מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רשל כהן – אבוטבול ממושב יד רמב"ם

סבתא רחל ושליו
רחל בילדותה
רחל כהן מספרת לנכד שליו על העלייה לישראל והחיים במושב יד רמב"ם

שמי רחל כהן, נולדתי במרוקו בעיר ספארו בתאריך 2.10.1948 . שמות הורי חיים ומזל ז"ל. אנחנו עשרה אחים ואחיות, אני השמינית במשפחה. שמות אחי ואחותי: אהרון ז"ל, דוד ז"ל, עליזה, ראובן, ציון, יהודה, מאיר, רשל, משה ויוסי.

מגיל חמש ועד היום אני גרה במושב יד רמב"ם. ביחד עם בעלי פנחס כהן. יש לנו ארבעה ילדים: מזי, לימור, כרמית ואיציק ומהם יש לנו שניים עשר נכדים: זיו, ניב, נטע, הדר, אושר, שליו, קארין, קסם, ליאור, עילאי, טליה ואסף

סיפור העלייה לארץ ישראל

בשנת 1948 שני אחיי הגדולים אהרון ודוד ז"ל, עלו ארצה במסגרת עליית הנוער והועברו לגור בקיבוץ.

לאחר חמש שנים, הוריי החליטו שגם הם רוצים לעלות ארצה, זה היה כשאני הייתי בת חמש. העלייה הייתה מלווה עם קשיים רבים מאוד. יצאנו באישון לילה במשאית של דודי והגענו לעיר מקנס לביתה של דודתי, אחות של אבי. משם המשכנו לעיר קזבלנקה ואחר כך הגענו לאונייה "נגבה" שהפליגה לצרפת. בצרפת היינו במחנה עולים באוהלים כחודש ימים ואחר כך עוד שלושה חודשים במלון, המתנו לעלייתנו לישראל.

כשסוף סוף היגיע תורנו, הפלגנו מנמל מרסיי לנמל חיפה, ההפלגה נמשכה במשך שבועיים. הגענו לנמל חיפה, שם פגשו אותנו שני אחיי הגדולים בשמחה והעלו אותנו למשאית לרמלה. כשהגענו למעברת רמלה, גרנו שם שישה חודשים. אבי קנה דירה ערבית, גרנו שנתיים עד שהבית במושב היה מוכן. עוד כשהיינו במרוקו קנו הורי את הבית במושב. הוריי חיים ומזל ז"ל, היו מהמייסדים הראשונים של מושב יד רמב"ם ועסקו בחקלאות, גידול עופות ורפת של פרות.

אבי היה מחלק לחם עם עגלה וסוס. אמי הייתה עקרת בית וגידלה את כל אחיי, במושב כולם עבדו ונתנו יד כל בני המשפחה.

הורי חיים ומזל ז"ל

תמונה 1

 

הילדות שלי במושב יד רמב"ם

מאז שנולדתי עוד במרוקו ועד העלייה לארץ ישראל, בעיר סיפרו, שם עברה ילדותי בבית גדול עם משרתים. גרנו במרוקו ביחד עם סבא וסבתא שלי – כולם גרו ביחד. כל ילדי השכונה שיחקו בחצר של סבא וסבתא שלי. שיחקו בגומי, בקלאס חגגנו את כל השבתות והחגים ביחד.

כשהגענו לישראל למושב ביד רמב"ם, התחלתי ללמוד בבית הספר ממלכתי דתי "יד-רמב"ם. אחד המורים הזכורים לי יותר הוא המורה – הפייטן ג'ו עמר. שלימד אותנו ציור, זימרה וחקלאות. לימים הוא הפך לדמות ציבורית מפורסמת מאוד. באותן השנים בתחילתו של היישוב היו הרחובות מלאים בהמון ילדים, שיחקנו במשחקים: קלאס, חמש אבנים, ועוד. זאת הייתה ילדות פשוטה, מאושרת, מהנה וללא כל פחד.

אחת החוויות הזכורים לי, שאחותי הגדולה ממני בעשור, הייתה תופרת לי שמלות יפות ומיוחדות ומקשטת לי את השיער בסרטים יפים, כי היא רצתה מאוד שתהיה לה אחות ולא רק אחים.

אני זוכרת שקיבלנו את הדירות ביד רמב"ם, הן היו קטנות, בקושי 54 מ"ר. בדירות הקטנות האלה גרו משפחות גדולות עם שמונה או עשרה ילדים, למרות הצפיפות, בבית הייתה תמיד שמחה ואחווה. תמיד היה אוכל טעים שסבתא הכינה וכולם כיבדו אחד את השני.

בילדותי

תמונה 2

בילדותי בבת הספר –  עם המורה ג'ו עמר

תמונה 3

 

"אורך ימים ושנות חיים לשלום יוסיפו לך, כי בי ירבו ימיך ויוסיפו לך שנות חיים אורך ימים בימינך ושמאלך עושר וכבוד נמצא חן בעיני ה' גולל ה' מעשיך ויכוונו מחשבותיך"

הבגרות שלי

במושב, כשני בתים אחרי בית הורי, גר בעלי פנחס, כך הכרנו, היינו שכנים וחברים. בתאריך 20.8.69 התחתנו והקמנו בית במושב. פנחס, בעלי עבד בהתחלה גם בחקלאות, אך לא המשיך בכך ועבר לעבוד בתעשיה הצבאית תע"ש.

יש לנו ארבעה ילדים: מזי, לימור, כרמית ואיציק. בשנותיהם הראשונות, הייתי בבית עם ילדי ולאחר מכן פתחתי גן-ילדים לגיל הרך במושב, הגן פעל במשך שנים רבות. אהבתי מאוד לטפל בילדים ולהעניק להם הרבה חום ואהבה וערכים משפחתיים.

 בגן הילדים במושב

תמונה 4

התנדבות בפרויקט "סבתא גן" בנושא זהירות בדרכים

בשנים האחרונות, אני מתנדבת מזה כ-12 בגן הילדים בפרויקט "סבתא גן" ומלמדת את הילדים זהירות בדרכים –  זה"ב. אני מאוד אוהבת להגיע לגן ולפגוש את הדור הצעיר וזה נותן לי המון שמחה, אושר ולהמשיך להיות צעירה בנפש.

 

ברכת הכהנים

תמונה 5

ברכת "אורך ימים"

"אורך ימים ושנות חיים לשלום יוסיפו לך, כי בי ירבו ימיך ויוסיפו לך שנות חיים אורך ימים בימינך ושמאלך עושר וכבוד נמצא חן בעיני ה' גולל ה' מעשיך ויכוונו מחשבותיך"…..

זהו טקס מיוחד מאוד עם המון המון שמחה, והשולחן מלא דברים רק מתוקים וטעימים הכל מעשה ידיי.

בצאת חג הפסח, בערב המימונה נוהגים בבית הוריי לברך את כל הילדים, הנכדים ואת כל האורחים שבאים בברכת "אורך ימים". לוקחים קערה עם חלב ועלי נענע או חסה טובלים בחלב והאב, ראש המשפחה, נוהג לברך את ברכת "אורך ימים", בהתזה עדינה על המצח, עם עלי החסה והחלב ומברך בברכה זו כל אחד ואחת לחיים טובים, בריאים, מאושרים ושמחים. בסיום הברכה היה נותן לנו ביד תמר עם חמאה ואגוז מגיש לנו לאכול שיהיה מתוק לכל החיים.

כיום, סבא שלי פנחס כהן, מברך בערב המימונה כל אחד ואחת שמגיעים לביתו את "ברכת הכהנים" בגלל שהוא כהן. ברכת הכהנים מופיעה בספר במדבר ומורכבת מ-3 פסוקים: "יברכך ה' וישמרך,יאר ה' פניו אליך ויחונך", "ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום", "ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם"

חתונת הזהב

תמונה 6

ציטוט מהרמב"ם: "האושר לא במרחקים או מעבר לים, אלא בתוך ליבו של האדם".

כל חיי מהילדות לבגרות ועד כיום תמיד אנחנו מאושרים ומלוכדים ביחד כל המשפחה. "נתינה היא הפעולה המבורכת ביותר". כל חיי אני בנתינה גדולה לילדיי בכל דבר שניתן. בנוסף הנתינה שלי לכל הילדים שהיו אצלי בגן בכל שנותיי ועד היום בפרויקט "סבתא גן".

כיום אנחנו נהנים מאוד כשילדנו נכדנו גם כן גרים במושב יד רמב"ם, לדור שלישי ורביעי. גם שישה מאחיי ואחותי עדיין גרים במושב. זכות גדולה שיש לנו להיות ביחד כל המשפחה המורחבת שלי, אנחנו מוקפים בחום ואהבה מלוכדים ונפגשים ביום יום בשבתות וחגים.

תמונה משפחתית

תמונה 7

הזוית האישית

סבתא רחל כהן: תכנית זו של הקשר הרב דורי, בה השתתפתי עם נכדי, וביחד תעדנו וכתבנו את סיפור חיי ריגש אותי מאוד. נוצר קשר מיוחד מאוד עם שליו. ההקשבה וההיתענינות  להתרפק על זיכרונות, געגוע אל העבר ולהעביר לדור הבא.

מילון

"אורך ימים"
"אורך ימים ושנות חיים לשלום יוסיפו לך ,כי בי ירבו ימיך ויוסיפו לך שנות חיים אורך ימים בימינך ושמאלך עושר וכבוד נמצא חן בעיני ה' גולל ה' מעשיך ויכוונו מחשבותיך" מתוך ברכת הכהנים

ציטוטים

”"האושר לא במרחקים או מעבר לים, אלא בתוך ליבו של האדם" הרמב"ם“

”"נתינה היא הפעולה המבורכת ביותר"“

הקשר הרב דורי