מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טיול שורשים

תוכנית הקשר הרב דורי בבית הספר
פעילות בתוכנית הקשר הרב דורי
טיול משותף בעיר בתל אביב

שמי אילנה שניצר נולדתי בתל אביב בשנת 1948, בצפון הישן, וגדלתי כל חיי באותה דירה, ברחוב ארבע ארצות 39 קומה רביעית ללא מעלית.

הרחוב בו גדלתי היה מדרחוב קטן, ובו בילינו כל ילדי השכונה, שהיו כמעט באותו גיל כל היום. זהר, נכדתי, חגגה יום הולדת אחת עשרה בקיץ, וכאשר קבלה משימות חודשיות כדי להכיר טוב יותר את בני משפחה, החלטתי לקחת את זהר ליום בילוי בתל אביב, העיר בה נולדתי וגדלתי.

בתחילה, שתינו הרגשנו קצת זרות שם. זהר לא בילתה בתל אביב אף פעם, ואני כבר שכחתי מבילויים בעיר, תל אביב עברה שינוי גדול מאז שהסתובבתי בה. בתחילת הסיור ירדנו מהרכבת בתחנת סבידור, (טוב שיש אפליקציות שעזרו לנו) ומשם נסענו לשכונת ילדותי, התרגשתי כשהתקרבנו . במקום עמדה תחנת כיבוי אש גדולה, שיש מגדל גבוה, במקום השוק יש היום גינה, ובמקום המכולת חנות אופנה. רק גלנטי החשמלי, ויצחק האינסטלטור עדיין שם . עלינו ברגל ארבע קומות וחצי. הדירה לא התרחבה אבל השתנתה. זהר הציצה מהמרפסות והתרגשה מהגובה, והייתה מופתעת מכך שבשני חדרים אפשר לגדל משפחה.

סיפרתי לה שהיינו המשפחה הראשונה בסביבה, שהותקן לה טלפון, והדגמתי לה איך היינו מקבלים שיחות לשכנים. ההורים היו שולחים אותי או את אחותי, לרדת ארבע קומות, לעבור לצד השני של הרחוב , לעלות שתי קומות, ולקרוא לשכנה. השכנה הייתה עושה את הדרך ההפוכה, עולה ארבע קומות כדי לקבל א ת שיחת הטלפון.

טיילנו ברחוב דיזנגוף שמלא בימינו בבתי קפה, עמוסים. הראיתי לה את בית קפה "ביתן" היכן שבילינו עם הורינו בילדותי. זהר התרשמה מכמות האנשים, והתנועה העמוסה בתל אביב, לעומת "הערים" רמת ישי וטבעון . קינחנו בסיור בשוק "הכרמל" העמוס, שנמצא לאורך רחוב הכרמל, בין כיכר מגן דוד, לבין מסוף כרמלית וגן הכובשים, בואכה אזור מנשייה, והתרחב עם השנים גם לכמה רחובות סמוכים בשכונת כרם התימנים ושכונת נחלת בנימין. החלק הדרום מערבי של שוק הכרמל נקרא גם שוק עזה. טיילנו בהמשך ברחוב נחלת בנימין, עם הבתים היפים. נחלת בנימין הוא שמו של רחוב בתל אביב וכן שמה של שכונה היסטורית שהוקמה לאורכו. הרחוב ידוע כיום בעיקר בזכות המדרחוב הנמצא בחלקו הצפוני, שבו פועל יריד אמנים ואומנים. כמו כן הוא ידוע בזכות חנויות הבדים הרבות הנמצאות לכל אורכו. ומשם המשכנו לקניון דיזנגוף סנטר הענק. אני נהניתי מאוד. מקווה שגם זהר נכדתי .

הזווית האישית

הסבתא אילנה שניצר ונכדתה זוהר חרמוני, השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר "מרחבים" בכפר יהושע, ב2022. במסגר התוכנית הן סיירו בתל אביב, ותעדו סיפור ממחוזות ילדותה של סבתא אילנה.

מילון

שוק הכרמל
שוק הכרמל בתל אביב הוא השוק המרכזי בעיר והגדול והידוע ביותר בגוש דן. ויקיפדיה

ציטוטים

”החלטתי לקחת את זהר ליום בילוי בתל אביב, העיר בה נולדתי וגדלתי. שתינו הרגשנו קצת זרות שם ,זהר לא בילתה בתל אביב אף פעם, ואני כבר שכחתי מבילויים בעיר, תל אביב עברה שינוי גדול מאז שהסתובבתי בה“

הקשר הרב דורי