מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבי דוד כהן בונה בית בישראל

בית הכנסת הגדול בתוניס - ויקיפדיה
חללו הפנימי של בית הכנסת אלגריבה - ויקיפדיה
משפחתי האהובה

שמי עמית כהן, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי דוד כהן. סבי נולד בשנת 1944 בתוניסיה ועלה לארץ כנער בגיל 15 בשנת 1959.

רקע: יהדות תוניסיה

"יהדות תוניסיה היא קהילה יהודית באזור תוניסיה שבצפון אפריקה, המאופיינת בשורשים הטרוגניים, כולל חלקים שקורותיהם קדומים מאוד, עוד בטרם היותהאימפריה הרומית, לפני כ-2,300 שנים. כיום יש בתוניסיה כ-1,800 יהודים. רבים מיהודי ג'רבה ותוניסיה שעלו לישראל התיישבו בירושלים, בנתיבות וביישובי הדרום, בהם באר שבע, תלמים, איתן, שרשרת, בית הגדי וברכיה". ויקיפדיה

סבא מספר:

"שלום שמי דוד כהן ואני רוצה לספר לכם סיפור חיי: נולדתי בתוניס למשפחה שומרת מצוות אבי היה דתי והחלום של אבי היה לעלות לארץ ישראל ולבקר בכותל המערבי בירושלים.  מזכרונות נעורי בתוניס, אני זוכר שהתחלתי לגדל את עצי פרי ההדר בפרדס של אבי. היה לנו פרדס ובו גדלו עצי פרי הדר: תפוזים, לימונים, אשכוליות.

כשהייתי בערך בגיל 15נאמר למשפחתנו שאנחנו הולכים לעלות לארץ ישראל. עברנו את כל תהליכי העלייה כמו כל יהודי תוניס שעלו בשנים אלו לארץ. כשהגענו לישראל, ביקשנו לגור ולהגיע לעיר ירושלים, שזה היה חלומו של אבי ואמרו לנו שיהיה בסדר. הגענו לארץ ישראל, אך זרקו אותנו למעברה באזור העיר חברון. אני זוכר מימי המעברה תנאים מאוד קשים, חיינו ששה אחים באותו חדר אלה היו ימים קשים.

בגיל 18 הגעתי לגיל שרות חובה והתגייסתי לצבא. בתום שרות החובה וחתמתי לשרות בקבע. הגעתי לגיל 22 והתחתנתי עם אישה מקסימה בשם שרה. אני ושרה הבאנו לעולם חמישה ילדים נפלאים: ורד, טליה, חיים, אורן ויוסי. כשסיימתי את שרות הקבע שלי בצבא התחלתי לעבוד במשטרה שם עבדתי עד גיל 70 ואז פרשתי לגמלאות.

הזוית האישית

סבא דוד כהן: אני מאוד אוהב את משפחתי ונהנה להשתתף בתכנית עם עמית.

עמית כהן: סבא  משתמש בביטויים עם חכמת חיים: "אם זורקים עליך בוץ אל תימרח זה מלכלך" – שפרושו: שאם מאשימים אותך במשהו אל תתנגד.

מילון

יהדות תוניסיה
יהדות תוניסיה היא קהילה יהודית באזור תוניסיה שבצפון אפריקה, המאופיינת בשורשים הטרוגניים, כולל חלקים שקורותיהם קדומים מאוד, עוד בטרם היות האימפריה הרומית, לפני כ-2,300 שנים. כיום יש בתוניסיה כ-1,800 יהודים. רבים מיהודי ג'רבה ותוניסיה שעלו לישראל התיישבו בירושלים, בנתיבות וביישובי הדרום, בהם באר שבע, תלמים, איתן, שרשרת, בית הגדי וברכיה.

ציטוטים

”אני מאוד אוהב את משפחתי“

הקשר הרב דורי