מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבי, דוד דניאל מחליט לעלות לישראל

זה אני וסבי בבית שלו בירושלים ליד השוק
הכולל של סבי שערי קדושה ותפילה
סבא מקים כולל בישראל

שמי אלימלך, השנה בבית ספרי מתקיימת תוכנית הקשר הרב דורי ואני בחרתי לתעד את סיפורו של סבא שלי, דוד דניאל כהן.

סבי דוד דניאל כהן נולד בשנת 1952בעיר אלג'יר שהיא עיר הבירה של אלג'יריה. הוא למד בבית ספר לא יהודי מכיון שבאלג'יר לא היה בתי ספר יהודי. הוא למד בתלמוד תורה פעמים בשבוע. סבי היה היחיד ששמר שבת. סבא רבא שלי ביקש שסבי לא יבוא ללימודים בשבת.

סבי דוד, עזב את אלג'יר עם משפחתו כשהיה בן עשר. המשפחה החליטה לעלות לישראל, משום שהשילטון הצרפתי עזב את אלג'יר ועלה השלטון הערבי – מוסלמי. סבי והמשפחה שלו עברו לצרפת וגרו בעיר פריז, שם סבי למד בבית ספר יהודי בתיכון לוסיאן דה הירש, לאחר מכן הוא למד בישיבת תיכונית של הרב מיכאל טולדנו.

מגיל 14 עד 16 הוא למד אצל רב חייקין באקס לה בן בצרפת. מגיל 16 עד 18 הוא למד בגייצד באנגליה. בגיל עשרים הוא התחתן עם סבתי והמשיך ולמד בכולל בעיר מרסיי שבצרפת, במהלך שנים אלו נולדו להם שלושה ילדים.

זה הכולל שבו למד סבי – שערי קדושה ותפילה שם למדו קבלה

תמונה 1

העלייה לישראל

בשנת 1976עלה סבי עם משפחתו לישראל. הם גרו שנתיים בבני ברק ששם אבי נולד. הם עברו לגור בירושלים בשכונת רוממה ומשם עברו לגור בסנהדריה, שם פתח סבי כולל בשם שערי קדושה ותפילה ברמת שלמה. זה כולל שלומדים בו קבלה. הוא פתח גם כולל בטבריה לימוד פשט.

סבי היה תמיד איש שאהב את התורה והלימוד. הרבנים שהשפיעו עליו בצרפת היו רב חייקין, רב טולדנו, רב סיבוני, רב שווב מגייצד ובישראל רב בן ציון אבא שאול.

תמיד הייתה לו את האהבה לארץ ישראל. הוא עלה לארץ ישראל, הגשים את חלומו, הקים את המשפחה שלו בת תשע נפשות ומלמד את התורה שהוא למד מהרבנים שלו.

קישור לסרטון בו פפי – סבא דוד דניאל מספר את הסיפור כיצד החליט לעלות לארץ ישראל

סבא מספר כיצד זכה לעלות לארץ ישראל

"אני אספר, בעזרת השם, איך זכיתי לעלות לארץ ישראל. הייתי בחו"ל, בכולל. בתחילת שנת 1976, מישהו הביא לי ספר חדש מארץ ישראל. כשאני קבלתי את הספר הזה, התחלתי ללמוד בו ושוב פעם התעורר אצלי החשק הגדול שהיה לי תמיד לעלות לארץ ישראל. הפעם התעורר בצורה כזו, שכבר לא יכולתי יותר להשאר בחו"ל.

אשתי מאוד חששה: "איך תעשה את זה?, איך נסתדר עם שלושה ילדים?". ברוך השם, היגיע לצרפת הבבא סאלי, זכיתי להכנס אליו ולשאול אותו והוא אמר לי, "כן לעלות לארץ ישראל". הגעתי לארץ ישראל בפעם הראשונה לשבועיים, התראתי עם רבי מרדכי, שאמר לי: ש"אין שום פחד, שום פחד,תבואו…".

בזכות זאת עלינו לארצנו הקדושה להשתקע בה!"

הזוית האישית

אלימלך: הייתה חוויה נפלאה להכיר לעומק את סבי, לשמוע את סיפורו, לדעת עליו, מי הוא ומה הוא עשה כשהוא היה קטן?

מילון

סנהדריה
סנהדריה היא שכונה חרדית בצפון ירושלים, ממזרח לכביש גולדה מאיר וצמוד לשכונת רמת אשכול, שמואל הנביא, ומעלות דפנה, וכן לבית הקברות סנהדריה. השכונה כוללת בתוכה את שיכון פאג"י. השכונה קרויה על שם 70 חכמי הסנהדרין, אשר, לפי המסורת, קבריהם נמצאים במערת קבורה במתחם גן הסנהדרין שבפאתי השכונה הקרוי קברי הסנהדרין. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לפי הסיפור של סבי הבנתי מה זה רצון של בין אדם הוא עשה הכול בשביל ללמוד ולחיות ולהקים משפחה בארץ “

הקשר הרב דורי