאז תמונות מאלבומי העבר

תמונה 2

היום

אני פנסיונרית, אני מבקרת במועדון ביתנו החדש שבדרך המשי פעמיים בשבוע, במועדון החברתי יש לנו פעילויות רבות, שעורי ספורט, הרצאות וטיולים והשנה הצטרפנו לתכנית הקשר הרב דורי יחד עם תלמידי כתה ט' מחטיבת הביניים הראשונים, התלמידים מגיעים אלינו לביקורים במועדון, חגגנו ביחד את מסיבת החנוכה. התלמידים שמעו את סיפורי הותיקים במועדון ותיעדו את סיפורינו.

בפעילות במועדון ביתנו החדש, בדרך המשי בגני תקווה

תמונה 3

הזוית האישית

ניצן: אני שמח שהייתה לי הזכות להשתתף השנה במיזם המיוחד של תכנית הקשר הרב דורי בבית ספרי הייתי השנה במספר פגישות עם שתי אזרחיות ותיקות במועדון "בתינו". סיפורי הותיקים ממש מדהימים והם עברו תלאות רבות.  התהליך היה מעניין ולמדתי דברים מעניינים וחדשים מתיעוד הסיפורים והכרות עם התקופה של שלנות ה-50 במדינת ישראל.

צביה וניצן במפגש במועדון ביתנו

תמונה 4

 

מילון

מחנה עתלית
מחנה המעצר בעתלית או מחנה המעפילים בעתלית שימש כמתקן כליאה בריטי ובו נכלאו אסירים בזמן המנדט הבריטי וכן שימש למעצר מעפילים ופעילים במחתרות. לאחר סיום המנדט, הוסב המתקן לשמש כמחנה מעבר לעולים. המחנה נפתח בינואר 1940, ופעל במתכונת זו עד להקמת מדינת ישראל במאי 1948. במשך השנים נעצרו בו למעלה מ-40,000 מעפילים. ב-1987 הוכרז כאתר לאומי למורשת ההעפלה והעלייה של מדינת ישראל. (ויקיפדיה)

על כנפי נשרים
מבצע על כנפי נשרים הוא השם שניתן למבצע העלאתם של יהודי תימן בעיקר ומעט מיהודי אריתריאה לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. במבצע השתתפו מטוסי אל על ואלסקה איירליינס. עלו בו כ־50,000 עולים, רובם המוחלט מתימן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אז לא היה רישום של תעודות זהות, כך שאצל רבים מהעולים, היה תאריך לידה משוער“

הקשר הרב דורי