מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חנן מרקוביץ – מיחצ"א אל האלקטרואופטיקה

מעלים סיפור אל מאגר המורשת (אילוסטרציה)
פעילות כללית במסגרת התכנית
סבא מספר לנתנאל על חייו

שמי חנן מרקוביץ. נולדתי בליטא בעיר וילנה. אמי נולדה בליטא ואבי נולד ברוסיה ליד הגבול של ליטא. בשנת 1912 אבי עבר לגור בליטא ושם ההורים שלי הכירו. ההורים שלי היו בגטו קובנה שבליטא. אני ומשפחתי עלינו לארץ בשנת 1979, התגוררתי עם משפחתי בבת ים.

גדלתי בוילנה עם דוד שלי ומשפחתו באותה דירה. כל חג פסח היינו הולכים לשכנים והיינו מכינים מצות בטאבון לכל פסח, היינו אז שבע משפחות. היו לי הרבה חברים מהבניין ובבית הספר. הייתי בבית ספר שהיה ממוקם רחוק מהבית ואף אחד מהשכנים לא היה שם איתי, רק חברים מבית הספר. בתקופתי היו רק עשר שנות לימוד, שנתיים לפני סוף הלימודים הייתי צריך ללכת לעבוד כדי לעזור למשפחה.

שירתי בצבא האדום של ברית המועצות כקצין של מכ"ם. כשעליתי לארץ שירתי ביחידת יחצ"א. השתתפתי בהקמת היחידה בשנת 1984. "יחידת החילוץ וההצלה הארצית (יחצ"א) היא יחידת מילואים של צה"ל הכפופה לפיקוד העורף. היחידה בעלת מספר קטן של חיילים סדירים ובראשם קצין מילואים בדרגת אלוף-משנה. היא מיועדת לביצוע פעולות חילוץ והצלה מיוחדות, בישראל ומחוץ לה, בשגרה ובחירום, בכל מקום שיידרש." (ויקיפדיה)

כיום בפנסיה אני מתנדב כיועץ במפעל צבאי סודי בתחום האלקטרואופטיקה. התחביב שלי הוא לתקן מחשבים, שעונים מכנים וכל הקשור לתחום זה.

הזוית האישית

נתנאל הנכד המתעד: מאוד נהניתי לחקור את העבר של סבא שלי וללמוד עליו דברים חדשים.

סבא חנן: אהבתי את הדרך בה נתנאל שאל אותי שאלות על חיי והסתקרן מאוד בנושא עברי.

מילון

אלקטרואופטיקה
אלקטרואופטיקה הוא תת־תחום המשלב שני תחומים עיקריים – אלקטרוניקה ואופטיקה, שילוב ההופך אותו לבין תחומי. מדעי האלקטרואופטיקה מטפלים בחקר ויישום תופעות הקשורות באינטראקציה שבין אופטיקה ותורת הגלים לבין תורת החשמל והאלקטרוניקה. למרות שלתחום נגיעה רבה במדעים מדויקים ואוריינטציה מתמטית גבוהה, הוא נחשב יותר כענף הנדסי ולא מדעי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשעליתי לארץ שירתי ביחידת יחצ"א. השתתפתי בהקמת היחידה בשנת 1984“

הקשר הרב דורי