מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טיול שורשים לרומניה של משפחת רייכמן

סבתא ואני במפגש הקשר הרב דורי
סבתא לידיה בגיל שלוש ברומניה
לטיול יצאנו לגלות את מקום הולדתה של סבתא לידיה …

שמי נויה רייכמן, אני משתתפת עם סבתא שלי לידיה, בתכנית הקשר הרב דורי ויחד תיעדנו את סיפורה, כפי שהיא סיפרה לי.

סבתא לידיה מספרת לנויה

שמי לידיה רייכמן, נולדתי בשנת 1959, ברומניה בעיר יפה בשם פיאטרהניאמץ.

הורי הם ניצולי שואה, אבא שלי ז"ל היה נער בן 15, כשהגרמנים פלשו לעיר מגוריו והוא נלקח למחנה עבודה. אימא שלי והוריה הסתתרו במרתף של שכן שלהם עד אשר הסתיימה המלחמה והרוסים הגיעו לעיר שלהם וגרשו את הגרמנים וככה הסתיימה המלחמה.

בשנת 1963, בהיותי בת ארבע, החליטו הורי לעלות לארץ ישראל. עלינו לארץ דרך איטליה. הגענו לאיטליה לעיר בשם טריאסטה עיר נמל, הגענו לעיר די חסרי כל, כי שלטונות רומניה לא הרשו לנו לקחת איתנו הרבה דברים, אפילו את עגילי הזהב שהיו על אוזני הורידו לי המוכסים בשדה התעופה של רומניה לפני הטיסה.

סבתא לידיה בגיל שלוש ברומניה, לפני העלייה לישראל

תמונה 1

גרנו באיטליה כחודש ימים ומשם הפלגנו לארץ באונייה בשם איזמיר. הגענו לנמל חיפה ושם קבלו את פנינו אנשי הסוכנות היהודית ששלחו אותנו לגור בעיר נס ציונה, כי שם גרו סבא וסבתא שלי שעלו לארץ לפנינו. גרנו בשכונה של עולים חדשים והיה לנו מאד נחמד, כולם היו שווים בשכונה.

למדתי בגן חובה בנס ציונה ובבית ספר יסודי שנקרא ממלכתי ב' היום הוא נקרא בשם "הדרים".

לאחר כשמונה שנים עברנו לגור בראשון לציון העיר שבה אני גרה עד היום. הגעתי לראשון לציון בכיתה ו' ולמדתי בבית ספר יסודי, "בארי" ואחר כך בתיכון "הגמנסיה הראלית".

התחתנתי עם יליד ראשון לציון וכאן נולדו שלושת הבנים שלנו: עפרי – אבא של נויה ושליו, רביד אבא של כפיר ושחר בן הזקונים שלנו.

טיול שורשים ברומניה עם נכדי

בשנת 2017 לכבוד יום הולדתו השישים של בעלי, מוטי, החלטנו כל משפחת רייכמן לצאת לטיול שורשים ברומניה. טסנו לרומניה כדי להראות לבני משפחתי את המדינה והעיר שבה נולדתי.

נחתנו בבוקרשט טיילנו בעיר במקומות מיוחדים משם המשכנו לכיוון עיירות  יפות בהרים ולעיר הולדתי פיאטרהנייאמץ. מבוקרשט המשכנו למקום מיוחד מאד – מכרות המלח. נסענו ברכב לעומק האדמה למכרה מלח בו הקירות עשויים ממלח.

אחרי שהשתעשענו בפארק החבלים המשכנו בנסיעה לעיר הולדתי ההתרגשות גבוהה. זאת פעם ראשונה שבני משפחתי מגיעים לעיר שלי. אני הייתי בעיר הולדתי עם אבא שלי בטיול שורשים, לפני כשלושים שנה, לחזור לעיר עם בני משפחתי וילדי ונכדי היה מרגש מאד.

לאחר שבוע ימים עמוסי חוויות, התרגשות, אכילת מאכלים מקומיים ומסורתיים הסתיים הטיול שלנו והגענו לשדה התעופה לטיסה חזרה לארץ.

זכיתי לחזור לרומניה לטייל בה עם בני משפחתי האהובים ולהראות להם את הארץ היפה שבה נולדתי. וחזרנו מרוצים לארצנו האהובה.

הזוית האישית

נויה: למדתי על סבתא לידיה המון דברים, סיפור העלייה שלך לארץ ישראל היה מאוד מעניין ועל הקליטה שלך בארץ ישראל.

סבתא לידיה: אהבתי לשתף את נויה בסיפורי העבר שלי, לקחתי אותה ואת כל המשפחה המורחבת לטיול שורשים בבוקרשט ונזכרנו תוך כדי עשיית העבודה ב"קשר הרב דורי" בחוויות מהטיול בבוקרשט.

מילון

פטיצה
ילדה בשפה הרומנית

ציטוטים

”"זכיתי לחזור לרומניה לטייל בה עם בני משפחתי". “

הקשר הרב דורי