מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של סבתא מרים בן יצחק

תמונת החתונה
יום הולדת 73 לסבתא
דרכה של סבתא מרומניה לישראל

שמי מאי שטריים, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי השנה ובחרתי להשתתף בתכנית יחד עם סבתא שלי, מרים בן יצחק.

הולדתה של סבתא

סבתא מרים נולדה ברומניה בשנת 1949, בעיר נסאוד (העיר נמצאת בחבל ארץ טרנסילבניה). סבתא נולדה למשפחה יהודית בשם טישלר.

סבתא מרים בצעירותה

תמונה 1

אחיה ואחיותיה והוריה של סבתא מרים

לאבא של סבתא מרים, קראו אדולף (אברהם). לאימא של סבתא קראו טוני. אבא של סבתא  במקצועו היה רופא והוא עבד כרופא שיניים. אימא של סבתא, הייתה דוברת כמה שפות ועבדה כמתורגמנית לכמה שפות. לסבתא מרים היה אח, שהיה גדול ממנה 12.5 שנים.

 משפחתה של סבתא מרים במלחמת העולם השנייה

 סבא רבא נולד ברומניה בעיר נסאוד וגם סבתא רבתא נולדה בעיר נסאוד. בני המשפחה שהיו בצרנוביץ נלקחו  למחנה עבודה בזמן מלחמת העולם השנייה. כשהגיעו בני המשפחה שנותרו לעיר נסאוד, הם גילו שכל משפחתם נכחדה בשואה.

לימודיה של סבתא מרים

סבתא מרים נולדה אחרי המלחמה וגדלה בעיר נסאוד עם כל בני משפחתה: אימא אבא ואחיה. סבתא למדה שם בבית הספר המקומי עד כיתה יא'.

עלייתה של סבתא לארץ וחייה בארץ

סבתא עלתה לארץ ישראל יחד עם משפחתה בשנת 1966. בדרכם לארץ, בהפלגה, הם עברו באונייה דרך איטליה ומשם לנמל חיפה בישראל. כשהגיעו לארץ, הם עברו לגור בכפר יונה.

סבתא המשיכה לימודיה בארץ ולמדה כימיה באוניברסיטת תל אביב. בשנת 1968, התחתנה סבתא מרים עם סבא יעקב ונולדו להם שני ילדים: אימא שלי, אורנה ואחיה זאב, הדוד שלי, הוא קטן מאימא שלי בארבע שנים.

בשנת 1992, אימא שלי התחתנה עם אבא שלי אביטל. לאמי אורנה ולאבי אביטל נולדו  שלושה ילדי: טום הבכור, לידר ואני מאי. זאב, דודי, נשוי להילה ונולדו להם שתי בנות תאומות זהות שחר ועמית.

הזוית האישית

מאי: זה סיפור מאוד יפה ולמדתי המון על סבתא שלי ולמדתי על המשפחה שלה.

סבתא מרים: אני מאוד שמחתי לעבוד עם מאי על העבודה בתכנית הקשר הרב דורי. שמחתי לספר לה את הסיפור שלי על פרקים מהחיים שלי.

מילון

נסאוד
ביסטריצה (ברומנית: Bistriţa, בהונגרית: Beszterce, בגרמנית: Bistritz) היא עיר הבירה של מחוז ביסטריצה-נסאוד, בחבל טרנסילבניה שברומניה. העיר שוכנת בצפון מזרח הרמה הטרנסילבנית, על גדת הנהר ביסטריצה. בשנת 2002 גרו בה 86,109 תושבים.

ציטוטים

”סבתא מאוד חכמה ועוזרת לכולם ומאוד נחמדה ויפה “

הקשר הרב דורי