מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חתונה בזמן מלחמה

סבתא ואני
רגעים קסומים עם סבתא
על חתונה שהוקדמה, אורחים שלא הגיעו והחיילים ששמחו.

סבתא שושנה סינואני, נולדה בהודו, בשנת 1952.

בגיל חמש סבתי עלתה לארץ, ל'שער עליה' בחיפה לתקופה קצרה. אח"כ היא הגיעה לעיר ראשון לציון. ומאז ועד היום סבתא גרה שם, למעט שלוש שנות שליחות בקהילה היהודית, בלוס אנג'לס, כשסבא עשה דוקטורט. במהלך לימודי בבית הספר היסודי, שאפתי להיות תלמידה טובה מאוד, על מנת להגיע לגימנסיה הריאלית. לגימנסיה התקבלו תלמידים רציניים בלבד, עם הישגים טובים. ב"ה הצלחתי. אחת השאיפות הגדולות היתה להתקבל לאוניברסיטה.

כשפרצה מלחמת יום הכיפורים סבא וסבתא, היו סטודנטים באוניברסיטה. סבתא היתה סטודנטית לעבודה סוציאלית בשנה השלישית, סבא היה סטודנט  לתואר שני בפיזיקה. סבתא היתה בת  עשרים ואחת וסבא היה בן שלושים. הם תכננו להתחתן מיד לאחר החגים. כשפרצה המלחמה סבא יצא למילואים להשתתף במלחמה. זמן החתונה הגיע, וסבא עדיין שירת במילואים. הקשר לא היה רצוף והיה מועט, כי סבא היה שבועות רצופים בסיני  ולא היה יכול  להגיע הביתה. כשנודע לו שהוא עתיד לצאת למספר ימים, הוא וסבתא תכננו מיד להתחתן, וקבעו בבית החייל בתל אביב, כי לשם היו מגיעים חיילים שהיו צריכים לשרת בצבא.

בגלל לחץ הזמן, הם לא הספיקו להזמין את כל האורחים. ההורים היו בחתונה, וכמובן עזרו לארגן את החתונה, אך הבעיה היתה שהרבה חברים וחלק מבני המשפחה, היו בצבא במסגרת מילואים.  ביום החתונה הם ראו שליד בית החייל מחכים חיילים רבים, אז סבא וסבתא הזמינו אותם לאולם והחיילים אכלו, רקדו ושימחו את החתן והכלה.

לאחר המלחמה לא עשו  מסיבה לבני המשפחה שלא הגיעו, כי אחרי המלחמה סבא וסבתא  נאלצו לחזור ללימודים ולעבודה. במדינה המצב היה לא טוב, ונערכו הפגנות נגד הממשלה. האשימו את הממשלה שכיהנה אז, שלא התכוננו למלחמה בכלל, ולכן היו תוצאות קשות עם הרוגים ופצועים רבים.

ב"ה, עם השנים, נולדו לסבא וסבתא ארבעה ילדים חמודים ומאוד וחכמים, ומכל אחד מהילדים יש נכדים.

הזווית האישית

סבתא: המפגש ביחידות היה מאוד נעים, והשיתוף באירועי חיי, שלא הכרת עד כה, והשאלות בתכנית של הקשר הרב דורי, זימנו לנו אפשרות לשוחח על אירועי חיים של סבתא, שהילה אף פעם לא שמעה. היה מעניין לשמוע את הסיפורים של סבים וסבתות אחרים, ולראות את המיצגים שהם הביאו, והיה מאוד מעניין. אני שמחה שהיתה לי הזדמנות להיות לבד עם הילה, ולשוחח יחד על דברים משמעותיים.

הילה: קיבלתי הרבה מידע שלא ידעתי על סבתא, וגם זמן איכות רק עם סבתא, זו היתה חוויה כיפית, וסבתא גם הביאה לי פינוקים בכל מפגש.

מילון

להשתדל, השתדלות
לעשות את הכי טוב שאני יכולה, בכל דבר. כמו בתפילה, כיבוד הורים, לימודים, יחס לזולת.

ציטוטים

”לשאוף גבוה, למרות הקשיים, למרות המגבלות ולא לוותר לעצמך“

הקשר הרב דורי