מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא וילי רוזנצוויג

סבא וילי בריאיון
ריאיון עם סבא
סבא וילי מספר לעמית

שמי עמית רוזן, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שלי וילי רוזנצוויג. לסבא וסבתא שלי יש שני ילדים וחמישה נכדים, שאני אחת מהם.

במסגרת התכנית שאלתי את סבא שאלות והוא סיפר לי על ילדותו  ופרטים מעניינים מחייו. את הריאיון עם סבא צילמתי בסרטון וידאו אותו צירפתי לסיפור התיעוד.

תמונה 1

סבא וילי מספר:

הייתי ילד שנולד בצפון רומניה, בעיר בוטושאןבשנת 1948, שנת קום מדינת ישראל. בוטושאן היא עיר הבירה של מחוז בוטושאן בצפון מזרח רומניה בבוטושאן והייתה שם קהילה יהודית גדולה.

עליתי לארץ יחד עם משפחתי כשהייתי בגיל 10 וחצי. כשהגענו לארץ עברנו לגור בצפת, מאז אני ומשפחתי התגוררנו בצפת. למדתי בבית הספר קציני ים בעכו זו פנימייה, ולאחר מכן שירתי בחיל הים, במשחתת יפו – אח"י יפו (ק-42), כמו כן הפלגני בצי סוחר כמה שנים.

במשך הזמן הזה התחתנתי עם סבתא שלך נולדו לנו שני ילדים (בין היתר אביך). לאחר מכן עבדתי כמפעיל ראשי בתחנת כוח והיום אני בגמלאות נהנה מהנכדים ומהמשפחה שלי ומההובי שלי של עיסוק במחשבים ובאופן כללי נהנה מהחיים.

זיכרונות ילדות ונעורים

בילדותי ברומניה לא חגגו לי אף פעם ימי הולדת, אולי זה לא היה מקובל אז. לא שזכור לי, שחגגו לי יום הולדת כשהייתי כבר בארץ. ההורים של הדור שלנו היו מכוונים לפרנסה במיוחד, לא לחגיגות, אבל את הבר מצווה שלי כן חגגתי, אני זוכר שהטקס התקיים בצפת, בבית כנסת "טאליה", שם עליתי לתורה עם טלית וציצית ועם תפילין ואני זוכר את זה, כי זה היה אירוע או אחת החגיגות של יום ההולדת הזכורות לי ביותר.

צילום המשפחה שלנו

תמונה 2

עמית רוזן מראיינת את סבא וילי

הזוית האישית

סבא וילי: אני סבא לחמישה נכדים, בניהם יש ילדה מקסימה, שקוראים לה עמית, הכי יפה במזרח התיכון, ילדה חכמה, שמראיינת אותי.

מילון

אח"י יפו
המשחתת אח"י יפו, שסימנה הצבאי ק-42, הייתה כלי השיט הראשון בשם זה בחיל הים. היא נרכשה מבריטניה בשנת 1955. לאחר שיפוץ וסדרת אימוני בניית הצוות הגיעה לארץ בחודש יוני 1956 יחד עם אחותה אח"י אילת. המשחתת פעלה בשייטת המשחתות של חיל הים הישראלי משנת 1956 ועד סוף שנות ה-60. לאחר הוצאת המשחתת מהשירות הועבר השם "אח"י יפו" לספינת הטילים מדגם סער 4. (ויקיפדיה)

בוטושאן
בוטושאן היא עיר הבירה של מחוז בוטושאן בצפון מזרח רומניה בבוטושאן והייתה שם קהילה יהודית גדולה.

ציטוטים

”אני סבא לחמישה נכדים, בניהם יש ילדה מקסימה, שקוראים לה עמית, הכי יפה במזרח התיכון,“

הקשר הרב דורי