מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טובה לוין – ילדות בצל שואה

סבתא בטיול
סבתא בילדותה
מרוסיה אל הקיבוץ בישראל

סבתא טובה לוין נולדה ברוסיה בשנת 1946. בשנת 1958 בהיותה בת 12, עלתה לארץ ישראל. היא עלתה עם כל המשפחה שלה. סבתא שלי היא האחות הגדולה במשפחה.

אימא ואבא של סבתא שלי עברו אץ השואה ואיבדו ילדה. הם גרו בעיר בשם אירה. היה להם קשה לגדל את הילדים, אבל הם מאוד אהבו אותם ונהנו לגדל אותם. לא היו קרובי משפחה. אז היו חברים, שרו הרבה שירי מלחמה. סבתא מספרת: "שתינו יין ואכלנו דג ופרוסת לחם, תפוח אדמה. השתדלנו ללכת כל יום ופעם הלכנו למסעדה. ואכלנו פירות שאין בישראל."

לפני שהייתה בכיתה א', הייתה סבתא טובה הולכת לראות עם אבא את בית הספר. בכיתה ג' הם עזבו לפולין ואז עברו לישראל. לסבתא שלי בזמן זה לא היו כל כך תחביבים אבל כן אהבה מאוד לשחק. סבתא מספרת: "בארץ הייתי בקיבוץ של השומר הצעיר. בקיבוץ שבו הייתי הייתה תנועה ששלטה בשם מפ"ם. זה היה שונה ממקומות אחרים. מדינת ישראל זה המקום הכי יקר לליבי. כאן נולדו ילדי ונכדיי, הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים."

כשסבתא  שלי הגיעה לארץ היא גרה בקיבוץ. היא הגיעה דרך הסוכנות היהודית שעזרה להם להכיר את הארץ והייתה לזה מטרה: להכיר את החיים בישראל ובקיבוץ ולהקל על ההורים, שתהיה אווירה של מדינת ישראל. היא גדלה בישראל וברוסיה. היא אהבה לשחק מאוד עם חברות שלה במגלשות וגדלה עם הוריה ניצולי השואה בבית. ברוסיה, היא זוכרת שהיא שיחקה בקלאס ודילגית עם חברות ובישראל היא בגיל 12 השתלבה מאוד מהר. סבתא זוכרת מילדותה שהיא בילתה עם כל המשפחה שלה והשתלבה מאוד מהר בזכות הסוכנות היהודית.

סבתא מאוד מאוד רצתה לשרת בצה"ל, וזה אפילו היה אחד החלומות שלה. היא שירתה בתור לבורנטית ואחר כך גם עבדה בזה. סבתא הכירה את סבא שלי (צבי) בישראל. אימא שלי סבא שלי, מיכל – הייתה לה שכנה, והשכנה שלה הכירה את סבתא שלי. השכנה אמרה לסבתא שלי שיש לה מישהו נחמד להכיר והיא באה להרצליה, ומאז הם זוג. בשנת 1969 הם התחתנו ואז רן נולד, אימא שלי ונטע. לסבתא יש 12 נכדים: נגה, אלונה, אדם, יאיר, רעות, תמר, שחר, הראל, רומי, עומר, עלמה ועברי. כיום סבתא גרה בהרצליה.

בחייה הבוגרים סבתא עבדה בהרבה מקומות. אחת העבודות הייתה סייעת במרפאת שיניים, היא עבדה שם הכי הרבה זמן מכל העבודות שלה. בנוסף, לסבתא וסבא שלי יש כלבה בשם שוגי. את שוגי אימצו סבא וסבתא שלי לפני מספר שנים.

גלגולו של חפץ

החפץ שעובר מדור לדור במשפחה הוא טבעת. הטבעת הייתה עם סבתא רבתה שלי בשואה וכרגע הוא אצל סבתא שלי.

הטבעת של סבתא

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא טובה: בתור בת לניצולי שואה, המסר שלי הוא שהדור הבא והבוגרים ישמרו על ישראל, על ערכיה ועל בני האדם. שהמדינה תמיד תתקיים בניגוד לעבר ושהעם תמיד יתפתח ושימשיך להיות לנו צבא!

מילון

לבורנטית
עובדת מעבדה

מַפָּ"ם
מַפָּ"ם (ראשי תיבות: מפלגת הפועלים המאוחדת) הייתה מפלגה ציונית סוציאליסטית ישראלית, אשר הוקמה בינואר 1948 כאיחוד בין "מפלגת פועלים השומר הצעיר" ובין "התנועה לאחדות העבודה פועלי ציון". המפלגה קיימה קשר הדוק עם תנועת הנוער השומר הצעיר ועם תנועת הקיבוץ הארצי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בתור בת לניצולי שואה, המסר שלי לדור העתיד הוא שחשוב לשמור על הצבא שלנו“

הקשר הרב דורי