מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חקלאות או עריכת דין?

סבתא ואני, ברקע תמונות של עומר.
סבתא לאחר נישואיה.
החלום שלא התגשם

שמי יונה טביב נולדתי בשנת 1949 בתימן בכאוו'לאן במשפחה  של שמונה אחים ואחיות.

הורי עלו לישראל בשנת 1950 במבצע כנפי נשרים. כשהורי הגיעו בעליה מתימן, הם שוכנו במעברת צמח ומשם נשלחו למושב אליקים, שבו כולם היו עולי תימן. הסוכנות נתנה לכל מתיישב בית, עם מספר דונמים של אדמה, לגידול ירקות, מטע שזיפים, כרם ענבים, מטע זיתים, אדמת שלחין באום אל זינאת. הורי גידלו תפוחי אדמה, מלפפונים, עגבניות, גזר, גמבה ועוד. אני ואחיי היינו עוזרים להורים בשתילה ובקטיף.

במשך כל הילדות שלנו עזרנו להורים במשק. לפני בית הספר בבוקר, אחרי בית הספר, אחר הצהרים וכמובן בחופשים. לא היינו נוסעים לטייל או לקולנוע כמו שעושים היום. היינו צריכים לעבוד ולעזור להורים ולמשפחה. את כל הפירות היינו אורזים בארגזי עץ, ובסוף היום משאית של תנובה היתה מגיעה ומובילה את התוצרת לשוק תלפיות בחיפה. בכל בוקר וערב היינו חולבים את הכבשים ואת הפרות. בכל בוקר, עוד לפני שהגענו לבית הספר במושב,  היינו לוקחים את החלב למחלבה, שהייתה ממוקמת במרכז המושב.

כשהייתי ילדה לא כל כך אהבתי את המשימות שהיו לי, ראיתי בהן עול. היום אני חושבת שזו הייתה חוויה נפלאה, שהשאירה בי אהבה גדולה לעבודת אדמה.  זו עבודה קשה, אבל רואים בה את התוצאות והיא גורמת להנאה.

כשהייתי צעירה היה לי חלום גדול, בהתחלה התביישתי לדבר עליו. אחרי זמן סיפרתי להורים. החלום שלי היה ללמוד עריכת דין. המורים שלי אמרו לי שאני טובה מאוד, ויכולה להיות עורכת דין טובה. ואני רציתי לעזור לכל האנשים שלא היה מי שיעזור להם.  ההורים שלי אמרו לי שהחלום יפה, אבל אין להם איך לשלם על הלימודים. החקלאות שבה עבדנו כל יום, לא נתנה לנו פרנסה כזו שאפשר ללכת ללמוד באוניברסיטה.  במקום זה נישאתי לבעלי. אנחנו נשואים ארבעים וחמש שנים ויש לנו חמישה ילדים.

במשך השנים עבדנו במשק וגידלנו את הילדים. כל הילדים למדו, התגייסו לצה"ל, שירתו את המדינה, והקימו גם הם משפחות משלהם, וכל ילד עובד בתחום שלמד. עכשיו חלום חיי הוא לראות את הנכדים שלי גדלים וחיים כאן בארץ.

לצערי לא כל הנכדים שלי יגשימו את חלומי. אחד מנכדי הוא לוחם הנח"ל סמ"ר עומר טביב שנפל במבצע "שומר חומות". ליבי כואב עליו עד היום. יש לי ב"ה עוד נכדים ואני מתפללת שהם יצליחו ויקימו גם הם משפחות לתפארת כאן במדינה.

את ימיי אני מעבירה בעיקר בטיפול בארבעת הנכדים הקטנים, של ביתי הצעירה שהיא רב סרן בחיל הים.

הזווית האישית

אביה: נהנתי מאוד לשבת עם סבתא לבד, להקשיב לסיפורים שלה ולספר לה את שלי.

מילון

מבצע כנפי נשרים
מבצע על כנפי נשרים הוא השם שניתן למבצע העלאתם של יהודי תימן בעיקר ומעט מיהודי אריתריאה לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אף פעם אל תוותרי על החלומות שלך“

הקשר הרב דורי