מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עבודה במפעל עלית בחופשת הקיץ

העבודה במפעל עלית
מעורבות חברתית בקשר הרב דורי בביה"ס
העבודה של סבתא שלי במפעל עלית

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי המתקיימת השנה בבית ספרנו, בחרנו להביא את סיפורה של סבתא רחל ראובן. סבתא רחל נולדה בשנת 1959, ברמת השרון לבית משפחת קרדי.

זיכרונות ילדות מחברת עלית

היא גדלה במשפחה קשת יום, ילדה חמישית בין שישה ילדים. אימא שלה הייתה עקרת בית ואבא שלה עבד כפועל במפעל השוקולד של חברת עלית ברמת-גן.

במפעל "עלית" היה נהוג לעשות מחווה לפועלים, הם איפשרו לכל עובד להביא את הילד או את הילדה שלהם לשבוע עבודה בחופשת הקיץ. סבתא שלי זוכרת את הפעם הראשונה בה עבדה בחופשת הקיץ במפעל עלית. היא הייתה אז בת 14, באותו שבוע בו עבדה, שיבצו אותה לעבוד במחלקת אריזת בונבוניירות.

מנהלת המחלקה הייתה כל כך מרוצה ממנה, שביקשה באופן יוצא דופן ולהשאירה בעבודה לעוד שבועיים נוספים. הסתבר שהייתה שיחה בין מספר מנהלי מחלקות על העבודה של הנערה הצעירה ויכולת הקליטה המהירה שלה. לאחר שבוע נוסף, מנהלת מחלקת הנהלת חשבונות ביקשה לקלוט את סבתי לעבודה לתקופה ממושכת, וכך סבתי, כבר מגיל 14, עבדה כל חופשת הקיץ במפעל עלית.

המיוחד בסיפור ששמעתי מפי סבתי, לראות שגם היום היא מתרגשת מחוויה זו, שכבר מגיל מאוד צעיר, סמכו עלייה והטילו עליה עבודות חשובות. במסגרת עבודתה במחלקת הנהלת החשבונות, נתנו לה תיק מלא כסף מזומן, תפקידה היה לחלק את כמות את הכסף הגדולה הזאת לחלק לכ-3000 מעטפות, שהיו בעצם, מקדמות שכר לפועלים שעבדו במפעל.

תמונה 1

לאחר חופשת הקיץ פנו אל אבא של סבתי וביקשו ממנו לאפשר לה להמשיך ולעבוד בכל חופשה ולא רק בחופשת הקיץ. כך החלה סבתי לעבוד גם בחופשת חנוכה, פסח ובקיץ בחופש הגדול. שנה לאחר מכן, מזכירתו של מנהל כוח אדם, יצא לחופשה של חודש וחצי ונחשו מי החליף את מזכירת המנהל? כן, סבתי, בגיל 15, שימשה כמזכירתו של מנהל מחלקת כוח אדם בחברת עלית, שהייתה חברה כה דגולה בתקופה ההיא וגם הים. סבתא, הנערה בת ה-15 – הכינה תלושי משכורת לכל העובדים הן העובדים הזמניים והן העובדים היומיים ושילמה להם  את שכרם מקופה של כסף מזומן, שהופקד באחריותה.

סבתי הייתה תלמידת תיכון במגמה ביולוגית ראלית וסיימה בהצלחה את לימודיה בתיכון העיוני ברמת השרון. הנסיון שצברה כנערה  השתלם וסבתי המשיכה לעסוק בנושאי כספים. היום סבתא שלי היא בעלת משרד ליעוץ מס והנהלת חשבונות ומעסיקה שישה עובדים.

הזוית האישית

שחר חיים, מיכל פרת ועדן שטיין:  היה מעניין לכולנו לשמוע את הסיפור, על עבודתה של סבתא שרה כנערה במפעל חברת עלית. מפתיע איך שסמכו עליה והפקידו בידה משימת תשלום השכר לכל העובדים, זה מדהים.

מילון

עלית
עלית התחילה את דרכה בשנות ה-20 של המאה ה-20 בלטביה, כמפעל הממתקים והשוקולד "לאימה" (מזל בלטבית) שהקים יהודי בשם אליהו מפונצ'רות עם שותפיו אליהו קופילוב ודוד משביוץ (מושיוב). פרומנצ'נקו עלה לארץ ב-1933, הביא עמו מכונות, מומחים לשוקולד והון... בשנת 1946 התקיים סכסוך עבודה בין הפועלים להנהלה על רקע דרישות לתוספות שכר‏. במקום הוקם מבנה גדול בן ארבע קומות ובשנת 1951 עבדו בו 250 פועלים ופועלות, בנוסף למנהלי עבודה, עובדי שירותים ופקידים. המפעל ייצר שוקולד, קקאו וסוכריותמסוגים שונים‏ (מתוך אתר עלית)

ציטוטים

”להיות ישרים, כדי שאנשים יסמכו עלייך“

הקשר הרב דורי