מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נוסטלגיה, געגועים לימי הצניעות והתום

סבתי האהובה ריקי
עם סבא וסבתא ביום הולדתי
סבתא ריקי וינאי עורכים השוואה בין אז והיום

שמי ינאי בן נון, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי. בחרתי להשתתף בתכנית יחד עם סבתא שלי ריקי בן נון. סבתא שלי נולדה בשנת 1954 בירושלים. במסגרת מפגשי התכנית שלי עם סבתא שמעתי ממנה סיפורים רבים על ימי ילדותה על התקופה בה היא גדלה ובגרה. ערכתי עמה ריאיון מקיף בנושא שסיקרן אותי מאוד על ההבדלים הבין דוריים ימי הילדות ה וההתבגרות בתקופתה ובתקופתנו.

סבתא ריקי עונה לשאלות של הנכדה ינאי בראיון

תמונה 1

אם הייתי יכולה לבחור לקחת דבר אחד מן ההווה לעבר, במה היית בוחרת?

שלום, שמי ריקי, אני סבתא של ינאי בן נון

אם הייתי יכולה לבחור דבר אחד מן ההוה, שלא היה לנו בעבר, הייתי בוחרת, אולי בקידמה ברווחה…כשהייתי קטנה לאף אחד לא היה כסף, והיום יש את הקידמה, יותר רווחה ובגילי זה יותר נוח. יש פייסבוק אינטרנט, כל אלה לא היו אז.

יש לזה גם יתרונות וגם חסרונות, כי היום כל אחד חשוף לכל. לי לפעמים זה עושה צער לפעמים. אז הייתה לנו טלווזיה אחת, ערוץ אחד, מה ששידרו בטלווזיה כולנו ראינו יחד, מה ששידרו בחדשות זה מה שידענו.  לפני כן, הייתה גם תקופה שבכלל לא הייתה לנו טלווזיה.

היום הצרכים של הצעירים רבים, רוצים עוד ועוד יותר, יש תחרות כל הזמן, בגלל שאתם חשופים למדיה. אז לא היה את זה, החיים היו יותר פשוטים, למדנו להסתפק במועט, למדנו להסתפק במה שיש. היום השימוש ברשתות חברתיות מוגזם בעיני,הכל צריך להיות במידה. לא אוהבת את הרעיון שילדים מגיל חמש, כבר חשופים לכל המדיה, כל הזמן  נמצאים בתוך הטלפונים, זה לא נראה לי בריא.

סבתא ריקי מספרת על משחקי הילדות של פעם

נהגנו לשחק במשחקים רבים: חמש אבנים, משחק  הגומי בו שתי בנות החזיקו את הגומייה ואנחנו היינו קופצות….היינו משחקות שעות בזה. שיחקנו במחבואים, בתופסת. המון משחקי רחוב, בהם כל השכונה הייתה משחקת. היינו משחקים – כולם ביחד. היינו יותר מחוץ לבית מאשר בתוך הבית.

אם הייתי יכולה לעשות בחירה, באיזו תקופה לחיות, היום שאני אדם בוגר, מבוגר, אם אני עושה השוואה יש פלוסים ומינוסים בכל תקופה. אני יותר מתגעגעת לתקופה של הצניעות. מאוד מתגעגעת לתקופה של פעם, זוכרת את החיים בשכונה, לא הייתה תחרות בין הילדים, לא היו "מותגים", אף אחד לא דיבר על זה. אני חושבת שאז היה יותר כייף לגדול כילדים בתקופה ההיא.

סבא וסבתא חוגגים לי יום הולדת

תמונה 2

ינאי ערכה ראיון מקיף עם סבתא ריקי על נושאים רבים נוספים בהם יש שוני בין ההווה והעבר: חוויות הילדות, המאכלים אז והיום, המקצועות השונים, על היחס למורים ולבית הספר וגם על הביטחון האישי אז והיום.

לריאיון המלא עם סבתא ריקי, כנסו לסרטון התיעוד המצורף

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר מעיינות, בניהולה של המנהלת נורית בנולול בהנחייתה של המורה טלי ליפז ובהדרכתה של מדריכת התכנית רוויטל כרמל.

מילון

יראת כבוד
יחס של דרך-ארץ והערכה, הערצה והוקרה למישהוּ

ציטוטים

”חשוב לשמור על מידתיות ולהסתפק במועט“

הקשר הרב דורי