מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חנוכיית הנחושת

חנוכית נחושת
סיור במוזיאון אנו במסגרת תכנית הקשר הרב דורי
החנוכייה ששרדה את הבריחה לארץ

סבתא יהודית נולדה במרוקו בשנת 1957. לאמא מזל, עקרת בית ואבא מימון, בעלים של בית חרושת לנחושת במרוקו. בשנת 1959 החליטו הוריה של סבתי לעלות ארצה בעקבות פרעות מצד התושבים הערבים כלפי היהודים.

לא הייתה אפשרות לעלות ארצה את כל הציוד שהיה ברשותם. מזל (סבתא רבתא) לא ויתרה ולקחה איתה מספר חפצים יקרים לליבה בהם השתמשה בביתם במרוקו שהוכנו במיוחד עבורה במפעל. היא לקחה חנוכיית נחושת, פמוט, קומקום תה, קערת פסח, מכתש ועלי, וקערת פירות.

בשנת 1959 הגיעה המשפחה המונה 9 נפשות שני הורים ושבעה ילדים. את כל ילדותה בילתה סבתי יהודית בשכונת עין הים בעיר חיפה. בשנת 1974 נישאה סבתי יהודית לסבי אליהו ז"ל. אחת המתנות המיוחדות אותה קבלה מהוריה הייתה חנוכיית הנחושת. חנוכייה זו שימשה את המשפחה עוד בהיותם במרוקו להדלקת נרות בחג החנוכה.

החנוכייה

תמונה 1

כל חג חנוכה סבתי דואגת להזמין את כל בני המשפחה להדלקת נר ראשון של חג החנוכה בחנוכיית הנחושת. בעקבות התכנית הקשר הרב דורי ותיעוד סיפור זה, ארצה שסבתי תעניק לי את חנוכיית הנחושת שתשמש אותי בהמשך מסורת הדלקת נרות בחג החנוכה.

הזוית האישית

הנכדה תאיר: נהניתי מאוד לעבוד עם סבתא. למדתי הרבה דברים חדשים על המשפחה.

מילון

מכתש ועלי
עֱלִי ומכתש הם כלים המשמשים לטחינה, כתישה או מעיכה וערבוב של אבקות ומשחות, לחם יבש, פולי קפה, תבלינים או לריכוך מוצרי מזון קשים.

ציטוטים

”לא הייתה אפשרות לעלות ארצה את כל הציוד שהיה ברשותם“

הקשר הרב דורי